Pénzügyi ismeretek az iskolákban

A tananyaghoz harmincórás képzést akkreditáltak, amelyet tavasz óta már kétszáz tanár végzett el sikeresen

Gazsó Rita – 2017.08.29. 03:06 –

Már csaknem ötvenkétezer példányt igényeltek eddig az általános iskolák a közelgő tanévre a Küldetések a pénz világában című ingyenes tankönyvből. A kötet tudatos pénzügyi tervezésre, gazdálkodásra oktat.

Összesen 872 iskola mintegy 51 689 példányt rendelt meg idáig, és 911-en töltötték le elektronikusan a Küldetések a pénz világában című tankönyvet, amelyet idén tavasszal jelentetett meg a Pénziránytű Alapítvány – tudtuk meg Merényi Zsuzsannától, a Pénziránytű Alapítvány oktatási igazgatójától. A választható kerettantervhez illeszkedő, harminchárom leckét tartalmazó ingyenes tankönyv és a hozzá kapcsolódó munkafüzet az általános műveltség szintjén, gyakorlatorientált módon dolgozza fel a pénzügyi ismereteket az általános iskolák 7-8. osztályosai számára. Merényi Zsuzsanna beszámolt arról, hogy a Kello Könyvtárellátó gondozásában készült tananyagot hatvanezer példányban nyomtatták ki, így egyelőre még rendelhető belőle a kiadó honlapján. A Pénziránytű Alapítvány oktatási igazgatója elmondta: nagyon sok iskolát megkerestek az új oktatási anyagot ajánlva, és mivel nem kötelező tantárgy, csak remélték, hogy nagy lesz az érdeklődés, így különösen elégedettek az eredménnyel. Mint megtudtuk, a tankönyv és a munkafüzet a tervek szerint rövidesen elérhető lesz a könyvtárakban is.

Az oktatási igazgató tájékoztatta lapunkat arról, hogy a tananyaghoz harmincórás képzést akkreditáltak, amelyet tavasz óta már kétszáz általános iskolai tanár végzett el. Az Oktatási Hivatallal kötött megállapodás értelmében összesen háromszáz általános és ugyanennyi középiskolai tanár képzését finanszírozzák. A képzések, amelyek keretében gazdasági és pénzügyi ismereteket szerezhetnek a pedagógusok, jelenleg is folynak. Merényi Zsuzsanna elmondta, úgy látják: az iskolák bizonytalanok abban, hogy milyen tárgyak keretében és hogyan építsék be az anyagot a tanórákba. Javaslatuk szerint az életviteli tantárgyakba, a matematika-, a történelem-, a társadalomismeret- és a földrajzórák kereteibe illeszthetők be leginkább a pénzügyi tudatosságra nevelő ismeretek, de ennek módjáról a képzések során is beszélnek a pedagógusoknak.

Tavaly ősztől kísérleti jelleggel már elindult az oktatás több fővárosi és vidéki középiskolában is az Iránytű a pénzügyekhez című tankönyvükből. Az alapítvány oktatási igazgatója úgy fogalmazott: a középiskolásokat megcélzó tananyagnak nagyon jó a híre, mind a diákok, mind a tanárok szeretik. Mint mondta, sokan fogadják lelkesen a pénzügyi tudatosságot segítő tananyagot. Erre példa a miskolci polgármester, Kriza Ákos kezdeményezése, aki azt szeretné elérni, hogy helyben minél több iskolában és minél jelentősebb óraszámban megjelenhessen a képzés, ezáltal a felnövő generáció sokkal tudatosabb lehessen a pénzügyekben. Ennek érdekében az elkövetkező időszakban a Pénziránytű Alapítvány munkatársai több miskolci iskolában tartanak majd ismertető előadásokat. Merényi Zsuzsanna szerint nem szükséges, és idő hiányában nem is lehetséges heti szinten a pénzügyi ismeret oktatása, de témaheteken keresztül, legalább évente tíz–tizenöt órát érdemes eltölteni ezzel.


Segítő program hátrányos rétegeknek

Hátrányos helyzetű társadalmi rétegeknek hirdet meg ismét pénzügyi kultúrát és tudatosságot fejlesztő programot a Magyar Nemzeti Bank (MNB) – közölte Binder István, az MNB felügyeleti szóvivője. Idén Borsod megye hátrányos helyzetű térségeiben kommunikációs és oktatási programot, az egész ország területén közmunkásoknak pedig pénzügyi kultúrát, tudatosságot erősítő képzést finanszíroznak civil szervezetek részvételével – hangzott el tegnap az M1-en. A bankokra, pénzügyi szervezetekre kirótt bírságokból finanszírozott program keretösszege hatvanmillió forint.