Politikai egyetértés gyorsvasút építéséről

Szijjártó Péter: Már ezen a héten kiírják a közbeszerzési eljárást a megvalósíthatósági tanulmány elkészítésére, novemberben négyoldalú munkacsoport ül össze

MH-összeállítás – 2018.10.02. 04:02 –

Mind a négy visegrádi ország egyetért a Budapest és Varsó közötti gyorsvasút megépítésével. Már ezen a héten elkezdődik a megvalósíthatósági tanulmány készítése. A Budapest–Pozsony–Brünn–Varsó gyorsvasúti összeköttetés megteremtése a visegrádi négyek közös politikai akarata – jelentette ki tegnap Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter a magyar közmédiának nyilatkozva a szlovákiai Csorbatón miután a visegrádi négyek (Magyarország, Szlovákia, Csehország és Lengyelország) közlekedési ügyekért felelős minisztereivel tárgyalt.

Érsek-ÁrpádÉrsek Árpád szlovák közlekedésügyi miniszter Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszterrel tegnap a csorbatói megbeszélésen (Fotó: KKM)
Azt a döntést hoztuk közösen, hogy a V4-ek fővárosai és nagyvárosai között egy gyorsvasút-összeköttetést hozunk létre Budapest–Pozsony–Brünn–Varsó útvonalon – mondta Szijjártó Péter a távirati iroda tájékoztatása szerint, rámutatva: a döntés mind a négy ország politikai akaratával találkozik. Hozzátette: már ezen a héten kiírják a közbeszerzési eljárást a megvalósíthatósági tanulmány elkészítésére, novemberben pedig összeül az a négyoldalú munkacsoport, amelynek az a feladata, hogy a megvalósítási tanulmányok alakítását a politikai döntések keretei között tartsa. Kifejtette: politikai döntés született arról is, hogy a gyorsvasúti összeköttetés megteremtéséhez egy teljesen új, külön nyomvonalon épülő, legalább óránkénti 250 kilométeres sebességet lehetővé tevő, kétvágányú vasúti pálya megépítése szükséges.

Szijjártó Péter a projekt finanszírozására vonatkozó kérdésre elmondta: a találkozón részt vettek az Európai Beruházási Bank (EBB) képviselői is, akik érdeklődnek a projekt iránt. Megjegyezte, az EBB eddig is sok vasúti beruházást finanszírozott, ám ezeknek eddig csupán tizennégy százaléka volt közép-európai. Itt az ideje, hogy Közép-Európa is jobban kihasználja az EBB idevonatkozó forráslehívási lehetőségét, de nemzetközi finanszírozási intézmények hitelajánlatait is megvizsgálják majd.

Hozzátette: a projektet „tipikusan visegrádi” beruházásként kezelik, és a megvalósításához szükséges forrásokat is együtt akarják megtárgyalni a V4-ek.


Desirók Kelet-Magyarországon

Korszerű Desiro dízel motorvonatokkal fejleszti szolgáltatását a MÁV-Start Kelet-Magyarországon, a járművek tegnaptól közlekednek a Debrecen–Nagykereki és a Debrecen–Tiszafüred–Füzesabony vonalon. Debrecen elővárosi közlekedésének fejlesztésével a bérletes utasokat szeretnék megtartani.
(PGI)