Gazdaság
A távollét idejével emelkedik az utasbiztosítási hajlandóság
A legtöbben elsősorban a balesettől és a poggyászlopástól tartanak, az egynapos külföldi kirándulások idejére azonban a legtöbben még mindig nem biztosítják magukat

A legtöbb magyar turista leginkább a balesettől és a poggyászlopástól tart (Fotó: Reuters/Gonzalo Fuentes)
A klasszikus utasbiztosítás külföldi utazásokra vonatkozik, azon belül általánosságban a betegség-, baleset- és poggyászbiztosítást értjük rajta, igény szerint kiegészítve számos kiegészítő szolgáltatással. Újabban már elérhető belföldi utasbiztosítás is, amely tulajdonképpen egy kiterjesztett baleset- és betegségbiztosításként fogható fel. Népszerű lehet például a szálláslemondás biztosítása belföldön is, de alapvetően inkább külföldre utazáskor kötünk ilyen biztosítást – válaszolta a Magyar Hírlap megkeresésére Lambert Gábor, a Magyar Biztosítók Szövetségének kommunikációs vezetője. Hozzátette, a szomszédos országokba tett egynapos látogatásokkor sem gondolunk utasbiztosításra, noha a baj ilyen rövid idő alatt is bekövetkezhet. Egyhetes, csoportos, más földrészre vagy unión kívüli országban utazva viszont az általános statisztikai átlagnál (amely szerint minden második külföldre utazó köt biztosítást,) jóval többen biztosítják be magukat.
A Generali Csoporthoz tartozó Európai Utazási Biztosító válaszaiból hasonló biztosítási arány bontakozik ki, Lengyel Márk vezérigazgató lapunk megkeresésére azt mondta, maga az utasbiztosítás inkább csak külföldi utak esetében jellemző. Úgy tapasztalják, hogy a csoportos utazásoknál, például osztály- vagy nyugdíjaskirándulásoknál gyakoribb, hogy kötnek belföldi utasbiztosítást – tette hozzá. Ők úgy látják, külföldi utak esetében is a három- vagy annál több napos üdülések idejére biztosítják magukat az ügyfelek, a társaságnál megfigyelhető tendencia, hogy a távollét időtartamának hosszával a biztosítási hajlandóság is növekszik. A legtöbben elsősorban a balesettől és a poggyászlopástól tartanak, amikor biztosítást kötnek, így elsősorban ezekkel a szolgáltatásokkal azonosítják az utasbiztosítást. A legnépszerűbb kiegészítő biztosítás az autós asszisztencia, ami autós balesetnél, az autó megsérülésénél, lerobbanásánál jöhet jól – mondta Lengyel Márk.
A Groupama Biztosító előző évi adatai alapján a legtöbb darabszámban három–öt, illetve nyolcnapos külföldi utazásokra kötöttek utasbiztosítást az ügyfelek, de az egy–két napos utaknál is egyre jellemzőbb – tudtuk meg a társaság sajtóosztályától. A biztosító egy korábbi kutatása megmutatta: a biztosítás kötésének legfőbb motivációja – a válaszadók közel háromnegyede válaszolta – az esetleg szükségessé váló orvosi ellátás elérése volt.
A Groupama válaszából kiderült még, e biztosítások három fő szolgáltatási köréből – sürgősségi betegségi-baleseti ellátás, asszisztencia- szolgáltatások és poggyászbiztosítás – a sürgősségi ellátás biztosítási összegének mértéke a legfontosabb az ügyfeleknek, amely mellé fontos számukra, hogy magyar nyelvű segítségnyújtást is tartalmazzon a megkötött biztosítás.
Autós segítség
A gépkocsival kiutazók körében kezd ismertté válni az asszisztencia szolgáltatás, amely az autók műszaki meghibásodása esetén lehet nagyon hasznos – emelte ki Lambert Gábor, a Magyar Biztosítók Szövetségének kommunikációs vezetője. Hozzátette, az első negyedévi, negyven százalékkal megnövekedett utasbiztosítási piac adatai alapján bizakodni lehet benne, hogy nő a tudatosság, egyre többen tisztában vannak azzal, hogy adott esetben sem az Európai Egészségbiztosítási Kártya, de még egy átlagos bankkártya biztosításszolgáltatásai sem nyújtanak kellő fedezetet
a bajban.