Zajlanak a tárgyalások az iskolák átadásáról az önkormányzatokkal

Elkezdték tervezni a tankerületek költségvetését

Korompay Csilla – 2016.10.22. 01:33 –

Munkaértekezletet tartottak a tankerületi igazgatók, amelyen szó esett a jövő évi költségvetés tervezéséről, és megosztották tapasztalataikat azokról a tárgyalásokról, amelyeket az önkormányzatokkal folytatnak az iskolák működtetésének átadásáról.

iskola 20161022Helyi igényekhez igazítanák a működést (képünk illusztráció) (Fotó: Hegedüs Róbert)

Elkezdődött a megalakuló tankerületi központok jövő évi költségvetésének tervezése, amelyhez a tankerületek minden technikai segítséget megkapnak – közölte Kotán Attila, a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ (Klik) általános elnökhelyettese a tankerületi igazgatók munkaértekezletén. A Klik lapunkat arról tájékoztatta, a rendezvényen a tankerületvezetők áttekintették a települési önkormányzatok által működtetett köznevelési intézmények átvételével kapcsolatos feladatokat is, valamint az önkormányzatokkal folytatott tárgyalások tapasztalatait. Hangsúlyozta, a 2016. évi büdzséhez hasonlóan a jövő évi költségvetés tervezésébe is be kell vonni a köznevelési intézmények vezetőit, hiszen csak így tudnak megjelenni a helyi igények a jövő évi források elosztásánál. A működtetés átvételével kapcsolatos feladatok közül kiemelte az átvételi megállapodások és a vagyongazdálkodási szerződések fontosságát. A tankerületi központok feladata lesz a szerződések megkötése az érintett önkormányzatokkal, amelyekkel egyébként konstruktívan tudtak együttműködni az eddigi előkészítő munka során.

Megírtuk, a működtetés átvételére január elsejével kerül sor. A Klik által fenntartott, több mint ötezer telephely több mint felénél – főként a városokban – a helyi önkormányzat látja el a működtetési feladatokat. A kormány azért döntött az egy kézbe vétel mellett, mert sok problémát okozott a feladatok megosztása. A korábbi nyilatkozatok szerint az adott tankerületi központ lehetőség szerint átveszi a működtetéssel kapcsolatos feladatokat ellátó dolgozókat is a feladattal együtt, így januártól ismét az iskolaigazgató lesz a főnöke mindenkinek, aki ott dolgozik.

Pölöskei Gáborné, a Klik elnöke korábban lapunknak arról beszélt, október végéig, november elejéig lezárulhatnak a tárgyalások. Azt mondta, egységes elvek alapján szeretné a fenntartó lebonyolítani az átadás-átvételt, ugyanakkor minden tankerületi központ a helyi sajátosságoknak megfelelően köti majd meg a vagyonkezelői szerződéseket. A legfontosabb szempont a minőségi szolgáltatás biztosítása költséghatékony módon – hangsúlyozta Pölöskeiné. Megjegyezte, azt szeretnék, ha minden önkormányzatban tudatosulna, hogy partnerként tekintenek rájuk, illetve, hogy az intézmények sorsába a jövőben is beleszólhatnak, többek között a tankerületi tanácsok révén. „Bízunk abban, hogy minden polgármesterrel és képviselő-testülettel sikerül megállapodnia a tankerületeknek” – szögezte le.


Tízezerrel nőtt az óvodai férőhelyek száma

A kormány által megvalósított fejlesztéseknek köszönhetően hat év alatt mintegy tízezerrel nőtt az óvodai férőhelyek száma – mondta Rétvári Bence, az Emberi Erőforrások Minisztériumának parlamenti államtitkára egy óvodaátadáson a Pest megyei Gyálon. A kormány az egyes településeken élők igényeihez igazítja az ellátottságot. A férőhelyek bővítésére a hároméves kortól kötelező óvodáztatás miatt is szükség volt – tette hozzá, a távirati iroda beszámolója szerint. A KDNP-s politikus összegzése szerint az elmúlt hat évben mind GDP-arányosan, mind forintban nőtt az óvodásokra fordított költségvetési forrás. Óvodafejlesztésekre az elmúlt hat évben 26,3 milliárdot költöttek, ebből 177 óvodát újítottak fel. A beruházások folytatódnak a következő esztendőkben is, és uniós támogatással bölcsőde- és óvodafejlesztésekre százmil­liárdot költenek – ismertette az államtitkár.


Kötelező felvételi: nyitott a kormány

A köznevelési kerekasztalnál és másutt is egyeztetnek még a kötelező gimnáziumi központi felvételi esetleges bevezetéséről – hangsúlyozta Rétvári Bence az Echo Televízió Napi Aktuális című műsorában, megjegyezve, ha valakinek van jobb javaslata arra, hogy a gimnáziumok minőségi oktatást biztosító, valódi előszobái legyenek az egyetemeknek, arra is nyitottak. Addig is, az említett eszköz egyelőre hatékonynak tűnik e cél elérése érdekében. Az államtitkár összegzése szerint bevezetése esetén a kötelező gimnáziumi felvételi a minőség biztosítéka lenne. Vagyis, ha valaki jó eredménnyel elvégzi a gimnáziumot, borítékolni lehessen, hogy könnyedén diplomát szerez majd, nem morzsolódik le a felsőoktatásban. Ennek érdekében már a „bemenetnél” fontos tisztázni, hogy kinek érdemes a gimnáziumot választania, gyenge tanulmányi eredménnyel erre nem akarnak lehetőséget biztosítani. (KD)