Krónika

Forgó szárnyakkal repülni a magasba

Bár a helikopter feltalálójaként nem, de a légi jármű tervezésének úttörőjeként jogosan hivatkozhatunk Asbóth Oszkárra

Jeles évfordulóját ünnepeljük a magyar repülésnek: százhuszonöt éve, 1891. március 31-én született Asbóth Oszkár, a helikoptertervezés magyar úttörője. Egészen fiatalon, 18 éves korában építette első vitorlázógépét, melyet a motorkerékpárjával emelt fel. Az 1950-es évektől Magyarországon a helikopter feltalálójaként ünnepelték, de halála után átértékelték szerepét.

Asbóth (illetve ahogy könyvén és cikkei elején áll: Asboth) Oszkár kiválóan menedzselte személyét, s már a negyvenes években azt híresztelte magáról, hogy ő találta fel a helikoptert. Kétségtelenül igaz, az 1891. március 31-én Pankotán (ma Románia) született férfi igen sokat tett a magyar repülésért, ám ma már világos, sokkal inkább a helikoptertervezés úttörőjeként, semmint feltalálóként lehet rá hivatkozni, hiszen gépei csak arra voltak alkalmasak, hogy fel- és leszálljanak, illetve szélcsendes időben lebegjenek.

Asbóth Oszkárt igen korán, középiskolásként rabul ejtette a repülés – ám mint visszaemlékezésében fogalmaz –, nem a szárnyalás, hanem az azt lehetővé tevő műszaki-technikai megoldások izgatták. Ismereteit autodidakta módon, a gyakorlatban szerezte. Alig múlt 16 esztendős, amikor egy francia lap hasábjain látott egy légcsavart, s ennek fejlesztése egész életére rabul ejtette. Két évvel később, szűkös anyagi körülmények között alkotta meg első kétfedelű repülőgépét, amely tíz méter magasra emelkedett, s amelyért a bécsi hadügyminisztérium dicsérő oklevelét is kiérdemelte. Huszonegy éves volt, amikor 1912-ben Magyarországon elsőként kapott engedélyt repülőgép-készítési ipar űzésére.

Az első világháború alatt a császári és királyi repülőcsapatok fischamendi kísérleti telepére került, ahol 1916 elejéig gépészként dolgozott. Fischamendben Kármán Tódorral és Zsurovecz Vilmossal dolgozott együtt, majd az első magyar katonai pilótával, Petróczy István ezredessel kiegészült csapat nevének kezdőbetűiből kapta az első helikopter a PKZ jelölést. A szerkezet működéséhez nélkülözhetetlen emelőlégcsavar megtervezése és elkészítése Asbóth Oszkár feladata volt.

Az első világháborút követően Asbóth az AH típusjelzéssel 1–4-ig sorszámmal jelölt járművek kísérleteibe fogott bele. Több mint tízévnyi munka után elkészítette azt a 120 lóerős helikoptert, amellyel 1928. szeptember 9-én Hosszú István pilóta emelkedett a magasba. Ez és a többi helikoptere azonban nem voltak alkalmasak a stabil, önálló repülésre – mint ahogy Asbóth egyetlen gépe sem szelte a levegőt.

Asbóth Oszkár 1960-ban hunyt el Budapesten.