Gazdaság

Sikertörténetet írtak a magyarországi szolgáltató központok

Magyarország második legjelentősebb munkahelyteremtő ágazatává vált az SSC

Mára több mint száz vállalat, 42000 munkavállalót foglalkoztat a magyarországi SSC szektorban. A szolgáltató központok folyamatos bővülése az oktatási rendszert is befolyásolja: új kurzusok indulnak a szektor megismerésére.

Az SSC szektor az elmúlt évek egyik gazdasági sikertörténete Magyarországon. 2016-ra az ágazat lett a második legjelentősebb munkahelyteremtő szektor az országban a járműipar után. Az olyan cégek, mint a Diageo, a Vodafone, a BT, az indiai Tata konszern, az IBM, a British Petrol vagy a Citibank hozzávetőleg 42 000 diplomás, több nyelven beszélő, fiatal szakembernek adnak munkát, akiknek kezdő fizetése bruttó 230-260000 forintról indul, a nagyobb gyakorlattal rendelkezők esetében pedig 300000 forint a minimum. Emellett évi 2-300000 forintos cafeteria is jár a fizetés mellé.

A legtöbb új központot Budapesten hozzák létre, de egyre több cég választja a vidéki egyetemi városokat is, így Debrecent, Miskolcot, Szegedet és Pécset is. A központok által felvetett új igények pedig hatnak a helyi oktatásra, rendre indulnak integrált edukációs programok.

Legutóbb a Szegedi Tudományegyetem jelentette be, hogy a gazdaságtudományi karon SSC Basics kurzus indul Magyarország vezető könyvvizsgáló és tanácsadó vállalata, a BDO közreműködésével. Itt a diákoknak a BDO szakembereinek személyes tapasztalati révén mélyebben megismerhetik az SSC modellt. Megtanulhatják az SSC iparági, strukturális, illetve folyamati jellemezőit, illetve készségfejlesztő tréningeken kamatoztathatják megszerzett tudásukat.

Mivel BP következő szolgáltató központját Szegeden nyitja, a cég folyamatosan együttműködik az egyetemmel egy kibővített ismeretanyag létrehozásában, amely meggyorsítja a toborzási folyamatot. A kibővített ismeretanyaggal dolgozó kurzusokon kommunikációs és multikulturális-környezeti ismereteket, SSC folyamatokat, illetve az SAP program használat lehet megtanulni egy egyetemi szemeszter alatt.

„Ha egy globális holding nem minden szervezete könyvvel például, hanem azt egy külön cég végzi az adott egység szabályaink megfelelően, akkor érvényesíthetővé válnak a közös elvek, miközben figyelembe veszik az adott egységek egyedi jogszabályi környezetét is. Ez a megoldás költséggazdaságos és speciális tudást halmoz fel egyetlen helyen az olcsó koordináció mellett” – nyilatkozta Dr. Vilmányi Márton, a Szegedi Tudományegyetem Gazdaságtudományi Karának dékánja. Szerinte az SSC szektor bővülése lehetőséget jelent a korábbi diákok visszatérésre a városba, illetve folyamatos munkalehetőséget biztosít az egyetemen hallgatói számára.