Krónika
Véget ért a keddi taxisdemonstráció
Fónagy János: a kormány a törvényesen dolgozó taxisok mellett áll +VIDEÓ
A tüntetők reggeltől két sávot foglaltak el a híd Pest felé vezető oldalán, a forgalom a fennmaradó négy sávon haladt, kettőn Budára, kettőn Pestre.
A forgalomkorlátozások reggel 8 órától kezdődtek a Hősök tere-Dózsa György út-Thököly út-Rákóczi út-Kossuth Lajos utca-Erzsébet híd-Szent Gellért rakpart-Erzsébet híd útvonalon. A taxisok képviselői délelőtt tizenegy óra körül petíciót adtak át Pintér Sándornak, amelyben felszólították a belügyminisztert, hogy tartassa be az uberesekkel szembeni szankciókat.
Az év eleje óta ez volt a hatodik taxisdemonstráció Budapesten a közösségi személyszállítás betiltásáért, illetve a szolgáltatás megfelelő szabályozásáért.
Az Országgyűlés kedden folytat vitát arról a javaslatról, amellyel a kormány szándékai szerint akár be is tilthatják az internetes fuvarmegosztást végző Uber tevékenységét Magyarországon. A törvénymódosító javaslatot Seszták Miklós nemzeti fejlesztési miniszter terjesztette be. Eszerint lehetőség nyílna mulasztás esetén 365 napra blokkolni az Uber internetes oldalát, illetve a sofőröket 9 hibaponttal büntetni szabályszegés esetén. Ismétlődő szabályszegés esetén 9 újabb hibaponttal lehetne büntetni, ami azzal járna, hogy a sofőr 6 hónapra elveszíthetné a jogosítványát.
Fónagy János: a kormány a törvényesen dolgozó taxisok mellett áll
Legfeljebb 365 napig ideiglenesen blokkolhatók lennének azok az internetes oldalak, amelyek jogellenesen működő taxiszolgáltatást kínálnak - ismertette a személyszállításról szóló törvény módosítását a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium parlamenti államtitkára az Országgyűlésben.
Fónagy János elmondta: a javaslat a tevékenységet legálisan végző adófizető taxisok érdekében kezdeményezi a szankciók szigorítását: a jogellenes tevékenységre használt személygépkocsit elsőként hat hónapra, később akár három évre ki lehetne vonni a forgalomból.
A közúti közlekedési előéleti pontrendszerben 9, majd újabb 9 büntetőpont járna az engedély nélküli sofőrnek, így tőle ismételt jogsértés esetén fél évre elvehetnék jogosítványát. Ebben az esetben azonban utánképzés nélkül kaphatná vissza engedélyét a vezető.
Az államtitkár fontosnak ítélte a tevékenységüket legálisan végzők, a személyi és műszaki előírásokat betartó szolgáltatók védelmét azokkal szemben, akik szándékosan hagyják figyelmen kívül a szabályokat.
Változik a vízi közlekedésről szóló törvény is, termékbiztonsági céllal, jogharmonizációs kötelezettség miatt - közölte Fónagy János.
Fidesz: Rendet kell tenni a személyszállítás piacán
A Fidesz egyetért azzal a kormányzati törekvéssel, hogy rendet kell tenni a személyszállítás piacán, és elfogadhatatlannak tartja, hogy egyesek "feketén taxiznak", míg mások legálisan szállítják az utasokat és megfizetik az adót.
A kormánypárt álláspontja szerint, ha az Uber vagy bárki más nem tartja be a szabályokat, akkor nincs helye a magyar személyszállítási piacon. Jelezték, hogy szigorú és mindenkire egységesen vonatkozó szabályozás megalkotása indult el az elmúlt hetekben, amelynek eredményeként szigorú szankciók léptek életbe a feketepiaci taxizás visszaszorítása érdekében.
A "feketén taxizókat" magas pénzbüntetés, a jogosítvány bevonása, a gépjármű forgalomból való kizárása sújthatja, emellett összehangolt adóügyi és közúti ellenőrzések kezdődtek a "feketetaxizók" kiszűrésére.
A parlamentben a fideszes László Tamás elismerte ugyan, hogy egy piacgazdaságban a fogyasztónak jogában áll eldönteni, kinek a szolgáltatását veszi igénybe, de fogyasztóvédelmi és közlekedésbiztonsági kérdéseket is mérlegelni kell.
Felsorolta az előterjesztésbe foglalt szankciókat, hangsúlyozva: a változtatás a fair verseny elvét érvényesíti.
Rámutatott azonban olyan kedvező változásokra is az új típusú személyszállítással kapcsolatban, amelyeket szerinte értékelni kell, például az online autókérést, a zökkenőmentes fizetést, azt, hogy a fuvardíj vagy az útvonal nem "a sofőr szeszélyén" múlik.
