Kultúra
Marlene Dietrich bátor és esendő személye a történelem tükrében
Egy különleges sztár életét idézi meg az Orfeum
A Boomerang Baby című est dramaturgiájának alapja a német művésznő azonos című száma, amelynek fősora időről időre visszatér, dinamikus keretet adva az estnek. A műsor feleleveníti az 1930-as évek hangulatát, a háromtagú zenekar könnyed dzsesszt játszik, Fullajtár Andrea pedig azzal éri el a legnagyobb hatást, hogy önmaga marad. Nem pózol Marlene Dietrichként, és érdekes módon éppen ezzel az önazonossággal képes a kivételes nő arcát hitelesen bemutatni.
Novák Eszter rendezése következetesen ad teret Fullajtár karizmatikus személyiségének. Jól felépített, ritmusában, történetében és sodrásában egyaránt követhető és logikus előadást vitt színre, amelynek különleges miliőt ad maga az Orfeum. A Magyarországon még ki nem adott Dietrich ABC című művön alapuló darab nem nélkülözi a humort, az egyéniséget, a jól adagolt iróniát – Marlene Dietrich a betűkhöz egy-egy szót és azokhoz néhány mondatot rendel. Bölcsessége olyan előadóművész életszemlélete, aki a gondokkal küszködő Európából telepedett át Amerikába, a szabadság és az álmok földjére. Egy olyan színész- és énekesnő érzései sűrűsödnek itt össze, aki Hitler felkérését elutasítva azt vallotta: egy náci ország nem a hazája, így nem is hajlandó visszatérni.
Dietrich éppen ezért egyszerre volt kedvelt és ellenségekkel körülvett művész, akinek magánélete éppolyan ellentmondásos volt, mint szakmai pályafutása. Magánéletében segítette az emigránsokat, amikor a háború kitört, az életét kockáztatva járta a frontvonalakat, hogy a katonákat szórakoztassa.
Érdemeire való tekintettel 1947-ben az amerikai vezetés neki adományozta az amerikai civil díjak legrangosabbját, a Szabadság medálját, és megkapta a Francia Becsületrendet is. Mindennek ellenére alkoholproblémákkal küzdött, majd halála is kérdéseket vetett fel: kilencvenévesen hivatalosan szív- és veseelégtelenségben hunyt el, de felmerült az is, hogy a színésznő altató-túladagolással öngyilkos lett.
Dietrich személyisége és a történelmi helyzet kapcsolatát árnyalják a legnagyobb slágerek is: a Fallin’ in Love Again, a Boomerang Baby, a Sag mir wo die Blumen sind és a kihagyhatatlan Lili Marleen. Lendületes, jól adagolt cselekmény, elegáns és finom megvalósítás jellemzi az estet, amely éppúgy szembenéz Dietrich esendőségével, mint bátorságával. Fullajtár Andrea bár egyedül van a színpadon, átütő profizmussal tartja meg a figyelmet. A darab az Orfeum a húszas-harmincas évek berlini éjszakáit felelevenítő új sorozatának első állomása, amelyet legközelebb január 27-én láthat a közönség.