Belföld
Ezerötszáz iskolában indul a Koala
Palkovics László: A tízmilliárd forint keretösszegű projektben részt vesz valamennyi jelentős, tanárképzést is folytató egyetem

Személyközpontú, differenciált nevelési-oktatási módszertan készül, a Komplex oktatási alapprogramot – azaz a Koalát – 2020 szeptemberéig ezerötszáz alapfokú oktatási intézmény vezeti be, első körben az 1-4. évfolyamon. Amint arról korábban már beszámoltunk, a sokat kárhoztatott „frontális tanítástól” teljesen eltérő, csoportszintű pedagógiai munkára épülő Koalát az egri Eszterházy Károly Egyetemen (EKE) dolgozták ki, a „hejőkeresztúri modellt”, azaz a már több mint negyven iskolában eredményesen működő KIP-módszert alapul véve. A végzettség nélküli iskolaelhagyás elleni kormányzati stratégia fontos részét képezi a Koala, amelynek be kell épülnie a pedagógusképzésbe és -továbbképzésbe is.
Palkovics László oktatási államtitkár tegnap az egri egyetemen a Komplex alapprogram bevezetése a köznevelési intézményekben – tanulni élmény nevű uniós projekt ünnepi megnyitóján a távirati iroda tudósítása szerint elmondta: a 2020-ig tartó uniós ciklusban kétszázmilliárd forintot fordíthat Magyarország a köznevelésre, és ennek az összegnek jelentős része a hátrányos helyzetű települések felzárkóztatását szolgálja. A Koala súlyát nemcsak a kis híján tízmilliárd forintos keretösszege mutatja, hanem az is, hogy a projektben az EKE vezetésével részt vesz valamennyi jelentős, tanárképzést is folytató egyetem: a budapesti Eötvös Loránd Tudományegyetem, a szegedi, a pécsi, a nyíregyházi, a debreceni és a miskolci egyetem.
„Egyértelműen látszanak azok a kapcsolatok a hátrányos családi háttér és a tanulási képességek között, amelyeken változtatnunk kell. A közösség érdeke, hogy mindenki ugyanolyan eséllyel jusson el az iskolában megszerezhető tudásig” – hangsúlyozta az államtitkár. A magyar oktatás paradoxonjának nevezte, hogy bár az egy pedagógusra jutó diáklétszám alacsony, az oktatás mégsem jobb, mint például az OECD-országok bizonyos részében, emellett egy nagyobb város nagy iskolájában egy tanárra több diák jut, sokszor mégis jobb oktatás folyik, mint egy kis falu kis iskolájában. „Most jutottunk el odáig, hogy a köznevelés fejlesztésére szánt források jelentős részét hátránykompenzáló folyamatokra szeretnénk fordítani, olyan helyekre eljutni a segítséggel, ahol eddig ebből kimaradtak” – mondta Palkovics László.
Liptai Kálmán, az EKE rektora kijelentette: ennyi pénzt soha korábban nem fordítottak arra, hogy az oktatás jobb legyen, még sosem volt a közoktatás átalakítására ennyire sok és átfogó kezdeményezés. A projekt szakmai vezetője, Révész László arról beszélt, a Koala a végzettség nélküli iskolaelhagyás arányainak javítása érdekében az egész oktatási rendszer minőségét hivatott emelni. Ide tartozik a differenciált oktatás, valamint a szervezet- és iskolakultúra módszertani fejlesztése, a tanulással összefüggő esélyek növelése is. A program keretében egyébként harmincötezer pedagógus vesz részt továbbképzésben.