Krónika

Véget ért a keddi taxisdemonstráció

Fónagy János: a kormány a törvényesen dolgozó taxisok mellett áll +VIDEÓ

Véget ért a taxisok demonstrációja a fővárosban, a résztvevők elhagyták az Erzsébet hidat kedden kora délután, így megindulhatott a forgalom az összes sávban. A híd volt az eheti demonstráció legfőbb állomása. Közben a Financial Times riportja arról számolt be, hogy a londoni taxivállalkozásokat is csőd fenyegeti az applikáció miatt.

Objektum doboz

A tüntetők reggeltől két sávot foglaltak el a híd Pest felé vezető oldalán, a forgalom a fennmaradó négy sávon haladt, kettőn Budára, kettőn Pestre.

A forgalomkorlátozások reggel 8 órától kezdődtek a Hősök tere-Dózsa György út-Thököly út-Rákóczi út-Kossuth Lajos utca-Erzsébet híd-Szent Gellért rakpart-Erzsébet híd útvonalon.  A taxisok képviselői délelőtt tizenegy óra körül petíciót adtak át Pintér Sándornak, amelyben felszólították a belügyminisztert, hogy tartassa be az uberesekkel szembeni szankciókat. 

Az év eleje óta ez volt a hatodik taxisdemonstráció Budapesten a közösségi személyszállítás betiltásáért, illetve a szolgáltatás megfelelő szabályozásáért.

Az Országgyűlés kedden folytat vitát arról a javaslatról, amellyel a kormány szándékai szerint akár be is tilthatják az internetes fuvarmegosztást végző Uber tevékenységét Magyarországon. A törvénymódosító javaslatot Seszták Miklós nemzeti fejlesztési miniszter terjesztette be. Eszerint lehetőség nyílna mulasztás esetén 365 napra blokkolni az Uber internetes oldalát, illetve a sofőröket 9 hibaponttal büntetni szabályszegés esetén. Ismétlődő szabályszegés esetén 9 újabb hibaponttal lehetne büntetni, ami azzal járna, hogy a sofőr 6 hónapra elveszíthetné a jogosítványát.

Fónagy János: a kormány a törvényesen dolgozó taxisok mellett áll

Legfeljebb 365 napig ideiglenesen blokkolhatók lennének azok az internetes oldalak, amelyek jogellenesen működő taxiszolgáltatást kínálnak - ismertette a személyszállításról szóló törvény módosítását a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium parlamenti államtitkára az Országgyűlésben.
Fónagy János elmondta: a javaslat a tevékenységet legálisan végző adófizető taxisok érdekében kezdeményezi a szankciók szigorítását: a jogellenes tevékenységre használt személygépkocsit elsőként hat hónapra, később akár három évre ki lehetne vonni a forgalomból. 
A közúti közlekedési előéleti pontrendszerben 9, majd újabb 9 büntetőpont járna az engedély nélküli sofőrnek, így tőle ismételt jogsértés esetén fél évre elvehetnék jogosítványát. Ebben az esetben azonban utánképzés nélkül kaphatná vissza engedélyét a vezető. 
Az államtitkár fontosnak ítélte a tevékenységüket legálisan végzők, a személyi és műszaki előírásokat betartó szolgáltatók védelmét azokkal szemben, akik szándékosan hagyják figyelmen kívül a szabályokat. 
Változik a vízi közlekedésről szóló törvény is, termékbiztonsági céllal, jogharmonizációs kötelezettség miatt - közölte Fónagy János.
 

Fidesz: Rendet kell tenni a személyszállítás piacán
A Fidesz egyetért azzal a kormányzati törekvéssel, hogy rendet kell tenni a személyszállítás piacán, és elfogadhatatlannak tartja, hogy egyesek "feketén taxiznak", míg mások legálisan szállítják az utasokat és megfizetik az adót.
A kormánypárt álláspontja szerint, ha az Uber vagy bárki más nem tartja be a szabályokat, akkor nincs helye a magyar személyszállítási piacon. Jelezték, hogy szigorú és mindenkire egységesen vonatkozó szabályozás megalkotása indult el az elmúlt hetekben, amelynek eredményeként szigorú szankciók léptek életbe a feketepiaci taxizás visszaszorítása érdekében.
A "feketén taxizókat" magas pénzbüntetés, a jogosítvány bevonása, a gépjármű forgalomból való kizárása sújthatja, emellett összehangolt adóügyi és közúti ellenőrzések kezdődtek a "feketetaxizók" kiszűrésére.

