Kultúra
Átadták a Magyar Formatervezési és Design Management Díjakat
Több mint 130 program az idei Design Héten
A Magyar Formatervezési Tanács célja, hogy a hazai kreatívipar katalizátoraként hozzájáruljon az életminőség javításához és a versenyképesség növeléséhez, amelyek megvalósításához a design stratégiai alkalmazása mára már elengedhetetlenné vált. Ezt bizonyítják a nemzetközi felmérések adatai is, melyek szerint a 2014-es évben az Európai Unió teljes GDP-jének 6,8 százalékát a kreatívipar termelte - hangsúlyozzák az MTI-hez eljuttatott közleményben, amelyben kiemelik azt is, hogy Magyarország kreatívipari teljesítménye egyre előkelőbb nemzetközi szinten: a Szellemi Tulajdon Világszervezete (WIPO) által kiadott Globális Innovációs Index adatai alapján a 33. helyen áll.
"A kreatívipar és a design fejlődése, egyre hangsúlyosabbá válása elkerülhetetlen a jövőre nézve. Azok a vállalkozások, melyek felismerték és alkalmazzák az innovációban rejlő potenciált, már ma is jelentős előnyben vannak versenytársaikhoz képest. Az automatizálás terjedésével épp a kreativitás lesz az a szegmens, amely nehezen gépiesíthető és legkevésbé másolható, ezért is kiemelten fontos számunkra, hogy elsődlegesként kezeljük" - idézi a közlemény Bendzsel Miklóst, a Magyar Formatervezési Tanács alapító elnökét.
A Magyar Formatervezési Díjat termék kategóriában idén három pályamű érdemelte ki. Az egyik egy a hazai szakmában egyedülállóan összetettnek számító termékcsalád, a Szász Zoltán tervezte WIA elektromos hajócsalád, amelynél a klasszikus nautikai vonalak a legmodernebb környezetbarát technológiát rejtik. Szikszai Gusztáv és Somos Sándor gyűrűórájában, a Ring Clockban az elegáns, egyszerű megvalósítást és a kidolgozott, igényes termékarculatot értékelte a bírálóbizottság. Díjazták a Slingshot amerikai cég megrendelésére készült Hammer moduláris csúzlit is, Selján Márk Endre formatervező munkáját, amelynek különlegessége, hogy rövid szereléssel megfelel a változó versenykihívásoknak.
A terv kategória díjazottja Harmati Hedvig Tiszta Építészet című lakástextil kollekciója lett, amelynél a kellemes mintaritmus és az anyag tapintható struktúrája közelről szemlélve szinte építészeti élményt kelt nézőjében.
A vizuális kommunikáció kategória díjazottja az egyik legnagyobb hazai szépirodalmi kiadó, a Magvető megújult arculata, Farkas Anna alkotása lett, amely jól illik a kiadó irodalmi vállalásához és olvasói célcsoportjához.
A diák kategóriában díjazott alkotás a Hősziklák útján, Bognár Petra és Dobos Bence László közös munkája, egy holisztikus projekt, amely az ország kihasználatlan termálkútjait hasznosítaná, építőelemként kezelve a vízkőképződés folyamatát.
Az Emberi Erőforrások Minisztériuma Kultúráért Felelős Államtitkárságának különdíját Nagy Dániel grafikus kapta Wahorn András WAHORN forever című életmű-kiállításához tervezett kiadványáért. Az Oktatásért Felelős Államtitkárság megosztott különdíját kapta Wolf Bettina Japán ihlette, Mozgó Vonal című ruhakollekciójáért, valamint Grünczeisz Mátyás grafikus hallgató, aki a berlini falnak emléket állító múzeum arculatát tervezte újra.
A Hipavilon Magyar Szellemi Tulajdon Ügynökség különdíját az Urised Mini vizeletüledék-analizátor nyerte el. A 77 Elektronika orvoselektronikai eszköze apró méretével és újító, félautomata kialakításával új kategóriát nyithat az orvostechnológiai eszközök piacán, költséghatékonysága okán kisebb laboratóriumok is megengedhetik maguknak.
A Magyar Formatervezési Tanács különdíjasa termék kategóriában a Maform Design Stúdió és a Diatron Kft. számára tervezett, Aquila nevű vérvizsgálója lett, amely kompakt kivitelével és minimalizmusával alkalmazkodik az orvoselektronikai szektor világtrendjéhez. A terv különdíjat Üveges Péter és Kiss Gergely munkája, a MOVEO elektromos robogó nyerte, amely a túlnépesedett városok fenntarthatóbb közlekedésére kínál megoldást.
