Belföld

Többen kapnak pótlékot

Pontosítják a minősítési eljárás szabályait, és bevezetik a fellebbezést

A jövő szeptembertől már nemcsak a hátrányos helyzetű régiók óvoda- és iskolapedagógusai kaphatnak pótlékot képességkibontatkoztató, integrációs felkészítést végző munkájuk után, hanem azok is, akik ezt a tevékenységüket munkaidejük legalább felében végzik.

gyerekek
Jobban elismerik a hátrányos helyzetű tanulók oktatását, nevelését (Fotó: MH)

Elkészült az a kormányrendeletmódosítás-tervezet, amelynek alapján jóval többen kaphatnak majd pótlékot a hátrányos helyzetű tanulókkal foglalkozó pedagógusok közül. Maruzsa Zoltán köznevelési helyettes államtitkár korábban már beszélt arról, hogy a hátrányos helyzetű tanulókkal képességkibontakoztató, integrációs felkészítést végző pedagógusok munkáját szeretnék még jobban elismerni. Jelenleg azok az – óvodában, általános iskolában és középiskolában foglalkoztatott – pedagógusok jogosultak erre, akik a „kedvezményezettként” meghatározott településeken dolgoznak. A jelentős munkanélküliséggel sújtott, illetve „társadalmi-gazdasági és infra­strukturális okok miatt” kedvezményezett települések listáján a vonatkozó, 2015-ös kormányrendelet melléklete alapján összesen ezerkétszázharminc település – főként falu – szerepel, többnyire Bács-Kiskun, Baranya, Borsod-Abaúj-Zemplén, Hajdú-Bihar, Nógrád, Somogy, Szabolcs-Szatmár-Bereg és Zala megyéből.

A kormányzati honlapon olvasható friss rendelettervezet szerint „a nehéz körülmények között végzett munkáért járó pótlékhoz” 2018. szeptember elsejétől már nemcsak a hátrányos helyzetű régiókban dolgozó pedagógusok juthatnának hozzá, hanem azok is, akik „az intézmény által folytatott képességkibontakoztató, integrációs felkészítés, vagy óvodai fejlesztő program keretében” munkaidejük legalább ötven százalékában végzik tevékenységüket.

A módosítás emellett a pedagógusminősítési eljárással kapcsolatban tartalmaz számos pontosítást, amelyek nem jelentenek alapvető változásokat. Ezek például az eljárásra való jelentkezés menetével és a minősítés folyamatával kapcsolatosak.

A gyakorlati tapasztalatok, visszajelzések figyelembevételével megfogalmazott részletszabályok között említésre méltó, hogy bekerül a fellebbezés lehetősége arra az esetre, ha elutasítják a jelentkező minősítési tervbe való felvételét. Egy másik kiegészítés szerint annak a mesterpedagógusnak, aki osztályfőnök vagy munkaközösség-vezető, munkaideje nem lehet kevesebb mint vezető pedagógus esetén heti kilenc, vezető óvodapedagógus esetén heti húsz óra.