A parlamentben a fideszes László Tamás elismerte ugyan, hogy egy piacgazdaságban a fogyasztónak jogában áll eldönteni, kinek a szolgáltatását veszi igénybe, de fogyasztóvédelmi és közlekedésbiztonsági kérdéseket is mérlegelni kell.
Felsorolta az előterjesztésbe foglalt szankciókat, hangsúlyozva: a változtatás a fair verseny elvét érvényesíti. 
Rámutatott azonban olyan kedvező változásokra is az új típusú személyszállítással kapcsolatban, amelyeket szerinte értékelni kell, például az online autókérést, a zökkenőmentes fizetést, azt, hogy a fuvardíj vagy az útvonal nem "a sofőr szeszélyén" múlik.  

Eközben a Facebookon ellentüntetést szerveznek, melynek lényege, hogy június 1-jén senki se utazzon taxival. 

Az MSZP nem támogatja a betiltást
Tóbiás József, az MSZP elnöke közölte: pártja nem támogatja az Uber-alkalmazás blokkolásáról szóló törvényjavaslatot. Hozzátette: meg kellene teremteni a szolgáltatás működtetésének biztonságos feltételeit.

A parlamenti vitában a szocialista Tóth Bertalan ellentmondásosnak ítélte a fideszes felszólalást. Szerinte a javaslat arról szól, hogy a kormány nem akart "szöszmötölni" a kérdéssel, hanem egyszerűen betilt. 
Mint mondta, nem örül annak, hogy a weblapblokkolás megjelenik a szankciók között, "már nem először". 
A megosztás alapú gazdaságról szólva azt mondta: valóban felmerülnek problémák ezzel kapcsolatban, de szabályozással ezek megoldhatók lennének. A technika fejlődését és annak hétköznapi hatásait tiltással soha nem lehet megállítani - jelentette ki, hozzátéve: emiatt az MSZP rossznak tartja a szabályozást, amely sem a taxisoknak, sem a felhasználóknak, sem az Uber-sofőröknek nem jó. 
A képviselő hatástanulmányok készítését, konzultációkat sürgetett.

Fónagy: Nem a 21. századi lehetőségeket akarjuk betiltani
Fónagy János a parlamenti vita végén közölte: egyetért minden megszólalóval, jó lenne, ha mindenkinek igaza lenne: jól járna az utas, a taxis is adót fizetne és szilveszter hajnalban is lenne elég számú autó. De a világ nem így működik - fogalmazott.
Tudomásul kell venni, hogy az átlagos magyar piac nem tud eltartani 10 ezer fuvarozót - hangsúlyozta az államtitkár. Az Ubernek mindenütt a világon van konfliktusa, nem csak Magyarországon, nem áldozati bárány, a Nemzeti Adó- és Vámhivatal folyamatosan kereste velük a kapcsolatot, de elzárkóztak - jelentette ki.
Nem a 21. századi lehetőségeket akarják betiltani, hanem egy olyan cég működését akarják, amely a saját partnereit félrevezeti és olyan piaci szegmensbe jut be, amely "busás jövedelmet" hoz - mondta az államtitkár.

