Életmód
Étrend, amely képes csökkenteni a májgyulladást
A tudósok azonban óvatosságra intenek

A tudósok felfedezték, hogy a magas fehérjetartalmú étrend jelentős hatással lehet a májműködésre és csökkentheti a gyulladást. Erre a következtetésre jutottak a Food & Function (F&F) folyóiratban megjelent szisztematikus áttekintés és metaanalízis szerzői.
A kutatók 37 randomizált, kontrollált, felnőttek bevonásával végzett vizsgálat adatait összesítették. Azt találták, hogy a magas fehérjetartalmú étrend csökkentette az ALT és a GGT májenzimek szintjét, amelyek a májkárosodás markerei. Továbbá a C-reaktív protein (CRP), a szisztémás gyulladás kulcsfontosságú indikátorának mérsékelt csökkenését figyelték meg, ami fontos lehet az anyagcserezavarok és a szív- és érrendszeri betegségek megelőzésében. Eközben az IL-6 és a TNF-α szintje változatlan maradt, ami arra utal, hogy az étrend szelektíven célozza meg a specifikus gyulladásos markereket.
A legnagyobb hatást rövid távú, legfeljebb 12 hétig tartó beavatkozásoknál figyelték meg, ahol az étrend fehérjetartalma elérte a teljes kalóriabevitel ≥30 százalékát. A szerzők hangsúlyozzák, hogy a magas fehérjetartalmú étrendek ötvözik a májra gyakorolt jótékony hatásokat az izomtömeg fenntartásával és a testsúlyszabályozással, különösen az elhízásban vagy anyagcsere-kockázattal küzdő embereknél.
A tudósok azonban óvatosságra intenek, mivel az adatok vegyesek, és egy ilyen étrend hosszú távú hatásai továbbra sem ismertek. További, magas színvonalú kutatásokra van szükség a magas fehérjetartalmú étrendek előnyeinek és biztonságosságának megerősítéséhez.
