Újabb piacokon jelenik meg az Ikarus busz

Széles Gábor: Óriási technológiai fejlesztést jelentett és jelent most is az új típusú járművek előállítása – Kifejezetten a technológiai beruházásokra másfél-kétmilliárd forintot költünk

Putsay Gábor – 2017.09.23. 00:53 –

Jelentős technológiai beruházások szükségesek ahhoz, hogy évente háromezer Ikarus autóbusz készülhessen – mondta a Magyar Hírlapnak Széles Gábor, az Ikarus vállalatcsoport elnöke. Közölte: a piaci terjeszkedéshez stratégiai partnerek is kellenek, ezért Kína egyik legnagyobb autóbuszgyártó-cégével közös vállalatot alapítottak ötven–ötven százalékos tulajdoni arányban. Ez egyben garancia lehet arra, hogy az Ikarus új és a korábbi piacain egyaránt megjelenjen.

Ikarus 20170923 Pillanatkép a gyártósorról, a buszépítés mellett felújítás is történik Székesfehérváron (Fotó: MH)

–  A héten mutatták be azt a multifunkcionális Ikarus autóbuszt, amelyet a Magyar Honvédség részére szállítanak, és már szériagyártásra alkalmas. Mik a terveik a közeljövőben?

–  Tavaly nyáron a Magyar Hírlapnak adott interjúban felvázoltam az Ikarus új stratégiá­ját, ami alapvetően évente háromezer autóbusz előállítására épül. Tettem olyan ígéretet is, hogy amennyiben egy autóbuszt gyártunk a magyar piacra, ahhoz hozzáteszünk két egységnyit, amit exportálunk. Vagyis évente ezer járművet tudunk szállítani hazai és kétezret külföldi piacokra. Az elmúlt egy évben a stratégia megvalósításán dolgoztunk, és az eredmények lassan láthatóvá válnak. Említettem azt is, hogy környezetbarát, LNG-meghajtású, azaz liquid natural gas buszt is kifejlesztünk, továbbá azt, hogy visszatérünk az Ikarus hagyományos piacaira, és együttműködünk más cégekkel, amelyekkel ki lehet használni az Ikarus gyártókapacitásait. Viszont most leginkább arról szeretnék beszélni, ami már megvalósult. Már be tudtuk mutatni az új, több funkció ellátására alkalmas prototípust, amely gyártásra kész.
v2Vázállító gyártócsarnok, a kínai–magyar vegyesvállalat kínai munkatársai tanulmányozzák a járműveket (Fotó: Hegedüs Róbert)
–  Mik voltak az előzmények?

–  A program még 2015-ben kezdődött, amikor a katonai vezérkar kapott egy új megbízást a HM-től, vagyis a Honvédelmi Minisztérium­tól. Ki kellett dolgozni egy olyan autóbusz részleteit, amely leginkább katonai feladatok ellátására alkalmas, de polgári célokra is igénybe lehet venni. Az új, Volvo-alvázra épülő jármű a HM Currus Zrt. és az Ikarus Járműtechnikai Kft. kooperációjában készült el. Még 2015-ben és 2016-ban folytak a különböző tereptesztek mellett a csapatpróbák. A busznak már a gyártásból levett első példányát mutattuk be csütörtökön a nyilvánosságnak.
v3LNG-busz hajtáslánca Cammins gázmotorral és kínai, –160 Celsius-fokos üzemanyagtartállyal (Fotó: MH)
–  Milyen alapvető feladatok ellátására alkalmas az új jármű?