Jobbik: Gyermeteg ötlet az app betiltása

A parlamenti vitában a jobbikos Staudt Gábor azt mondta, a legfontosabb, hogy kifehérítsék az ágazatot és tenni kell "a taxishiénák" ellen.
A képviselő elmondása szerint Budapesten 2013-ban lépett életbe az új taxisrendelet, amely fix, emiatt magasabb árakat, és kevesebb utast hozott, "a hiénák" viszont, akik a legtöbbet ártottak az utasoknak, a turizmusnak, és a taxistársadalomnak, nem tűntek el.
Hangsúlyozta, fontos, hogy ne "fejőstehénnek" tekintsék az állami szervek a taxisokat, és a modern technikától sem kellene elzárkózni.
Staudt Gábor közölte: tartózkodni fognak a szavazáson, mert a javaslat rossz válasz egy jogos felvetésre. Hozzáfűzte, nem érti, hogy a Fidesz mit akar elérni, hiszen László Tamás fideszes vezérszónok felszólalásának egy része az Ubert dicsérte.
Z. Kárpát Dániel gyermeteg ötletnek nevezte az alkalmazás betiltását.

LMP: Az utasok érdekeit kell szem előtt tartani 
 Az LMP az Uber és a taxisok között zajló vitában az utazóközönség érdekeit kívánja szem előtt tartani - mondta keddi, budapesti sajtótájékoztatóján a párt szóvivője.
Gál József úgy fogalmazott: az utasoknak az az érdekük, hogy megfelelő áron kapjanak jó minőségű szolgáltatást. A politikus javaslatot tett arra, hogy töröljék el a taxis társaságoknál alkalmazott hatósági árat, hogy ezzel is teret engedjenek a versenynek. Az Uber képviselőinek pedig tárgyalóasztalhoz kellene ülniük a kormány képviselőivel, hogy közösen létrehozzanak egy olyan törvényjavaslatot, amelyik biztosítja, hogy a cég Magyarországon adózzon - tette hozzá.

Schmuck Erzsébet, az LMP képviselője a parlamentben azt mondta: nem a taxisok monopóliumát kellene védeni, hanem olyan szabályokat kellene kialakítani, amelyek kihasználják az Uber által nyújtott innovációt, de adózásra bírják az amerikai céget.
Közölte, nem Magyarország az egyetlen, ahol taxisok tüntetése és kormányzati intézkedések követik az Uber térnyerését, de figyelembe kellene venni, hogy a cég is sokat változott, és bebizonyosodott, hogy ha a szabályoknak megfelelően működik, akkor is sikeres tud lenni.
A képviselő szavai szerint tréfás, hogy a kormány a taxizás védelmében hozza fel a kifehérítést, mert ott most is lehetséges az adóeltitkolás és készpénzforgalom van.
Hozzátette: a taxitörvény óta az átlagember szemében a budapesti taxi drága, így "volna igény okos megoldásokra".

Együtt: Meg kell engedni az Uber további működését
Az Együtt - a Korszakváltók Pártja továbbra is megengedné, hogy az Uber működjön, és az utasokra bízná, hogy eldöntsék, mivel akarnak közlekedni.
A párt budapesti elnöke keddi sajtótájékoztatóján azt mondta, a kormány egy éven belül "harmadszorra tiltja be az Ubert". Mindenkinek tisztességesen és azonos módon kell adót fizetni, a közlekedés résztvevőinek meg kell felelniük a műszaki és biztonsági követelményeknek, de ezen túl az utasok el tudják dönteni, hogy mire van szükségük és mire nincs - jelentette ki Pataki Márton.
Hangsúlyozta, hogy az Uber egy telefonos applikáción keresztül szervezi a rendeléseket, ezért nincs szükségük szabadjelzőre, diszpécserekre és bankkártya-leolvasóra. Cserébe viszont nem használhatják a drosztokat és a buszsávokat - tette hozzá. Jelentős előrelépésnek nevezte, hogy az Uber sofőrei már számlát adnak és be vannak jelentve vállalkozóként. 

PM: Ostoba lépés az Uber betiltása
A Párbeszéd Magyarországért (PM) "elképesztően ostoba" lépésnek tartja, hogy a kormány be akarja tiltani az Ubert.
A PM elnökségi tagja keddi, budapesti sajtótájékoztatóján azt mondta, hogy a taxisok egy új technológia ellen tiltakoznak, miközben valójában azzal a rossz és túlszabályozó fővárosi rendelettel van a baj, amelyik megakadályozza, hogy a taxisok "labdába rúgjanak" az Uberrel szemben.
Barabás Richárd szerint a kormánynak feltételül kellene támasztania, hogy az Uber egy magyarországi leányvállalaton keresztül bonyolítsa le a forgalmát és a profitja után Magyarországon adózzon. Emellett arra kellene kérni az Ubert, hogy teremtsék meg a nekik dolgozó sofőrök védelmét szolgáló keretrendszert - közölte.

