Palkovics: Jó irányba indultunk el

„A pedagógusok kompetenciái határozzák meg, milyen lesz az oktatási intézmény, ezért nagyon fontos a tanárképzés átalakítása”

Korompay Csilla – 2016.11.23. 02:18 –

Magyarország hosszú utat tett meg az oktatás javítása érdekében, de további lépésekre van szükség – mondta a Köznevelési Kerekasztal ülése után Andreas Schleicher, az OECD oktatási igazgatóságának vezetője, aki méltatta a szakképzés megerősítését is.

Palkovics László és Andreas Schleicher 20161123Elismerés, elvárások. Palkovics László és Andreas Schleicher (Fotó: Varga Imre)

Sikeres a Köznevelési Kerekasztal elmúlt kilenc hónapban végzett munkája – hangsúlyozta az oktatási államtitkár a kerekasztal tegnapi ülése utáni sajtótájékoztatón. Palkovics László közölte: a tanácskozáson áttekintették a fórum eddigi munkáját. Összegzése szerint amit elhatároztak és elkezdtek megvalósítani, jó irányba mutat. Azokon a területeken, ahol gyors döntésekre volt szükség, mint például a fenntartói rendszer, a finanszírozás átalakítása, a gyerekek terhelésének csökkentése, a szükséges döntések megszülettek – mutatott rá az államtitkár, reményét fejezve ki, hogy az eredmények hamarosan láthatók lesznek.

Palkovics László a távirati iroda tudósítása szerint kiemelte: jó tanár nélkül nincs jó iskola, a pedagógusok kompetenciái határozzák meg, milyen lesz az oktatási intézmény, ezért is fektetnek hangsúlyt a tanárképzés és továbbképzés átalakítására. Emellett a tartalomnak és a módszertannak is fontos szerepe van a jó oktatás megteremtésében – fűzte hozzá. Az államtitkár leszögezte: az nem jó, ha az oktatáshoz való hozzáférés differenciált, a PISA-felmérés eredményei a családi háttérrel erős összefüggést mutatnak, márpedig egy jó oktatási rendszernek ezt is ki kell küszöbölnie. Fontos továbbá, hogy a fejlesztések minél korábban elinduljanak, a kötelező óvodáztatás ennek jelentős eleme. A szakképzésről azt mondta, továbbra is alacsony ennek a szintje, a felsőoktatásba való továbblépéshez a szükséges végzettséget ugyanakkor a szakgimnáziumokban is meg lehet szerezni.

Andreas Schleicher, az OECD oktatási igazgatóságának vezetője, aki részt vett a kerekasztal ülésén, kijelentette: Magyarország jó úton indult el, és hosszú utat tett meg az oktatás javítása érdekében, ugyanakkor további lépésekre van szükség. A 2012-es PISA-felmérésre utalva elmondta: további javulás szükséges a szakoktatás minőségében és a társadalmi egyenlőtlenségek felszámolása területén. Szerinte Magyarország relatíve keveset költ az oktatásra, s ilyen esetekben lényeges kérdés, hogy ezt a forrást jól költsék el. A tanári fizetések a biztató lépések ellenére sem magasak még – vélekedett, és kitért a tanári szakma megerősítésének fontosságára. Magyarország nagyot lépett előre a szakképzés megerősítése területén, ez összhangban áll az OECD ajánlásaival – állapította meg az igazgató. Fontosnak nevezte a vállalati szféra bevonását, és méltatta a tantervi fejlesztéseket is.


Népszerűsítik a digitális tananyagokat

Szakmai konferenciát szervez december 7–8-ra a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ, a Digitális Jólét Program és a Microsoft támogatásával az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet – adta hírül honlapján az Oktatási Hivatal. A Digitális Oktatási Napok elnevezésű rendezvény célja, hogy „a digitális oktatást népszerűsítse, segítséget nyújtson az IKT-eszközökkel támogatott módszertani megoldások terjesztésében, a jó gyakorlatok bemutatásában és a pedagógusok tudásmegosztásában”. A konferencia résztvevői megismerhetik a legújabb, oktatásban használható digitális fejlesztéseket, módszertani megoldásokat, a fejlesztés alatt álló okostankönyveket, digitális tananyagokat. Szó lesz továbbá a Digitális Oktatási Stratégiáról és az intézményfenntartás átalakításáról is. A rendezvényre osztályokat is várnak, digitális tanórákkal, valamint digitális fejtörőkből, játékokból álló „kalandpályával”. A húszperces bemutató órákon a diákok robotokat programozhatnak, megmérhetik mikroszkóppal a Holdat, virtuális hajítógépet tervezhetnek, kiterjesztett valóság térképeket tanulmányozhatnak, megismerhetik a tőzsde világát és körbejárhatják a Földet a Skype segítségével, valamint a Nemzeti Köznevelési Portál (NKP) digitális tananyagait használva magyar nyelv és irodalom, matematika, történelem tantárgyi foglalkozásokon is részt vehetnek. A programhoz alkotópályázat is kapcsolódik, a jelentkező tanulócsoportok feladata az „NKP” mozaikszó felhasználásával képzőművészeti alkotás létrehozása. A pályamunkák beküldési határideje november 29.


Felvételi a középiskolák több mint felénél

A középfokú iskolák közzétették felvételi tájékoztatójukat, amelyben meghatározták, milyen osztályokat indítanak a következő tanévben, és megjelölték azt is, milyen felvételi eljárással veszik fel a hozzájuk jelentkezőt. Központi írásbeli vizsgát csak a gimnáziumok és a szakgimnáziumok írhatnak elő, közülük 409 középiskola – az intézmények hatvanegy százaléka – döntött úgy egy vagy több feladatellátási helyén, hogy a hozzájuk jelentkező tanulók vegyenek részt a központi írásbeliken – tudatta tegnap az Oktatási Hivatal, amely honlapján nyilvánosságra hozta ezen iskolák listáját, valamint a jelentkezéshez szükséges információkat. Az Oktatas.hu tájékoztatása szerint az írásbeli vizsgákra való jelentkezés határideje december 9.