Zila János

Vélemény és vita

Kormányozni az emberekkel kell

Sok oka van annak, hogy a kormányzó pártok népszerűsége tavaly év végén apadásnak indult.

A közvélemény-kutatásokat még most, az időközi vereségek ellenére is vezető, és továbbra is igen stabil parlamenti többséggel rendelkező Fidesz–KDNP láthatóan igyekszik úrrá lenni a helyzeten. Az elmúlt hetekben ez leginkább Orbán Viktor személyes fellépésében érhető tetten. De mit is kell pontosan elérnie a kormánypártoknak ahhoz, hogy a számukra negatív folyamatok megálljanak?

Hogy eljussunk a válaszig, először azt kell áttekintenünk, hogy mi a fő kiváltó oka a visszaesésnek. A 2014-es választási dömping idején és az azt megelőző időszakban a kormánypártok toronymagasan vezették a közvélemény-kutatásokat, aztán tavaly novemberben elkezdett megváltozni a helyzet. Jött a később elvetett netadó ötlete, amely tiltakozási hullámot indított el. Ezt követte az amerikai kitiltási botrány, amellyel kapcsolatban még ma is sok információ hiányzik. A mára már a feledés homályába vesző André Goodfriend akkoriban csak csöpögtette az információkat, és az egész történéssorozat azt sugallta, hogy a kormány korrupt. Ezzel párhuzamosan a reklámadó miatt nyitott frontot a kormánypártokkal szemben az RTL Klub is, amely híradóiban azt a történetet igyekszik felépíteni, hogy az országot irányító politikusok teljesen elrugaszkodtak az emberek hétköznapi világától és küzdelmeitől, fogalmuk sincs, hogy milyen problémákkal kell nap mint nap megküzdeniük, és csak az érdekli őket, hogy jól teletömjék a saját zsebüket. Ez a képlet egyszerű és érthető, és a különböző negatív híreket mind ennek megfelelően tálalták/tálalják. Az RTL nézettségi adatait és a profi fellépést figyelembe véve ez a támadás nagy súllyal esik a latba. Közben részben szintén a reklámadó miatt kiéleződött a miniszterelnök és Simicska Lajos ellentéte.

A netadó és a kitiltási botrány fontossága abban rejlik, hogy ezek indítottak el egyfajta negatív sorozatot, amelyet a kormánypártok igyekeznek a hátuk mögött hagyni. Ebben kulcsfontosságú a kezdeményezés átvétele, vagyis, hogy ne a Fidesz kullogjon mások után, ne csupán kommentálja a mások által gyártott vagy elmondott híreket, hanem meghatározza a napirendet. Ehhez az szükséges, hogy az üzeneteikkel áttörjék azt az ellenálló közeget, amelyet a hazai média képez jelen állapotában. Ez egy technikai jellegű probléma. A lényeg, hogy olyat kell mondani, amit a média nem tud nem lehozni, vagy olyan embernek kell megszólalnia, akit nem lehet kihagyni a híradókból. A kérdést persze középtávon komolyabban is kezelni kell, a kormánypártoknak pótolniuk kell a Simicska által elvont kommunikációs eszközöket.


Gyakorlatilag ennek tudható be, hogy Orbán Viktor előrébb lépett, és szintén az ellenálló közeg leküzdését szolgálja a kormányfő országjárása. Kommunikációjának, fellépésének üzenete egyértelmű. Kezelni kell a legfontosabb problémát, vagyis le kell bontani az emberektől elszakadt kormányzás képét, amelynek felépítésében nagy szerepet töltött be az RTL, és helyette olyan lépéseket kell tenni, amelyek azt üzenik a választópolgároknak, hogy részesei az ország irányításának, amit nem valahol messze Pesten döntenek el a hétköznapi valóságtól elszakadt nagyurak.

Orbán Viktor a Modern városok program minden állomásán elmondja, hogy komoly pénzek érkeznek az éppen aktuális városba, amit azonban a kormány nem a helyi emberek akaratának figyelmen kívül hagyásával akar elkölteni, hanem úgy, ahogy ők igénylik. Ugyanezt az üzenetet hordozza a menekültkérdéssel kapcsolatban tartandó nemzeti konzultáció is. Természetesen ez nem egy klasszikus közvélemény-kutatás, félreértelmezés, hogy az lenne a célja, hogy a kérdéssor megfeleljen a közvélemény-kutató szakma kritériumainak. A lényeg az üzenet. A kormány azt mondja vele a választónak, hogy „érdekel, mit gondolsz, nem nélküled kormányzok”. Persze a koncepció támadható az említett szakmai elvek alapján, és a szakemberek támadják is, csakúgy, mint az ellenzék, amelynek minden kritikája azt szolgálja, hogy rombolja az említett üzenetet, ezért nevezik a konzultációt pótcselekvésnek, álságos megnyilvánulásnak.

Orbán Viktor nagy vihart kavaró bejelentése a halálbüntetéssel kapcsolatban, amely szerint „napirenden kell tartani a halálbüntetés kérdését, mert úgy néz ki, hogy a három csapásnak és a tényleges életfogytiglannak nincs elég visszatartó ereje”, szintén a már aposztrofált kormányzati célt szolgálja. A mondanivaló az, hogy „úgy gondolkodunk, mint te, kedves választópolgár”. Ez főként a Rogán Antal ez ügyben tett nyilatkozatában vált érzékletessé. A Fidesz frakcióvezetője azt mondta, hogy „ha egy fiatal eladólányt huszonkétezer forintért meggyilkolnak, akkor az embernek automatikusan az jut eszébe, hogy az ilyen ember megérdemelné a halálbüntetést”. Ez egy olyan mondat, amelyet a választók egy jelentős része is mondhatott volna.

A Fidesz jelenlegi erőfeszítései tehát arról szólnak, hogy újra azt gondolják róluk a választók, hogy velük kormányoznak és nem a fejük felett.