Nehézkes az M9-es előkészítése

Szeged és Debrecen között is létesülne gyorsforgalmi út, amelynek egyik szakasza már épül

Putsay Gábor – 2017.06.19. 01:16 –

Az országot átlósan átszelő és a déli régiókat összekötő M9-es gyorsforgalmi útnak mindössze egyetlen szakasza olyan, amelynek építését ebben az évtizedben el lehetne kezdeni. Ez a Vasvár és Zalaegerszeg közötti rész.

M9 20170618 Újabb gyorsforgalmi utak formálódnak, még a tervezőasztalon  (Fotó: Hegedüs Róbert)

A kormány döntése szerint 2022-ig kilencszáz kilométernyi új gyorsforgalmi út épül az országban, ezek a beruházások döntően a megyei jogú városok és az országhatár elérésére irányulnak. A régóta tervezett, úgynevezett átlós kelet–nyugati irányú gyorsforgalmi utak, így az M4–M8, illetve az M9-es építésének az előkészítése meglehetősen vontatottan halad. Mint azt érdeklődésünkre a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium illetékese közölte, az M9-es gyorsforgalmi útnak mindössze egyetlen része szerepel a tavaly elfogadott kormányhatározat mellékletében, a Vasvár és Zalaegerszeg közötti szakasz előkészítésének a nevesítésével. Erre az útra a megvalósíthatósági tanulmány és a környezeti hatásvizsgálat kidolgozása folyamatban van. A szakasz előkészítése legkorábban 2019 első felében fejeződhet be.

Az M9-es gyorsforgalmi út az Országos Területrendezési Tervben Nagycenk (M85) – Szombathely térsége – Püspökmolnári térsége – Zalaegerszeg térsége – Nagykanizsa – Inke térsége – Kaposvár – Dombóvár – Szekszárd térsége – Szeged (M5) városok érintésével szerepel. Mint azt a szaktárca lapunkkal közölte: a kormányhatározatban rögzítettek szerint újabb projektet kizárólag kormánydöntéssel lehet felvenni a kivitelezendő, előkészítendő beruházások közé. A kormány negyedévente felülvizsgálja a beruházások haladását, és indokolt esetben intézkedik a szükséges  módosításokról. A tételesen nevesített projektek köre a rendelkezésre álló források tükrében bővíthető.

Mint arról korábban beszámoltunk, a kormány tervei között szerepel egy új Duna-híd építése Mohácsnál, valamint Szeged és Debrecen között kétszer két sávos gyorsforgalmi út létesítése. Az út – az M9-eshez hasonlóan – egyáltalán nincs előkészítve – kivéve azt a szakaszt, amely egybeesik az épülő M35-össel –, nyomvonala sem rögzített, így az első feladat a tanulmányterv elkészítése. Az összeköttetés három fő szakaszra bontható: Szeged–Békéscsaba, Békéscsaba–Berettyóújfalu és Berettyóújfalu–Debrecen. Itt a harmadik szakasz egybeesik az M35-össel, amelyhez az M4-es párhuzamosan épülő, Berettyóújfalutól Nagykereki országhatárig tartó szakasza is kapcsolódik. A Szeged–Békéscsaba kapcsolat esetében a tárca szerint vizsgálandó, hogy a kívánt cél a 47. számú főút bővítésével megfelelően elérhető-e, avagy új kétszer két sávos útra van inkább szükség.