A Design Management Díj pályázata 2009 óta azokat a vállalkozásokat szólítja meg, amelyek a design eszközeivel eredményesen élnek. A díjat idén a Rózsavölgyi Csokoládé Kft. nyerte el, amely nemcsak a gasztroszcénában ismert kiváló minőségű termékeikről, hanem a design szakmában is. Átgondolt, maximálisan igényes, a termékek minőségéhez és célcsoportjához illő arculatuk, komplex csomagolásaik, üzletberendezésük és teljes kommunikációjuk példaértékű.
Az idei évben először a Hipavilon Magyar Szellemi Tulajdon Ügynökség különdíjat ajánlott fel, melyet a SOLINFO Lighting&Home kapott. Amellett, hogy a cég elkötelezett a minőségi lakberendezés mellett, átfogóan használja a design eszközeit - olvasható a közleményben.
A díjazott munkákat bemutató kiállítás november 20-ig látogatható az Iparművészeti Múzeumban.
Több mint 130 program az idei Design Héten
Több mint 130 esemény, kiállítások, termékbemutatók, előadások, aukciók és szakmai programok várják a látogatókat a 2016-os Design Héten, amelynek díszvendégei az idén 25 éves visegrádi együttműködés országai, Szlovákia, Lengyelország és Csehország - mondta el a Magyar Formatervezési Tanács elnöke a rendezvénysorozat pénteki nyitónapján Budapesten.
Bendzsel Miklós hozzátette: a három közép-európai ország nem csupán politikailag vagy gazdaságilag, hanem a közös életfelfogás okán fontos kulturális és művészeti partner is Magyarország számára. Az október 2-ig tartó Design Hét mottója a Design Anatomy, amely egyszerre utal "az emberi arányok" ergonómiai, fizikai, de kulturális és társadalmi viszonyaira is.
Osvárt Judit projektvezető kiemelte: a designerek igényeinek megfelelően idén megnövekedett a design és az üzlet kapcsolatát vizsgáló programok száma, emellett sok a kreatívipar társadalmi vetületeivel, valamint a technológiával, például a háromdimenziós nyomtatás lehetőségeivel foglalkozó esemény.
A 13. Design Hét nem csupán a design és az anatómia tágan értelmezett kapcsolatát járja körül, de rámutat arra is, hogy design a gazdaság organikus része - hangsúlyozta Botos Viktor, a programsorozatot szervező Hipavilon Magyar Szellemi Tulajdon Ügynökség vezetője, aki a programok közül a szeptember 29-i InvestPlacc elnevezésű szakmai workshopot emelte ki, ahol a támogatókat kereső designerek a visegrádi országokból érkező regionális befektetőkkel találkozhatnak.
Lucie Orbók, a Cseh Centrum igazgatónője a sajtótájékoztatón kiemelte a Design Hét programjai közül a Handmade Dreams című kiállítást, amely a neves kortárs cseh ékszertervezők munkáiból nyújt válogatást. A Szlovák Intézet igazgatója, Hushegyi Gábor a visegrádi országok közös kulturális hagyatékáról szólva felidézte, hogy a modern szlovák design kezdetei a két világháború között Pozsonyban működő iparművészeti iskolához nyúlnak vissza, amelynek tanára volt Moholy-Nagy László is. Manapság, amikor a média gyakran megkérdőjelezi a közös Európa eszményét és a visegrádi országok konstruktív munkáját, a közös kultúra, benne a design felmutatása a legmegfelelőbb válasz - mondta el Jaroslaw Bajaczyk, a Lengyel Intézet igazgatóhelyettese.
Az idei Design Hét központi kiállítása az Iparművészeti Múzeum kupolatermében látható Központi értékek - Közös örökségünk a közép-európai kortárs designban című tárlat, ahol a visegrádi négyek formatervezőinek közös hagyományokból építkező, közös jövő felé törekvő alkotásaiból látható válogatás - mondta el Osvárt Judit. A tárlat anyagából kiemelte a házalás hagyományához visszanyúló Nano-trade Mobile Stand elnevezésű szállítóeszközt, amelyet biopiacozók számára terveztek lengyel alkotók. Szintén felhívta a figyelmet a tradicionális kékfestéssel készült és a kortárs divat elemeihez illeszkedő női kabátra a cseh Veronika Vimpelovától, valamint a szlovák Mária Bujnáková által tervezett keresztény szimbólumokból építkező Seven tárgykollekcióra is.
Az október 2-én záródó Design Hét teljes programkínálata a designhet.hu internetes oldalon érhető el.