Történelem

Miért fizetett a Szovjetunió Pepsi Colával egy tengeralattjáróért?

Nem csak üzlet, hanem egy kulturális látványosság is született ebből az érdekes cseréből

Az 1980-as évek egyik legkülönösebb és legérdekesebb kereskedelmi története, hogy a Szovjetunió egy egész tengeralattjárót fizetett ki Pepsi Cola-val. Ez a furcsa üzlet jól mutatja, hogyan alakultak a keleti és nyugati blokkok közötti kapcsolatok a hidegháború végén és miként találhatók meg váratlan megoldások a nehéz gazdasági helyzetekben.

Miért fizetett a Szovjetunió Pepsi Colával egy tengeralattjáróért?
Egy furcsa, de jövedelmező csere a történelemben
Fotó: NorthFoto

Az ötlet születése: a kereskedelem szigorú valutakorlátozások idején

A Szovjetunió és az Egyesült Államok közötti kapcsolatok a hidegháború alatt erősen feszültek voltak és mindkét oldalon szigorú valutakorlátozások működtek. A Szovjetunióban nehéz volt amerikai dollárt szerezni, amely a nemzetközi kereskedelem fő fizetőeszköze volt. Emiatt a klasszikus pénzügyi tranzakciók sokszor nem voltak megvalósíthatók.

Nixon elnök megkóstoltatta Hruscsovval a Papsi kólát, akinek annyira ízlett, hogy kért még egy pohárral. Az amerikaiak nem tudtak mit kezdeni a rubellel, viszont a Szovjetúnió nem tudott dollárral fizetni, így kitaláltak egy mindenkinek jó tervet.

Ebben a helyzetben a Pepsi Cola vállalat és a Szovjetunió között kialakult egy különleges megállapodás. A Szovjetunió Pepsi üdítőital-gyártási jogokat kapott, így megkezdődött a Pepsi forgalmazása a szovjet piacon. Csakhogy a fizetés nem a megszokott pénznemben történt.

A "pezsdítő" fizetés: Pepsi üvegek és egy tengeralattjáró

1989-ben, amikor a Szovjetunióban egyre nehezebbé vált az amerikai dollár megszerzése, a két fél egy különleges megállapodást kötött. A Szovjetunió egy egész tengeralattjárót adott el a Pepsi-nek, cserébe pedig az italcég szállította a megállapodás szerinti mennyiségű Pepsi Cola terméket.

Ez a csereüzlet egyfajta barterként működött, amelyben az értékes tengeralattjáró helyett üdítőitalokat kaptak a szovjetek, amelyeket aztán orosz földön forgalmazhattak.

Miért volt szükség erre a furcsa üzletre?

  1. Valutahiány: A Szovjetunió nem tudott elegendő amerikai dollárt előteremteni a hagyományos kereskedelemhez.
  2. Piacnyitás: A Pepsi számára stratégiai jelentőségű volt a szovjet piacon való megjelenés.
  3. Hidegháborús korlátok: A politikai helyzet miatt a két ország közötti pénzügyi tranzakciók erősen korlátozottak voltak.

A tengeralattjáró sorsa

Az eladott tengeralattjárót – amelyet általában a B-39-es néven emlegetnek – végül átalakították múzeummá és bemutatóhellyé az Egyesült Államokban, Washington államban. Így nem csak üzlet, hanem egy kulturális látványosság is született ebből az érdekes cseréből.

A Szovjetunió és a Pepsi közötti tengeralattjárós üzlet egy egyedi példája annak, hogyan képesek a politikai és gazdasági nehézségek újfajta, kreatív megoldásokat szülni. Egy olyan korszakban, amikor a valutaáramlás erősen korlátozott volt, a barterüzletek jelentették a kiutat, még akkor is, ha az üzlet tárgya egy tengeralattjáró volt.

Kapcsolódó írásaink