Krónika

Nagyon alacsony folyóink vízszintje

Jelentős mennyiségű csapadék várható a jövő héten, a Dunán legalább harminc centiméteres vízszintemelkedésre lehet számítani

Rendkívül alacsonnyá vált a magyarországi folyók vízszintje, ami jelentős hatással van az utas- és az áruszállításra is.

Duna 20150815
Budapesten is korlátozni kellett a hajóforgalmat, a BKK menetrend szerinti járatai rövidített útvonalon járnak (Fotó: Hegedüs Róbert)

Budapesten a Dunán már nemcsak a nagy túra-, hanem a kisebb séta-, illetve utasszállító hajók közlekedése is korlátozott. A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) menetrend szerinti járatainak útvonalát lerövidítették, mert az alacsony vízszint miatt időlegesen le kellett zárni a Meder, illetve a Haller utcai kikötőt. Hasonló intézkedés volt érvényben a hét elején az Óbudai-sziget megállóhelynél is, de a BKK a Sziget fesztivál idejére egy újabb, ideiglenes járatot állított forgalomba. A D11-es, a D12-es és a D13-as jelzésű járatok jelenleg a teljes hossz helyett a Népfürdő utca–Árpád hídig közlekednek. A korlátozás hatásait tetézi, hogy a BKK hajóinak népszerűsége az idén ugrásszerűen megemelkedett, sokan már nemcsak szabadidejükben szállnak vízre, hanem így járnak be munkahelyükre, illetve onnan otthonukba is. A fokozott érdeklődés miatt a közlekedési cég sűrítette a járatok indulási idejét.

A tartós forróság és a nagyobb párolgás miatt nem jobb a helyzet a Duna felsőbb szakaszain sem, a Dunakanyarban van olyan hely, ahol a homokpadoknak köszönhetően szinte át lehet gázolni a folyón. Az alacsony vízállás miatt a Mahart nem közlekedteti Budapest és Bécs között a Vöcsök és a Sólyom típusú szárnyashajóit, helyettük az alacsonyabb merülésű, azonban kisebb komfortfokozatú Bíbic nevű hajók álltak forgalomba. A Bécs fölötti folyószakaszon vannak helyek, ahol már csak kisebb csónakokkal lehet biztonságosan közlekedni a Dunán. Még inkább kiszáradt Németországban az Elba, Drezdánál már csak a kisebb gumicsónakok nem akadnak fenn a folyó fenekén, amelyből sorozatosan világháborús lövedékek kerülnek elő.

Alacsony a vízállás a Tiszán is, ahol ugyancsak lényeges korlátozásokat kellett bevezetni a hajóforgalomban. A vasárnap véget érő kánikula után a jövő héten jelentős mennyiségű csapadék várható folyóink vízgyűjtő területein.


Szob és Dunaföldvár között tizenkét gázlót figyelnek kiemelten a vízügyisek

2 perces interjú: Siklós Gabriella, az Országos Vízügyi Főigazgatóság szóvivője

– Milyen hatással van a hajózásra a Duna és a Tisza alacsony vízállása?

– Alaposan befolyásolja, de szerencsére még nem kritikus a helyzet, azonban vannak szélességi és mélységi korlátok, amelyeket figyelembe kell venni. A legnagyobb gond jelenleg a Dunán Szob és Dunaföldvár között van, a szakembereknek tizenkét gázlót kell figyelniük, Gödnél tizenkilenc deciméter a hajózási mélység.

– Milyen a helyzet a Tiszán?

– A Tisza vízállása más helyek mellett Szolnoknál is nagyon alacsony, alig magasabb az eddig mért legalacsonyabb szintnél, pedig folyamatosan pótolják a kiskörei víztározóból.

– Mit tehetnek a hajózási társaságok ebben az esetben?

– Rendszeresen tájékoztatják honlapjaikon az érdeklődőket, akik sétahajóval vagy szárnyashajóval akarnak utazni azoknak érdemes az indulás előtt alaposan tájékozódni.

– Felszínre kerül az úgynevezett ínségszikla?

– Nem. Budapestnél a Duna jelenleg százhat centiméter, egy méter alatt válik kritikussá a helyzet, a Szabadság és Erzsébet híd között található említett szikla kilencvenöt centiméteres vízállásnál bukkan elő. A várható esők miatt augusztus 19-20-ra emelkedik majd a vízszint, 135 centiméter körüli magasságot prognosztizálnak a szakemberek. (MK)