–  A HM részére a Volvo együttműködésével olyan autóbuszt építettünk, amelyik megfelel a NATO-szabványnak, valamint multifunkcionális. Több feladatra alkalmas az új jármű, ezek közül hármat emelnék ki. Egyrészt alkalmas katonák szállítására a hadifelszerelésükkel együtt. Itt elvárás volt, hogy olyan üléseket helyezzünk el az autóbuszban, amelyek teherbírása százhatvan kilogramm. Külön megjegyzem, hogy a Volvo-alvázat három és fél méterrel meghosszabbítottuk, így hét köbméteres rakodórész lett kialakítva a járműben, ahol a fegyverzet vagy egyéb honvédségi felszerelés is szállítható. Az erre vonatkozó végeselem-számításokon alapuló szilárdságtani vizsgálatokat a Volvo szakemberei végezték el. Megjegyzem, az Ikarus már rendelkezett olyan katonaibusz-gyártási tapasztalatokkal, amelyek megfelelnek a NATO követelményeinek, például a balkáni háborúban a KFOR-erők is használtak Ikarus buszokat. A katonák és a hadifelszerelés szállítása mellett a honvédelmi tárca elvárása volt, hogy kórházi üzemmódra is átalakítható legyen a jármű. Az autóbusz tizenkét hordágy szállítására alkalmas, és a katonák legfeljebb négy órán belül el tudják végezni az ehhez szükséges átalakítást. Ezen felül elítéltek szállítására is alkalmassá tehető, kialakítható a busz, így a Belügyminisztérium számára is készülnek ilyen járművek a jövőben. Meggyőződésem, hogy a Currus-Aries ezekkel a képességgel a NATO-piacokon is versenyképes jármű lehet. Megemlítenék olyan technikai és biztonsági újdonságokat is, hogy például a motorteret teljesen elszigeteltük a belső légvezetékektől, így motortűz esetén sem a füst, sem a tűz nem terjedhet át az utastérre. Emellett a kábeleket is elkülönítettük, ami szintúgy biztonsági elem. Szintén elvárás volt, hogy a járművek terepen is működőképesek legyenek, és ezt a képességét a busz bizonyította a csapatpróbák idején.

–  Hogyan alakították ki a gyártási hát­­­- teret?

–  A jelenleg bemutatott autóbusz már egy olyan prototípus, amely sorozatgyártásból kivett, illetve a sorozatgyártáshoz szükséges visszajavított rajzdokumentációval rendelkezik. A kapacitásainkat úgy terveztük, hogy a multifunkciós buszból évente maximum kétszázat gyártunk, a Belügyminisztérium és a honvédség részére. Az idei évi tervekben az szerepelt, hogy megkezdődik a sorozatgyártás. A HM ebben a programban száz új járművet rendelt, ebből először negyvenet szállítunk, és 2019-ben mind a százat hadrendbe lehet állítani. Ezzel együtt az Ikarus gyártókapacitását, mint említettem, évi háromezer jármű elkészítésére növeljük. Terveim szerint Magyarországon kétszáz autóbuszt tudunk értékesíteni kifejezetten hadiipari és belügyi, hatszázat pedig polgári célokra, a hazai autó­buszos személyszállító társaságok igényeit figyelembe véve. Ennek megfelelően olyan gyártási kultúrát kellett kialakítani, ahol elkülönítetten zajlik a NATO-kompatibilis járművek és a polgári célra alkalmas buszok gyártása. A dízelek mellett elektromos autóbuszt és LNG-meghajtású járművet is gyárt az Ikarus, ezek esetében szintén különböznek a gyártási követelmények. A karosszériát rozsdamentes acélból vagy alumíniumból építjük. Műanyag házas karosszériát nem tervezünk, mivel szerintünk a szélsőségesebb időjárási viszonyokat a karosszéria nem bírja, valamint a műanyag és a fémfelületek találkozási pontján lévő feszültséget nem lehet kezelni.
v4A multifunkcionális autóbusz végszerelése a székesfehérvári üzemcsarnokban (Fotó: MH)
–  Milyen technológiai beruházásokat valósítanak meg ennek érdekében?

