Szmodis Jenő

Vélemény és vita

Jog az önazonossághoz

Az emberi jogok mind szélesebb körű megfogalmazását követően egyre általánosabbá vált bizonyos jogok egy gyűjtőfogalom alá rendelése.

Az emberi jogok mind szélesebb körű megfogalmazását követően egyre általánosabbá vált bizonyos jogok (a gondolat-, a vallás- és lelkiismereti, a szólás- és más, hasonló természetű szabadságjogok) egy gyűjtőfogalom alá rendelése. Az úgynevezett önazonossághoz való jogok köre a legszélesebb értelemben magában foglalja az élethez, a testi épséghez, az egészséghez és az emberi méltósághoz való jogot is, hiszen a különféle jogok alanyának először is léteznie kell, méghozzá emberhez méltó életet élve.

A különböző szabadságjogok katalógusát a 16. századtól a 20. századig formálta ki az európai társadalomfilozófia elsősorban az állam és az egyház hatalmával szembeni védekezés-lázadás folyamata során. Ezek a jogok mára kifejezetten szekuláris, humanisztikus értelmezésben merülnek fel, noha ezek a jogok szóba sem kerülhettek volna a keresztény emberkép évezredes uralma nélkül. Anélkül a felfogás nélkül, amelyben az ember szabadon és embertársaival egyenlőként áll Isten színe előtt. Többek között emiatt az egyenlőségi eszme miatt érdemelte ki az antik Rómában a kereszténység a „rabszolgák vallása” címkét.

Az emberi jogok ebben a folyamatban alapvetően individuális és az állammal szemben megfogalmazott jogokként artikulálódtak. Világos azonban, hogy a társadalomban élő, szociábilis ember az önazonosságát csak részben élheti meg individuá-lisan, másrészt azonban szükségképpen csak a közösséghez tartozásában értelmezhető az önazonosság számos vonatkozása. A nyelvi és vallási önazonosság különösen hangsúlyosan veti fel az önazonossághoz való jog kollektív vetületeit. Világos egyúttal az is, hogy noha történetileg az abszolút monarchiák hatalma jelentette a legnagyobb nehézséget a különféle szabadságjogok és az identitáshoz való jog érvényesítésében, ebből azonban távolról sem következik, hogy mindig is az állam felől érkeznének kihívások az alapvető jogok irányába. A hatalom ugyanis, ami az egyéni és kollektív szabadságok számára korlátokat állíthat, függetlenül attól, hogy ez a hatalom egyházi, állami vagy épp civil természetű-e. Molnár Tamás filozófus számos munkájában kifejtette, hogy Európa több mint ezeréves története során miként lázadt az állam az egyházzal szemben, majd miként gyűrte maga alá az államot a civil szféra. Molnár világosan láttatja azt is, hogy ez a civil szféra alapvetően gazdasági-üzleti erejénél fogva tudja hatékonyan felvenni a küzdelmet az állam hatalmával szemben.

De vajon ez az üzleti-civil hatalom csupán az állam hatalmát korlátozza-e, nem jelent-e potenciálisan és ténylegesen is ugyanolyan veszélyt az egyéni és kollektív szabadságjogokra, mint egykor az állam? Sőt, vajon nem az állam-e ma az egyik leghatékonyabb intézmény, hogy féket és ellensúlyt teremtsen a gazdaság sokszor átláthatatlan hátterű túlhatalmával szemben?

Mára alighanem egy olyan korszakba értünk, amelyben az ideológiailag semleges állam mellett szabadon fejtheti ki tevékenységét az ideológiailag elkötelezett multinacionális vállalat. Másfelől azonban a szabadságot szerető emberek aligha örülnek jobban, ha szabadságukat vállalatok korlátozzák, nem pedig az egyház vagy az állam.

Az Emberi Jogok Európai Egyezménye tizedik cikkének első bekezdése szerint: „Mindenkinek joga van a véleménynyilvánítás szabadságához. Ez a jog magában foglalja a véleményalkotás szabadságát és az információk, eszmék megismerésének és közlésének szabadságát országhatárokra tekintet nélkül és anélkül, hogy ebbe hatósági szerv beavatkozhasson.” Mi van azonban akkor, ha a szabad véleménynyilvánításba egy multinacionális vállalat avatkozik be? Egy olyan cég, amelynek nem csupán általános szerződési feltétele van, de „hitvallása” is?

A véleménynyilvánítás szabadságát az egyezmény általánosan deklarálja, az a körülmény pedig, hogy csupán a hatósági beavatkozást mint történetileg a legvalószínűbb irányból történő beavatkozást említi, távolról sem jelenti, hogy a civil-üzleti beavatkozást bárkinek el kell tűrnie véleménynyilvánításával szemben. Az egyezmény tizedik cikkének második bekezdése kimondja: „E kötelezettségekkel és felelősséggel együtt járó szabadságok gyakorlása a törvényben meghatározott, olyan alakszerűségeknek, feltételeknek, korlátozásoknak vagy szankcióknak vethető alá, amelyek szükséges intézkedéseknek minősülnek egy demokratikus társadalomban a nemzetbiztonság, a területi sértetlenség, a közbiztonság, a zavargás vagy bűnözés megelőzése, a közegészség vagy az erkölcsök védelme, mások jó hírneve vagy jogai védelme, a bizalmas értesülés közlésének megakadályozása vagy a bíróságok tekintélyének és pártatlanságának fenntartása céljából.” Ha tehát egy multinacionális cég szankcionál egy véleménynyilvánítást, ez esetben is vizsgálni szükséges, hogy szankciója összhangban állt-e az Emberi Jogok Európai Egyezménye tizedik cikkének második bekezdésével.

Az egyezmény tizenharmadik cikke egyébként világossá teszi, hogy a véleménynyilvánítás szabadságának korlátozása vagy a véleménynyilvánítás szankcionálása esetén attól függetlenül van helye jogorvoslatnak, hogy a jogsértést állami vagy civil-üzleti szervezet követte-e el. Amint az egyezmény tizenharmadik cikke kimondja: „Bárkinek, akinek a jelen Egyezményben meghatározott jogait és szabadságait megsértették, joga van ahhoz, hogy a hazai hatóság előtt a jogsérelem hatékony orvoslását kérje az esetben is, ha e jogokat hivatalos minőségben eljáró személyek sértették meg.” Tehát nem kizárólag abban az esetben van lehetőség jogorvoslatra, ha a jogsértő fél hatóság. Az Egyezmény a hazai jogorvoslati lehetőségek kimerülése esetére lehetővé teszi, hogy a sérelmet szenvedett fél az Emberi Jogok Európai Bíróságához forduljon. Véleményének, végső soron önazonosságának védelme érdekében.