DK: Tisztességes szabályozással kell megoldani a taxisok és az Uber vitáját
A Demokratikus Koalíció úgy látja, hogy csak egy új, tisztességes szabályozás tudná megoldani a taxisok és az Uber vitáját.
A DK fővárosi képviselője közleményében úgy fogalmazott: az Orbán-kormány azzal oldaná meg az egy éve húzódó vitát, hogy betiltja azUber használatát. "Az internetadó pártja" láthatóan továbbra sem igazán érti a 21. század működését, ha tisztességes szabályozás kialakítása helyett csak rendszámtáblák lecsavarozását tudta kitalálni - értékelte Gy. Németh Erzsébet.
A DK szerint a túlszabályozott, hatósági áras fővárosi taxizás jelenleg nem tud versenyezni a közösségi alapon működő, számtalan szempontból szabályozatlan Uberrel. Ha a kormány egy olyan szabályozás kialakításán dolgozna, amelyben a taxisoknak kevesebb kötelező költséget kellene befizetnie, az ubereseknek pedig több fogyasztóvédelmi és biztonsági előírást kellene betartania, akkor már közelebb lennének a tisztességes versenyhelyzethez - írta Gy. Németh Erzsébet.

MLP: Legalizálni kell az Ubert

A Magyar Liberális Párt azt javasolja, hogy a kormány üljön tárgyalóasztalhoz az Uber és a taxisok képviselőivel, majd próbálja meg minden szempontból legálissá tenni az Ubert. Fodor Gábor, az ellenzéki párt elnöke arra reagálva közölte ezt sajtótájékoztatón, hogy a parlament kedden kezdi tárgyalni azt a javaslatot, amely akár be is tilthatja az internetes fuvarmegosztást végző Uber tevékenységét Magyarországon. Fodor Gábor helytelennek nevezte, hogy a kormányzat nem ennek a "modern és újfajta" személyszállítási módnak a legalizálásán gondolkodik, hanem a "régi védelmére rendezkedett be". A politikus azt mondta, az Uber szabályozásával egyelőre sok minden nincs rendben, de ez nem jelenti azt, hogy nincs szükség erre a személyszállítási formára.

Financial Times: teljesen lefulladt a hagyományos brit taxispiac az Uber térhódítása miatt

Teljesen lefulladt a hagyományos brit taxispiac a mobilalkalmazásra épülő Uber térhódítása miatt - írta keddi riportjában a Financial Times. Az első négy hónapban 97 százalékkal kevesebb új taxivállalkozás indult Nagy-Britanniában, mint egy évvel korábban, és már tavalyi is meredeken, 65 százalékkal csökkent az újonnan induló vállalatok száma. A hivatásos sofőröket is képviselő GMB szakszervezet szerint havonta legalább tíz hagyományos taxivállalkozás szünteti be tevékenységét, és Londonban 11 százalékkal csökkent a bejegyzett társaságok száma azóta, hogy 2012-ben azt Uber megjelent a piacon. Az Uber mindeközben megállíthatatlanul terjeszkedik: 2014-ben négy, tavaly már 18 brit nagyvárosban volt elérhető a cég szolgáltatása, sofőrjeinek száma pedig meghaladja a 30 ezret, és a londoni sofőrök 20 százaléka is már az Ubernek dolgozik. A vársoban már több nagy tüntetés volt az Uber ellen a - sofőrök szerinti - tisztességtelen versenyfeltételek miatt. A londoni városháza korábban több lehetőséget is fontolóra vett az Uber korlátozására, például, hogy az applikáción keresztül leadott rendelés után az Uber-sofőrnek legalább öt percet várakoznia kellene az utasfelvétel előtt. Boris Johnson, London előző polgármestere azonban az elképzeléseket "életképtelennek" minősítette és elvetette.