Gazdaság

Megújulnak, nem bezárnak a vonalak

Egyik vasúti pályán sem szűnik meg a személyszállítás decemberben, a nagy teherforgalom miatt korszerűsítés lesz a Közép-Duna menti térségben – közölte a szaktárca

Vasúti mellékvonalak felújításáról döntött a kormány. Ezek leginkább a teherforgalom miatt fontosak jelenleg, viszont így a személyszállítás színvonala is emelkedhet. A szaktárca lapunknak megerősítette: nem zárnak be vasúti mellékvonalakat.

vasút 20181128
Szigorúan ellenőrzött vonalak: a kormány figyel a karbantartásra (Fotó: MH)

Bár a napokban felvetődött, hogy december 9-től, a menetrendváltástól megszűnik a vasúti személyfogalom a Nyíregyháza–Nyírbátor és a Mátészalka–Csenger vonalon, az Innovációs és Technológiai Minisztérium vezetése határozottan cáfolta mindezt. Mint azt lapunk érdeklődésére a szaktárca közölte: nincs semmiféle döntés a vasúti közlekedés átmeneti autóbuszos pótlásáról a két szabolcsi vonalon vagy bárhol másutt. A MÁV–Start a közelmúltban a megrendelő tárca jóváhagyásával meghirdetett 2018–2019. évi menetrend szerint biztosítja a vonatközlekedést decembertől is. A közlekedésért felelős minisztérium 2010 óta változatlan alapkoncepciója, hogy a közösségi közlekedés gerincét a vasút adja. Az autóbuszos helyközi járatok elsődleges feladata a ráhordás. Közölték azt is, hogy a vasúti szolgáltatások jövőképe minden viszonylatra egyedileg, a fejlesztési lehetőségekhez és az utasigényekhez igazodva alakítható ki. Céljuk a közösségi közlekedés hatékonyságának a növelése, az ezzel kapcsolatos intézkedésekről, illetve a felülvizsgálat eredményeiről a kormány a későbbiekben dönthet.

Ezzel együtt a kormány november közepén összesen 241 kilométer hosszú vasúti pálya felújításáról döntött a Közép-Duna menti térségben. Ezeknek a vasútvonalaknak – konkrétan öt – nagy része alacsony forgalmú vonalnak minősül, vagyis kevés személyszállító vonat közlekedik rajtuk, és az utasszám sem jelentős. Ugyanakkor az árufuvarozás szempontjából meghatározóak ezek a vonalak, így ha már felújítják őket, a személyszállító járatok is gyorsabbak lehetnek. A felújítandó vonalak a következők: Komárom és Székesfehérvár között 82 kilométeren, Rétszilas és Mezőfalva között 21 kilométeren, Székesfehérvár és Pusztaszabolcs között, illetve Börgönd és Sárbogárd között harminc-harminc kilométeren, a Pusztaszabolcs–Dunaújváros–Dunaföldvár–Paks vasútvonalon pedig 78 kilométeren újul meg az infrastruktúra. A kormány pénzt is rendelt a beruházásokhoz. A november 15-én megjelent Magyar Közlönyben foglaltak szerint jövőre 3,7, míg 2020-ban 3,3 milliárd forintot lehet elkölteni a munkálatokra.

A felújítás egyik oka, hogy ezek a vonalak jelenleg a teherszállító járatok számára a Kelenföld–Százhalombatta vonal felújítása miatt kerülő útirányként üzemelnek, ezért a jelentős igénybevétel miatt mindenképpen rendbe kell tenni őket. Másrészt ezeknek a vonalaknak a mentén vagy a közelükben fontos és a nemzetgazdaság számára nélkülözhetetlen gyárak és létesítmények működnek. Így például Dunaújvárosban a Dunaferr vasmű és a kikötő, Dunaföldváron pedig bioetanolgyár. Ezeken a vonalakon – kivéve a fővonalnak számító Pusztaszabolcs–Dunaújváros vagy a közelmúltban felújított Pusztaszabolcs–Börgönd szakaszt – viszonylag alacsony sebességgel lehet közlekedni, általában óránként 40-60 km/órával, és a nehéz tehervonatok csak jelentős korlátozással közlekedhetnek.

A felújítások révén lehetőség lehet arra, hogy ezeken a szakaszokon 80 vagy ha lehet, 100 km/órára emeljék a sebességet. Ebből adódóan is komoly változást hozhat a Komárom–Sárbogárd vasútvonal rendbetétele, legalábbis a személy- vagy a regionális közlekedésben. Ekkor ugyanis – persze a menetrendtől függően – lehetőség lesz az észak–déli irányú közlekedés bővítésére, például Komárom és Pécs vagy Szekszárd között is közlekedhetnek közvetlen személyszállító járatok.


Munkácsra is járhat InterCity, könnyebb lesz az ingázóknak

Ezen a héten Budapesten tárgyalnak a Budapest–Munkács közvetlen menetrend szerinti járat indításáról, a tarifáról, a menetrendről és a költségek megosztásáról a MÁV-csoport és az Ukrán Vasutak szakértői. Ha a megbeszélések végül eredményesen zárulnak, néhány héten belül az új járattal is el lehet utazni Munkácsra. Jelenleg két vonattal lehet eljutni a kárpátaljai városba Budapestről, de ezek a vonatok sokat vesztegelnek a határon, mert Csapon a normál nyomtávú forgóvázakat szélesre cserélik, így a menetidő kilenc és fél óra. A tervezett új járat indításával a menetidő akár 2–2,5 órával is csökkenhet. Egészen Munkácsig elér a normál nyomtávú vonal, de a pályát részben fel kellett újítani, és a város vasútállomásán új peron is épült. (PGI)