Elmaradó tanfelügyeleti ellenőrzések

Rétvári: Érthetetlen a bojkott, akinek nem politikai szándékai vannak, annak lehetősége van a tárgyalásra a kerekasztalban

Korompay Csilla – 2016.02.03. 01:15 –

A pedagógusok elégedetlenségének egyik fő okaként szereplő adminisztrációs terhek csökkentéséről már döntés született, s az érintetteket az Oktatási Hivatal az elmúlt napokban tájékoztatta is a tanfelügyeleti és az önértékelési rendszer változásai­ról, az elmaradó ellenőrzésekről és az egyszerűsödő eljárásokról. A kormányzat szerint akik nem ülnek le a köznevelési kerekasztalhoz, azoknak politikai szándékaik vannak.

tanóra 20160203Csökkennek a tanórákon kívüli terhek (képünk illusztráció) (Fotó: Hegedüs Róbert)

Felkerültek hétfőn az Oktatási Hivatal (OH) honlapjára az egyszerűsített, csökkentett adminisztrációt tartalmazó Tanfelügyeleti és Önértékelési Kézikönyvek. Az OH közölte, az eddigi tapasztalatok alapján, a Nemzeti Pedagógus Karral és az ágazati szakmai szervezetekkel együttműködve készültek el a módosítások, amelyeket az emberi erőforrások minisztere jóváhagyott.

Önértékelés ötévente

Az idei évre érvényes útmutatók szerint a pedagógusok önértékelését már nem kettő-, hanem ötévente kell majd elvégezni. Az önértékelésben az érintett pedagógusnak segítséget adnak a munkatársai által kitöltött kérdőívek, amelyekből már csak kettőre lesz szükség: az intézményvezetőére, valamint az érintett pedagógus által kiválasztott kollégáéra. Tehát ezentúl nem kötelező a szülői, illetve középfokú intézmény, kollégium esetében a tanulói kérdőívek kitöltése – kivéve, ha az intézmény szülői- vagy diákszervezete kifejezetten igényli és kezdeményezi azt. Emellett eddig az önértékelés részét képezte az interjú készítése is, mostantól csak egyedi esetekben lesz erre szükség.

Csökkennek a tanfelügyeleti eljárásokban részt vevő mesterpedagógus szakértők adminisztrációs terhei is. A tanfelügyeleti látogatások során a szakértőknek nem kell már elkészíteniük és feltölteniük az OH által működtetett informatikai felületre a tanfelügyeleti látogatás ütemezését és tartalmát összefoglaló forgatókönyvet, valamint a tanfelügyelet részletes eredményének rögzítésére szolgáló adatgyűjtő lapot sem. Ezek helyett csupán egy rövid, egy-két oldalas jegyzőkönyvet kell feltölteniük. Ezen kívül a pedagógussal és az intézményvezetővel folytatott interjú kérdéseinek számát a szakértő saját hatáskörben csökkentheti, vagy kiegészítheti attól függően, melyik értékelendő területről van még szüksége további információra.

Mivel a tanfelügyeleti ellenőrzés és a minősítő vizsga is a pedagóguskompetenciákra épül, ezért azon pedagógusoknak, akik az elmúlt két évben vagy idén Pedagógus I. vagy Pedagógus II. minősítési eljáráson estek, illetve esnek át, az azt követő három évben nem kell tanfelügyeleti látogatásra számítaniuk. Az ezen okból elmaradó ellenőrzésekről az intézményvezetők részletes tájékoztatást kapnak a hivataltól – olvasható az Oktatas.hu honlapon. Egyébként az összes említett változásról értesítette már az OH a köznevelési intézményeket, valamint a tanfelügyeleti tervből törölt pedagógusokat és szakértőket. Az önértékelési, tanfelügyeleti elektronikus felületek módosítása folyamatban van, azok hamarosan megnyílnak – tudatta a hivatal.

Köznevelési kerekasztal

„Érthetetlen a pedagógus-szakszervezetek által hirdetett bojkott, miközben a múlt héten még éppen ők követelték a köznevelési kerekasztal összehívását” – mondta Rétvári Bence, a humántárca parlamenti államtitkára tegnap a köztelevízióban. Hangsúlyozta, a kormány mindig kész a párbeszédre, az elmúlt időszakban már több mint száz iskolával sikerült konzultálni. A fórumokon problémaként felmerült a dologi költségek és az órabeosztások ügye, de számos megoldási javaslat is elhangzott – közölte az államtitkár. Emlékeztetett rá, Balog Zoltán miniszter a jövő hétre összehívja a köznevelési kerekasztalt, amelyre várják a szakszervezeteket, a pedagógusok, a szülők és a diákok képviselőit is. Rétvári szerint „akinek nem politikai szándékai vannak, annak lehetősége van a tárgyalásra a kerekasztalban”.

A szakszervezeti követelésekkel kapcsolatban az államtitkár kifejtette, a tananyag mennyisége „régi nagy vita”, egyrészt azt várják, hogy a legmodernebb, legszélesebb körű tudást kapják a diákok, amely a munkaerő­piacon, illetve a továbbtanuláshoz szükséges, másrészt, hogy ne legyen nagy a diákok terhelése az iskolában. Az arányosság figyelembevételével ennek két megoldása lehetséges, vagy a tartalmat csökkentik, vagy a tanulási időt növelik, a tananyagot kilenc évre elosztva – tette hozzá Rétvári.

Hálózatos civilek

Amint azt megírtuk, hétfőn Galló Istvánné, a Pedagógusok Szakszervezetének elnöke – aki korábban elfogadta a miniszter felkérését a köznevelési kerekasztalban való részvételre – bejelentette, február 13-ra tüntetést szerveznek a fővárosi Kossuth térre, mert „rendszerszintű változásokat” akarnak, a tankerületi fórumokat és a kerekasztalt viszont csak időhúzásnak tartják. A norvég alapos Humán Platformmal és Hívatlanul Hálózattal együttműködő Mendrey László, a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének vezetője pedig nyílt levélben szólította fel a köznevelési kerekasztal bojkottjára a szakmai szervezeteket.

A humán platformosok által felkarolt „civil pedagóguslázadás” keretében ma délután és február 10-én több városban demonstrációt tartanak. A mai tüntetésekre a közösségi oldalakon nagyon kevesen jelezték részvételüket – Békéscsabán például, ahol a rendezvényhez az Együtt helyi szervezete is csatlakozott, alig kéttucatnyian, de Miskolcon, a „bázistüntetésen” is csak háromszázan ígérték, hogy ott lesznek. Ugyanakkor az elégedetlenségi hullámot koordináló Tanitanek.hu honlapon a tiltakozók száma meghaladja a huszonnyolcezer főt. Igaz, az aláíráshoz nincs szükség regisztrációra, nincs semmiféle ellenőrzés, így bárki, bármilyen néven, akárhányszor csatlakozhat, s meg is teszik, többen hozzászólásban sem titkolják ezt.