–  Óriási technológiai fejlesztést jelentett és jelent most is az új típusú járművek előállítása. Kifejezetten a technológiai beruházásokra másfél-kétmilliárd forintot költünk. Minden elemét még nem szereztük be az új technológiának, de bízom benne, hogy ez a szakasz az idén lezárul. Magyarországon eddig átlagosan egy autóbusz előállításához két emberre is szükség volt, viszont az új számítógép-vezérelt és robotizált technológiákkal öt buszra jut egy ember. Ami azért lényeges, mert jelenleg komoly munkaerőhiánnyal küzdünk itthon.
v5LNG-busz végszerelése, háttérben a kínai–magyar vegyesvállalat kínai delegációjának tagjai (Fotó: Hegedüs Róbert)
–  Mely autóbuszgyártókkal léptek vagy lépnek stratégiai partnerségre, és miért?

–  A nemzetközi együttműködésre leginkább azért van szükség, mert az Ikarus nem rendelkezik olyan beszállítói hálózattal, mint amilyennel a rendszerváltozás előtt. A Currus és a Volvo együttműködésével kialakított új busznál például olyan hajtásláncot kell alkalmazni, amely megfelelő magasságba tudja emelni a buszt, így az képes nehezebb terepviszonyok között is közlekedni. A Volvo az egyik stratégiai partnerünk, a cég az első húsz alvázat már le is szállította, amelyhez a felépítményt és az ahhoz szükséges gépészeti berendezéseket mi alakítjuk ki a járművön. Amit viszont nem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy a kínai háttéripar nagyon erős a buszgyártásban, és nekünk az együttműködés részeként kell kialakítanunk azt az új stratégiát, amellyel új piacokra léphetünk, és visszajutunk a régebbiekre. Ilyenek például a volt FÁK-országok és Irán vagy Kuba. Iránnal kétezer új autóbusz szállításáról állapodtunk meg, az első négyszáz itthon készül, és a kubai állam is elismerte végül tartozását az Ikarusszal szemben. Mivel nem egyedül akarunk visszatérni, nyilván ehhez is partnerekre van szükségünk, függetlenül attól, hogy uniós vagy unión kívüli vállalatokról van szó.
v6Komoly érdeklődés kísérte a prototípus csütörtöki bemutatását. Simicskó István honvédelmi miniszter, Széles Gábor, az Ikarus elnöke, Vargha Tamás államtitkár és Cser-Palkovics András polgármester (Fotó: Varga Imre)
–  Hol tart az együttműködés a kínaiakkal?

–  Az elért eredményekről utólag szeretnék nyilatkozni, de tény, hogy vegyesvállalatot alapítottunk Kína egyik legnagyobb buszgyártójával, ötven–ötven százalékos tulajdoni arányban. A szerződést aláírtuk, az új cég most áll bejegyzés alatt.

–  Márciusban úgy nyilatkozott, hogy az év második felében elkészül az LNG-hajtású busz.

–  Ez a terv szerint halad, egy hónap, és bemutatjuk a prototípust a sajtónak. Brüsszel azért támogat minket az LNG-busz kifejlesztésében, mert Európa ebben utcahosszal elmaradt az Egyesült Államoktól vagy Kínától, de Japántól is. Pekingben és Tokióban például tízezres nagyságrendben közlekednek LNG-buszok.

–  Mikor lesz az Ikarus alkalmas arra, hogy évente háromezer autóbuszt gyártson?

–  Jövőre körülbelül ezret tudunk gyártani, 2019-től pedig háromezret. A kínai–magyar közös vállalat üzleti terve szerint 2019-ben kétmilliárd euró lesz a forgalma, ebben benne van az is, hogy a kínaiakkal együtt külföldi piacokon is megjelenünk. Megfelelő külkereskedelmi tevékenységet kell kialakítani, ami nem egyszerű. Természetesen folyamatban vannak tárgyalások kooperációs termék gyártására az orosz piacon is. Az Ikarus korábbi partnere, a Kamaz tűnik a legígéretesebbnek, mind a buszgyártásban, mind pedig az Ural típusú nehézgépjárművek esetében.