Eközben a Facebookon ellentüntetést szerveznek, melynek lényege, hogy június 1-jén senki se utazzon taxival.
Az MSZP nem támogatja a betiltást
Tóbiás József, az MSZP elnöke közölte: pártja nem támogatja az Uber-alkalmazás blokkolásáról szóló törvényjavaslatot. Hozzátette: meg kellene teremteni a szolgáltatás működtetésének biztonságos feltételeit.
A parlamenti vitában a szocialista Tóth Bertalan ellentmondásosnak ítélte a fideszes felszólalást. Szerinte a javaslat arról szól, hogy a kormány nem akart "szöszmötölni" a kérdéssel, hanem egyszerűen betilt.
Mint mondta, nem örül annak, hogy a weblapblokkolás megjelenik a szankciók között, "már nem először".
A megosztás alapú gazdaságról szólva azt mondta: valóban felmerülnek problémák ezzel kapcsolatban, de szabályozással ezek megoldhatók lennének. A technika fejlődését és annak hétköznapi hatásait tiltással soha nem lehet megállítani - jelentette ki, hozzátéve: emiatt az MSZP rossznak tartja a szabályozást, amely sem a taxisoknak, sem a felhasználóknak, sem az Uber-sofőröknek nem jó.
A képviselő hatástanulmányok készítését, konzultációkat sürgetett.
Fónagy: Nem a 21. századi lehetőségeket akarjuk betiltani Jobbik: Gyermeteg ötlet az app betiltása A parlamenti vitában a jobbikos Staudt Gábor azt mondta, a legfontosabb, hogy kifehérítsék az ágazatot és tenni kell "a taxishiénák" ellen. LMP: Az utasok érdekeit kell szem előtt tartani Schmuck Erzsébet, az LMP képviselője a parlamentben azt mondta: nem a taxisok monopóliumát kellene védeni, hanem olyan szabályokat kellene kialakítani, amelyek kihasználják az Uber által nyújtott innovációt, de adózásra bírják az amerikai céget. Együtt: Meg kell engedni az Uber további működését PM: Ostoba lépés az Uber betiltása DK: Tisztességes szabályozással kell megoldani a taxisok és az Uber vitáját MLP: Legalizálni kell az Ubert A Magyar Liberális Párt azt javasolja, hogy a kormány üljön tárgyalóasztalhoz az Uber és a taxisok képviselőivel, majd próbálja meg minden szempontból legálissá tenni az Ubert. Fodor Gábor, az ellenzéki párt elnöke arra reagálva közölte ezt sajtótájékoztatón, hogy a parlament kedden kezdi tárgyalni azt a javaslatot, amely akár be is tilthatja az internetes fuvarmegosztást végző Uber tevékenységét Magyarországon. Fodor Gábor helytelennek nevezte, hogy a kormányzat nem ennek a "modern és újfajta" személyszállítási módnak a legalizálásán gondolkodik, hanem a "régi védelmére rendezkedett be". A politikus azt mondta, az Uber szabályozásával egyelőre sok minden nincs rendben, de ez nem jelenti azt, hogy nincs szükség erre a személyszállítási formára. Financial Times: teljesen lefulladt a hagyományos brit taxispiac az Uber térhódítása miatt
Fónagy János a parlamenti vita végén közölte: egyetért minden megszólalóval, jó lenne, ha mindenkinek igaza lenne: jól járna az utas, a taxis is adót fizetne és szilveszter hajnalban is lenne elég számú autó. De a világ nem így működik - fogalmazott.
Tudomásul kell venni, hogy az átlagos magyar piac nem tud eltartani 10 ezer fuvarozót - hangsúlyozta az államtitkár. Az Ubernek mindenütt a világon van konfliktusa, nem csak Magyarországon, nem áldozati bárány, a Nemzeti Adó- és Vámhivatal folyamatosan kereste velük a kapcsolatot, de elzárkóztak - jelentette ki.
Nem a 21. századi lehetőségeket akarják betiltani, hanem egy olyan cég működését akarják, amely a saját partnereit félrevezeti és olyan piaci szegmensbe jut be, amely "busás jövedelmet" hoz - mondta az államtitkár.
A képviselő elmondása szerint Budapesten 2013-ban lépett életbe az új taxisrendelet, amely fix, emiatt magasabb árakat, és kevesebb utast hozott, "a hiénák" viszont, akik a legtöbbet ártottak az utasoknak, a turizmusnak, és a taxistársadalomnak, nem tűntek el.
Hangsúlyozta, fontos, hogy ne "fejőstehénnek" tekintsék az állami szervek a taxisokat, és a modern technikától sem kellene elzárkózni.
