Belföld
Tisztázni kell a szakmai kérdéseket
Az Ancsának nevezett szovjet gépek kezelhetők, de eljárt felettük az idő
Információink szerint elmozdulhat a holtpontról a honvédségi repülőgép-beszerzés ügye. Amint arról beszámoltunk, műszaki hiba miatt nem tudott felszállni a köztársasági elnököt a csíksomlyói búcsúba szállító AN–26-os honvédségi repülő, így az államfő kénytelen volt bérelt gépen utazni. Az Ancsának nevezett szovjet gépek a pilóták szerint igen könnyen kezelhetőek és kimondottan „jóindulatú” gyártmánynak számítanak, ám kétségtelen, hogy eljárt felettük az idő.
Mindent összevetve a Magyar Honvédségnek új személyszállítókra és helikopterekre van szüksége. A beszerzés előtt azonban számos akadály tornyosul, amelyek közül az ügylet több milliárd forintos ellenértéke csak az egyik. A helikoptereknél dűlőre kellene jutni abban a szakmai kérdésben, hogy támadó vagy csak egy-egy deszant szállítására alkalmas gépeket vásároljunk. További feladat annak megválaszolása, hány forgószárnyasra lenne valójában szüksége a honvédségnek.
A helikoptereken túl szállítógépekre is sürgősen szükség van. Nem visz közelebb a megoldáshoz, hogy a beszerzendő gépek típusáról és darabszámáról a helikopterekhez hasonlóan nem alakult még ki szakmai konszenzus. Mindkét ügyben előterjesztések tucatjai születtek az elmúlt tíz évben – mindhiába.
Benkő Tibor vezérkari főnök a lapunknak adott korábbi interjúban felhívta a figyelmet, hogy a gépeket akkor sem lehetne használni, ha hirtelen és ingyen megjelennének a szolnoki és kecskeméti betonon. Ahhoz ugyanis, hogy egy honvédségi pilóta beüljön egy korábban nem repült eszköz botkormánya mögé, rendkívül komoly, magas szintű átképzésre lenne szüksége. Olyanra, amit képtelenség kéthetes kurzuson elsajátítani.