Történelem

Biotech cégek boszorkánykonyháiban készül a jövő kólája

A piaci kihívásokra válaszul új édesítőszerek kifejlesztésén dolgoznak a gyártók

A világ legnagyobb üdítőgyártói laboratóriumi technológiákkal igyekeznek olyan új ízesítőanyagokat alkotni, amelyekkel új lökést adhatnak a csökkenő eladásaiknak, és így vonzóbbá tehetik termékeiket az egyre kritikusabb fogyasztói rétegek számára.

A teljes kalória bevitel tíz százalékában (50 gramm, azaz 12 teáskanál) állapítja meg a felnőttek és gyermekek ajánlott hozzáadott cukorfogyasztását az Egészségügyi Világszervezet (WHO) a túlsúly, az elhízás, és a fogszuvasodás megelőzése érdekében, de az egészséges életmódhoz öt százalékot ajánlanak. A napi ajánlott cukorfogyasztás egy fél literes szénsavas üdítőital fogyasztásával "teljesíthető". 

Ha a pénzügyi-gazdasági válság nem is, de a változó fogyasztói igények kihívás elé állították a szénsavas üdítőgyártókat. A piac legnagyobb szereplője, a Coca-Cola amerikai eladásai már kilenc éve esnek, átlagosan négy százalékkal.

Ennél is nagyobb, éves szinten hét százalékkal csökkennek a cukormentes Cola Light vagy más piacokon Diet Coke-ként ismert alacsony kalóriatartalmú termékek eladásai. A szódapiac többi szereplője sem ülhet a babérjain, a korábban gyorsan növekvő piac növekedése kifulladt. A fogyasztási szokások megváltozóban vannak, egyre egészségtudatosabbak lettek a vásárlók, akik egyre inkább kerülik a cukorban, fruktózban és más ízesítő- és más adalékanyagokban gazdag szénsavas üdítőket.

A nagy gyártók válasza erre, az hogy ”természetesebb” édesítőszerekkel próbálkoznak az alacsony kalóriatartalom megtartása mellett, miközben igyekeznek hasonló ízhatást elérni, mint a cukorral készülő termékeiknél, mert szerintük ezzel lehet megtartani a fogyasztókat, hiszen egy nagyon nyereséges és nagy, évi 187 milliárd dolláros piacról van szó.

Az elmúlt évek egyik slágerterméke a sztívia vagy jázminpakóca. A Dél-Amerikában őshonos növény édes leveleit Brazília és Paraguay hegyvidékein élő guarani indiánok már több száz éve ismerik. A növény szárított leveleiből készített őrlemény tízszer olyan édes, mint a kristálycukor. Ha pedig kivonjuk leveleiből az édességért felelős molekulákat, háromszázszor édesebb anyagot kapunk, mint az azonos tömegű cukorból. Ezt azt jelenti, hogy tíz gramm jó minőségű kivonat édesítő ereje két-három kiló cukorénak felel meg. Ráadásul fogyasztása nem hizlal, mivel a benne lévő - az édes ízt adó - glükozidok energiatartalma nagyon alacsony.

stevia nagy