Staudt Gábor közölte: tartózkodni fognak a szavazáson, mert a javaslat rossz válasz egy jogos felvetésre. Hozzáfűzte, nem érti, hogy a Fidesz mit akar elérni, hiszen László Tamás fideszes vezérszónok felszólalásának egy része az Ubert dicsérte.
Z. Kárpát Dániel gyermeteg ötletnek nevezte az alkalmazás betiltását.
Az LMP az Uber és a taxisok között zajló vitában az utazóközönség érdekeit kívánja szem előtt tartani - mondta keddi, budapesti sajtótájékoztatóján a párt szóvivője.
Gál József úgy fogalmazott: az utasoknak az az érdekük, hogy megfelelő áron kapjanak jó minőségű szolgáltatást. A politikus javaslatot tett arra, hogy töröljék el a taxis társaságoknál alkalmazott hatósági árat, hogy ezzel is teret engedjenek a versenynek. Az Uber képviselőinek pedig tárgyalóasztalhoz kellene ülniük a kormány képviselőivel, hogy közösen létrehozzanak egy olyan törvényjavaslatot, amelyik biztosítja, hogy a cég Magyarországon adózzon - tette hozzá.
Közölte, nem Magyarország az egyetlen, ahol taxisok tüntetése és kormányzati intézkedések követik az Uber térnyerését, de figyelembe kellene venni, hogy a cég is sokat változott, és bebizonyosodott, hogy ha a szabályoknak megfelelően működik, akkor is sikeres tud lenni.
A képviselő szavai szerint tréfás, hogy a kormány a taxizás védelmében hozza fel a kifehérítést, mert ott most is lehetséges az adóeltitkolás és készpénzforgalom van.
Hozzátette: a taxitörvény óta az átlagember szemében a budapesti taxi drága, így "volna igény okos megoldásokra".
Az Együtt - a Korszakváltók Pártja továbbra is megengedné, hogy az Uber működjön, és az utasokra bízná, hogy eldöntsék, mivel akarnak közlekedni.
A párt budapesti elnöke keddi sajtótájékoztatóján azt mondta, a kormány egy éven belül "harmadszorra tiltja be az Ubert". Mindenkinek tisztességesen és azonos módon kell adót fizetni, a közlekedés résztvevőinek meg kell felelniük a műszaki és biztonsági követelményeknek, de ezen túl az utasok el tudják dönteni, hogy mire van szükségük és mire nincs - jelentette ki Pataki Márton.
Hangsúlyozta, hogy az Uber egy telefonos applikáción keresztül szervezi a rendeléseket, ezért nincs szükségük szabadjelzőre, diszpécserekre és bankkártya-leolvasóra. Cserébe viszont nem használhatják a drosztokat és a buszsávokat - tette hozzá. Jelentős előrelépésnek nevezte, hogy az Uber sofőrei már számlát adnak és be vannak jelentve vállalkozóként.
A Párbeszéd Magyarországért (PM) "elképesztően ostoba" lépésnek tartja, hogy a kormány be akarja tiltani az Ubert.
A PM elnökségi tagja keddi, budapesti sajtótájékoztatóján azt mondta, hogy a taxisok egy új technológia ellen tiltakoznak, miközben valójában azzal a rossz és túlszabályozó fővárosi rendelettel van a baj, amelyik megakadályozza, hogy a taxisok "labdába rúgjanak" az Uberrel szemben.
Barabás Richárd szerint a kormánynak feltételül kellene támasztania, hogy az Uber egy magyarországi leányvállalaton keresztül bonyolítsa le a forgalmát és a profitja után Magyarországon adózzon. Emellett arra kellene kérni az Ubert, hogy teremtsék meg a nekik dolgozó sofőrök védelmét szolgáló keretrendszert - közölte.
A Demokratikus Koalíció úgy látja, hogy csak egy új, tisztességes szabályozás tudná megoldani a taxisok és az Uber vitáját.
A DK fővárosi képviselője közleményében úgy fogalmazott: az Orbán-kormány azzal oldaná meg az egy éve húzódó vitát, hogy betiltja azUber használatát. "Az internetadó pártja" láthatóan továbbra sem igazán érti a 21. század működését, ha tisztességes szabályozás kialakítása helyett csak rendszámtáblák lecsavarozását tudta kitalálni - értékelte Gy. Németh Erzsébet.
A DK szerint a túlszabályozott, hatósági áras fővárosi taxizás jelenleg nem tud versenyezni a közösségi alapon működő, számtalan szempontból szabályozatlan Uberrel. Ha a kormány egy olyan szabályozás kialakításán dolgozna, amelyben a taxisoknak kevesebb kötelező költséget kellene befizetnie, az ubereseknek pedig több fogyasztóvédelmi és biztonsági előírást kellene betartania, akkor már közelebb lennének a tisztességes versenyhelyzethez - írta Gy. Németh Erzsébet.
