Gazdaság
Korszerűbb vasúti járműpark Nyugat-Magyarországon
Az idén is eredményes évet zár a Győr–Sopron–Ebenfurti Vasút, egységes lesz a forgalom-ellenőrzés és -irányítás a hazai hálózaton

Kövesdi Szilárd (Fotó: MH)
– Milyen évre számít idén a társaság vezetése, és mennyiben sikerült növelni a forgalmat tavalyhoz képest?
– A csoport az elmúlt évekhez illeszkedően számvitelileg idén is eredményes évet zár, miközben a szolgáltatási színvonal emelésével ebben az évben is növelni tudtuk az utasforgalmat. Idén több százmillió forintos üzemi szintű eredményt várunk, a mérlegfőösszegünk 150 milliárd forint, amely három év alatt a duplájára emelkedett. A GYSEV-csoport Magyarországon ötszáz, Ausztriában harminc kilométer hosszú vasútvonalat üzemeltet, a tervek szerint hét és fél milliós utasforgalmat bonyolítunk le az idén. A hálózaton naponta háromszázötven személyszállító és hatvan-hetven teherszállító vonat közlekedik.
– Az InterCity- (IC) flotta modernizálása már időszerűnek tűnt. Mikor helyezik forgalomba korszerűbb IC járműveiket, amelyek Sopront, illetve Szombathelyt kötik össze a fővárossal?
– Valóban régóta tervezzük az IC- kocsik korszerűsítését, hiszen azokat a járműveket, amelyeket húsz éve szintén felújítottunk, már nehéz és költséges karbantartani. Szerettünk volna újakat vásárolni, ám a távolsági forgalom esetében nem lehet ilyen célra európai uniós támogatást igénybe venni. Sokáig kerestük az optimális megoldást, végül úgy döntöttünk, hogy az Osztrák Államvasúttól vásároltunk huszonhat használt, ám jó állapotban lévő IC-kocsit, amelyeket döntően helyi vállalkozások bevonásával korszerűsítettünk járművenként mintegy tizenötmillió forintból. Az év végéig valamennyit forgalomba helyezzük, és ezek a járművek minőségi változást jelentenek a távolsági forgalomban. Megjegyzem például, hogy valamennyi kocsi légkondicionált, kényelmes ülésekkel és a GYSEV saját fejlesztésű utastájékoztató rendszerével rendelkezik. A beruházásnak köszönhetően Tata és Győr között már a GYSEV-es IC-kocsik is óránként százhatvan kilométeres sebességgel közlekedhetnek kényelmesen, hiszen a járművek kétszázra is alkalmasak.
– Miért éppen RaaberCity lett az új IC vonatok neve? Magyarul ez nem hangzik annyira jól.
– Ebben az esetben több verzió volt, egyedi elnevezést akartunk az új IC-flottának adni, amivel megkülönböztetjük ezeket a kocsikat a többi vonattípustól, és utal a GYSEV identitására. Másrészt terveink szerint az ausztriai Kismartonba (Eisenstadt) is közlekedtetnénk a járműveket.
– A társaság idén új regionális szerelvényeket is rendelt. Mekkora arányban közlekedhetnek ezáltal korszerű járművek a nyugat-magyarországi régióban?
– A meglevő tíz mellé újabb tíz Flirt motorvonatot rendeltünk, amelyek műszakilag a legkorszerűbbnek számítanak, így például a töréstesztjük is a legújabb európai szabványok szerint történt. Az új motorvonatokat 2018-ig helyezzük forgalomba, és ezzel csaknem lefedjük a teljes hálózatot. Arra az esetre megmaradnak a jelenlegi ingavonatok is, ha például valamelyik jármű meghibásodik vagy kötelező szerviz miatt állítjuk le.
– Hol tart a mozdonybeszerzési tender? Milyen forrásból jutnak hozzá az olcsónak semmiképpen sem mondható, korszerű villamos mozdonyokhoz?
– Több éve egyeztetünk arról a cégen belül, hogyan alakítsuk át a mozdonyflottát. A jelenlegiek többsége már koros, az újabbakat pedig béreljük. A leggazdaságosabb természetesen a saját jármű, ami viszont drága: egy-egy korszerű villamos mozdony ára egymilliárd forint körül alakul. Erre a célra az Európai Fejlesztési Bankkal írtunk alá maximum negyvenmillió euró lehívásáról keretszerződést. Így öt mozdony vásárlására írtunk ki tendert, amelyek esetében a következő hónapokban aláírhatjuk a szerződést a szállítóval. Opcióként további négy mozdony vásárlására használhatjuk fel a hitelkeret fennmaradó részét. Az ötből három járművel az európai vasúthálózat nagy részén – például az Északi-tengertől az Adriai-tengerig – tudunk továbbítani szerelvényeket, az iparvágányok kiszolgálása érdekében pedig kettő dízelmotorral is fel lesz szerelve.
– Ebben az uniós időszakban a vasúti beruházások kiemeltek a kormányzati politikában. Mekkora rész jut a GYSEV-nek, milyen fejlesztések lesznek?
– Hamarosan elkészülünk Szombathely és Zalaszentiván között a villamosítással. Lényeges változás lesz, hogy a külszolgálati állomásokon megszűnik a forgalomirányítás, ezt a szerepet központilag Csorna és Szombathely veszi át. Sopronban lesz a központi forgalom-ellenőrzés és a felsővezeték-távvezérlés, ezeket a beruházásokat jövő márciusra befejezzük. Elkészültek a tervek a Szombathely–Kőszeg vonal, valamint a szombathelyi állomás korszerűsítésére is. Zalaszentivánon 3,5-4 milliárd forintos költséggel úgynevezett deltavágányt építenénk, így a vonatok irányváltás nélkül, és jóval gyorsabban közlekedhetnének Szombathely és Zalaegerszeg között. Mivel a térségben ez a két legjelentősebb város, a munkaerő-mobilitásra is kedvező hatással lehet a beruházás.