Belföld

Nincs döntés 3-as metró pótlóbuszairól

Útnak indították Budapestre az első felújított metrószerelvényt Oroszországból+VIDEÓ

A következő rendes ülésén dönthet a 3-as metró rekonstrukciója miatt szükséges járműpótlásról a Fővárosi Közgyűlés, miután az erről szóló előterjesztést levették a testület csütörtöki rendkívüli ülésének napirendjéről. Az előerjesztésben két változat szerepelt a járműpótlás megoldására: az egyik új buszok vásárlását, a másik szolgáltatás megrendelését irányozta elő. Kocsis Máté a kormány nemzeti buszgyártási stratégiáról szóló döntésével indokolta a halasztást.

Objektum doboz
A képviselők Kocsis Máté önkormányzati és rendészeti tanácsnoknak, VIII. kerületi fideszes polgármesternek a döntés elhalasztásáról szóló javaslatát 17 igen és 9 nem szavazattal, 1 tartózkodás mellett támogatták.

Útnak indították Budapestre az első felújított metrószerelvényt Oroszországból
Befejezte a budapesti 3-as metró első szerelvényének felújítását az orosz Metrovagonmas. A hat vagont útnak indították Budapestre.
Az orosz cég honlapján szerdán megjelent tájékoztatás szerint a felújítás után jelentősen növekedett a szerelvény megbízhatósága, könnyebbé vált a karbantartása, csökkent az energiafogyasztása. A szerelvény kényelmesebbé és esztétikusabbá vált, javultak a metróvezetők munkafeltételei. Teljesen felújították a vagonok utasterét, a vezetőfülkét és a műszerfalat, valamint korszerűsítették a vezérlő, a videomegfigyelő és a biztonsági rendszert.
A BKV és a Metrovagonmas tavaly augusztusban írta alá a budapesti 3-as metróvonal járműparkjának korszerűsítéssel egybekötött felújításáról, valamint az ahhoz kapcsolódó szolgáltatások és eszközök szállításáról szóló szerződést.
Az orosz cég 219,1 millió euróért végzi el a 37 - egyenként hat kocsiból álló - szerelvény felújítását. A járművek garantált élettartama 25 év.
A budapesti közlekedési társaság 2014 novemberében írt ki tendert a 3-as metró vagonjainak felújítására. A tavaly július 8-án kihirdetett döntést, miszerint a Metrovagonmas nyerte meg a pályázatot, az érvénytelen ajánlat miatt kizárt Skinest Rail észtországi cég megtámadta. A Közbeszerzési Döntőbizottság azonban engedélyezte a szerződés megkötését.

Kocsis Máté a napirendi vitában indítványozta, hogy vegyék le a napirendről az előterjesztést, ezt a kormány előző napi, nemzeti buszgyártási stratégiáról szóló döntésével indokolta.

Tarlós István főpolgármester, aki a kérdésben nem szavazott, azt mondta, hogy a döntés két héttel történő elhalasztása még nem okoz csúszást a 3-as metróvonal felújításának novemberi elkezdésében.

A kérdésben egyébként a Demokratikus Koalíció gazdaságosabbnak és megbízhatóbbnak tartaná a buszvásárlást a szolgáltatás kiszervezése helyett. Gy. Németh Erzsébet, a párt budapesti képviselője a „pofátlanság és a cinizmus felső kategóriájának” nevezte, hogy a kormány a nemzeti buszgyártásra hivatkozva csökkentette azt a hitelkeretet, amelyből a főváros százötven új, lengyel gyártmányú busz vásárlását tervezte.

 A Jobbik módosító javaslatban kezdeményezte, hogy Mászáros Csaba, a MABI-BUS Kft. anyavállalata, az Evopro-csoport elnök-tulajdonosa - szerdai bejelentését követően - hivatalosan is csökkentse a társaságuk által kínált, magyar gyártmányú járműveik árát. Tokody Marcell képviselő azt mondta, a MABI-BUS ajánlata akkor fogadható el, ha a járművek az összeszerelés után sem kerülnek többe a buszbeszerzés másik indulójának, a lengyel Solaris-nak a buszainál.

Az MSZP és az LMP egyaránt hangsúlyozta véleményét, amely szerint a budapesti fideszes városvezetés a legoptimálisabbnak tekinthető buszvásárlás helyett a kormányhoz közel álló csoportokat, vállalkozói köröket akarja megrendeléshez juttatni.

Két változat az előterjesztésben

 A Tarlós István főpolgármester, valamint Bagdy Gábor és Szeneczey Balázs főpolgármester-helyettes által jegyzett, a napirendről levett előterjesztésben két változat szerepelt a járműpótlás megoldására: az egyik új buszok vásárlását, a másik szolgáltatás megrendelését irányozta elő. 

Az előterjesztők a szolgáltatás megrendelésével szemben 110 új lengyel Solaris autóbusz beszerzésére tettek javaslatot. A további 40 buszt más vonalakról csoportosítanák át.

Az előterjesztés elfogadásával fedezet hiányában felmondhatták volna a BKV Zrt. és a MABI-BUS Kft. közötti, PKD-konstrukcióban létrejött új, alacsonypadlós, dízel, csuklós autóbuszok beszerzésére vonatkozó szerződést. (A PKD-konstrukcióban a jármű egységenként érkezik meg, és a közlekedési társaság szakemberei szerelik össze.)

Ebben a konstrukcióban egy busz ára 279 ezer euró lett volna. Mint írták, a készre szerelési költségekre figyelemmel 266 ezer eurós vételár esetén lenne gazdaságos a PKD-konstrukciós csuklós autóbuszok beszerzése.

A 3-as metróvonal rekonstrukciója a tervek szerint az idén novemberben kezdődne meg, a forgalomba helyezés határideje 2019 júniusának vége.

Vizsgálat az Astom ügyben

Az Alstom metrókocsik beszerzése ügyében felmerült korrupciós vádak kivizsgálására ideiglenes vizsgálóbizottságot hoz létre a Fővárosi Közgyűlés. Kocsis Máté erről szóló előterjesztését 28 igennel, 1 tartózkodás mellett fogadta el a testület. A háromtagú bizottság összetételéről - a főpolgármester javaslatára - a Fővárosi Közgyűlés következő ülésén dönthet.