Kultúra

András Ferenc születésnapján felújított kópián mutatják be a Dögkeselyűt az Urániában

András Ferenc Kossuth- és Balázs Béla-díjas filmrendező, a nemzet művésze, a Magyar Filmakadémia életműdíjasa november 24-én ünnepli 80. születésnapját. Köszöntésére a Nemzeti Filmintézet november 21-én ünnepi vetítést tart az Uránia Nemzeti Filmszínházban a Dögkeselyű című, frissen restaurált filmjéből, András Ferenc rendező, Ragályi Elemér operatőr, Cserhalmi György és Kiss Mari színművészek részvételével.

András Ferenc születésnapján felújított kópián mutatják be a Dögkeselyűt az Urániában
A Dögkeselyű című játékfilm felújított változatát vetítik az Uránia Nemzeti Filmszínházban András Ferenc filmrendező nyolcvanadik születésnapja alkalmából
Fotó: NFI

András Ferenc 1942. november 24-én született Budapesten. Már első filmje, az 1977-ben bemutatott Veri az ördög a feleségét nagy szakmai és közönségsikert aratott. A szatíra a „nagy zabálás” motívumába csomagolva ábrázolja a késő Kádár-kori szocializmust, kritikus szemlélete miatt András Ferenc ezután öt évig nem rendezhetett egész estés játékfilmet.

Legnagyobb sikerét a Munkácsi Miklós kisregénye alapján, 1982-ben készült Dögkeselyűvel aratta. A film egy mérnökből lett taxisofőr kálváriáját mutatja be, aki profi tolvajok áldozatául esik, de hiába fordul a rendőrséghez, nem hisznek neki. Az elvált, adósságban úszó férfi tehetetlen dühében maga kezd nyomozásba, majd önbíráskodásba.

A fordulatos, hatásos, drámai végű akciófilm egyaránt meghódította a kritikusokat és a közönséget, közel hatvan országban mutatták be; a Berlinalén, ahol Arany Medve díjra jelölték, megkapta a közönségdíjat. Az elmúlt évtizedekben sem vesztett népszerűségéből, máig a magyar bűnügyi filmek etalonjának számít, hatása szinte minden azóta készült krimiben tetten érhető, de hiteles miliőteremtése miatt akár kordokumentumként, kemény társadalomkritikaként is értelmezhető.

Cserhalmi György ikonikus alakítását, ahogy az ellenséges világgal dacoló, sokat kockáztató, lecsúszott, magányos hős figuráját megformálta, a korabeli kritika Charles Bronsonhoz, a film lehangoló végét pedig a Bolond Pierrot befejezéséhez hasonlította.

András Ferenc egyik legnagyobb nemzetközi sikerét ezzel a Kádár-kori Ladás akciófilmmel aratta
András Ferenc egyik legnagyobb nemzetközi sikerét ezzel a Kádár-kori Ladás akciófilmmel aratta
Fotó: Purger Tamás

Ragályi Elemér operatőr képein Budapest nyomasztóan szürke városi dzsungelként jelenik meg, az autós üldözés pedig a hollywoodi filmekhez hasonlíthatóan izgalmas. Bővebben az Alapfilmek.hu-n lehet olvasni a filmről.

A vetítésen András Ferenc rendező, Ragályi Elemér operatőr, Cserhalmi György és Kiss Mari színművészek elevenítik fel a forgatással, a filmmel és a közös munkával kapcsolatos emlékeiket.

Kapcsolódó írásaink