Belföld

Tarlós: Budapest nem finanszírozza az agglomerációs közlekedést

Nem hozott eredményt a főpolgármester és a kormányfő hétfői tárgyalása +VIDEÓ

Budapest a jövőben nem foglalkozik az agglomerációs közlekedés finanszírozásával - közölte Tarlós István főpolgármester. Ez azt jelentheti, hogy január elsejétől a Budapest határán túlmenő HÉV-ek és buszok jövőre már csak a főváros határáig járhatnak.Egy múlt héten elfogadott törvény 20 milliárdos működési hiányt eredményezett a főváros költségvetésében - mondta a főpolgármester, hozzátéve, hogy januárban folytatódnak az egyeztetések a város és a kormány között. Ellenzéki pártok szerint elsősorban a budapestiek látják majd kárát annak, hogy nem zárult le a kormány és a városvezetés között finanszírozási kérdésekben folyó egyeztetés.

Közel négy órás tárgyaláson egyeztetett Tarlós István a kormányfővel az agglomerációs közlekedés finanszírozásáról, de "ebben a kérdésben nem egyeztünk meg a miniszterelnök úrral" – idézte fel Tarlós a tegnapi találkozót.

A politikus hangsúlyozta, a kérdésről az agglomerációs településeknek az állammal kell tárgyalniuk.

Kitért arra is, hogy főpolgármesterként nem fogadhatja el azokat az előző héten megszavazott törvénymódosításokat, amelyek - közlése szerint - Budapest költségvetésében 20,7 milliárd forintos működési hiányt okoznak.

Tarlós Istvánt sajtónyilatkozata végén nem lehetett kérdezni, ugyanakkor jelezte: Orbán Viktor kormányfő ígérete alapján januárban folytatódik a kormány és a városvezetés közötti egyeztetés.

tarlós közgyűlés 151222 nagy
Mint mondta, ismeretei szerint nem történt meg a feladatok és források mértékének összehasonlítása. Az összes többi kivetett adóval pedig nem a főváros rendelkezik, a Budapesten befizetett személyi jövedelemadóból pedig aránytalanul keveset kap vissza. 

Budapesti Önkormányzatok Szövetsége: nem szűnik meg az agglomerációs tömegközlekedés
A Budapesti Önkormányzatok Szövetsége (BÖSZ) cáfolja azokat a "félreértelmezett híreket", amelyek szerint megszűnik az agglomerációs tömegközlekedés. Hangsúlyozták, hogy a kerületi vezetők jelentős többsége közösen megoldandó kérdésként tekint a tömegközlekedés finanszírozására, hiszen az sok százezer budapesti polgár mindennapi életét érinti, függetlenül attól, hogy melyik városrészben él. A BÖSZ cáfolja hogy a kerületi polgármesterek Tarlós Istvánnal közösen tiltakozó levelet írtak volna a miniszterelnöknek az iparűzési adó átcsoportosításával kapcsolatban.

Húszmilliárd hiányzik Budapest büzsdéjéből

Tarlós István kiemelte: ezzel az intézkedéssel a főváros költségvetésében 20,7 milliárd forint működési hiány keletkezik. Ezen kívül a módosított törvény figyelmen kívül hagyja a főváros nagyon indokolt, előkészített fejlesztési igényeit, illetve európai uniós pályázatai önrészeit. A 2014-2020 között Magyarországra érkező uniós pénzeknek amúgy is mindössze mintegy 3 százaléka kerül jelen tervek szerint Budapestre - jegyezte meg.Tarlós István közölte, Orbán Viktorral ezért a hétfői, hosszú egyeztetésen - bár tettek kisebb lépéseket - ebben a kérdésben nem egyeztek meg.
 
"A fenti törvénymódosításban foglaltakkal Budapest főpolgármestereként nem értek egyet, nem fogadhatom el, és úgy gondolom, hogy a főváros kötelező feladatellátása elvárható állami finanszírozásának problémáját miniszterelnök úrnak sem sikerült egyelőre korrigálnia" - fogalmazott Tarlós István.

 Közölte, megegyeztek viszont abban, hogy az agglomerációs közlekedés finanszírozásával a jövőben nem foglalkozik a főváros.  A törvény alapján ez nem is feladata - tette hozzá.

 Tarlós István kifejtette: a Budapesti Közlekedési Központ és a szakminisztérium közötti korábbi megállapodásban foglaltak szerinti, a "Budapest 21" szerződés alapján megfogalmazott finanszírozás nem realizálódott, az agglomerációs önkormányzatok csak 0,6 milliárd forinttal járultak hozzá a költségekhez, így a fővárosnak a nem rá tartozó szolgáltatásból évi nettó 11 milliárd forint vesztesége képződött. Így erről a kérdésről az agglomerációs településeknek az állammal kell egyeztetnie és tárgyalnia a jövőben - mondta.

A  Mahir Cityposter Zrt. a hírre reagálva kedden közölte, hiába távolítják el a hirdetőoszlopokat közterületeiről a Főváros, az ez ügyben indított per folyamatban van, és a Fővárosi Önkormányzat érdemi védekezést elő sem terjesztett. Szerintük a bíróság még idén határozni fog a bontás felfüggesztéséről.

A Fővárosi Közgyűlés mai döntése érdemben nem befolyásolja a Fővárosi Önkormányzat és a Mahir Cityposter Kft. közötti jogvita kimenetelét. A Mahir Cityposter Kft. még november elején a Fővárosi Törvényszéken indított perben támadta meg az önkormányzat hirdetőoszlopokat érintő azonnali hatályú felmondását, egyben ideiglenes intézkedés iránti kérelmet is előterjesztett, melyben kérte a törvényszéket, hogy tiltsa el az önkormányzatot a Mahir oszlopainak bontásától. A törvényszék várhatóan még az év vége előtt határozni fog a bontás felfüggesztéséről. A Mahir Cityposter és a Fővárosi Önkormányzat közötti per első tárgyalására 2016. január 11-én kerül majd sor. Mivel az önkormányzat a perben a törvényszék által előírt határidőben érdemi védekezést elő sem terjesztett, várhatóan rövid időn belül ítélet születhet az ügyben.

A jogellenes közterület-használat megszüntetésével kapcsolatos – a Budapest Közút Zrt. által ellátandó – feladatok finanszírozására 150 millió forintot különítenek el a költségvetésben.

 MSZP: A Fidesz belháborújáról szól a módosítás

gynémet