Gazdaság
Hosszú távon hasznos a BMW megjelenése
Sinkó Ottó: A makrogazdasági paramétereket jelentősen befolyásolhatja a német autóipari vállalat, de rövid távon a helyi beszállítókra nem lesz hatása

– Az elmúlt napok egyik legfontosabb híre volt, hogy a BMW összeszerelő üzemet létesít Debrecenben. Önök beszállítanak a cégnek?
– Közvetlenül nem, mert mi tier 2-es beszállítók vagyunk – a tier 1-esek az autógyáraknak szállítanak komplett funkcionális egységeket, a tier 2-esek pedig a tier 1-eseknek kisebb egységeket –, de áttételesen igen, már régóta.
– Milyen súlyt képvisel a járműipari beszállítás a Videoton portfóliójában és az árbevételben?
– Tavaly 46 százalék volt a részesedés.
– Milyen változásokra számít makrogazdasági szinten amikor a BMW beindítja a magyarországi termelését?
– Rövid távon a munkaerő piacén kívül a Videotonhoz hasonló tier 2-es beszállítókra nem lesz hatása. A makrogazdasági paramétereket nyilván jelentősen befolyásolhatja, nő az export és az import, nő a bruttó hazai termék (GDP), de nem sokat emelkedik a bruttó nemzeti termék (GNP), vagyis a magyar tulajdonú vállalatokban és magyar állampolgárok által előállított termék.
– Mennyire lendíti mégis előre egy adott térség gazdaságát egy ilyen beruházás?
– Akkor lesz mindez igazán jó a hazai gazdaságnak, ha az autóipari cég beszállítóit is magyar vagy ide települt cégek adják jelentős részben. Ez viszont évek, sőt évtizedek kérdése, ennek érzékeltetéséhez célszerű tanulmányozni a már itt levő nagy német autógyárak beszállítói láncát. Egy ilyen, a foglalkoztatás teljes palettáját, azaz diplomást, szakmunkást, és operátort arányosan igénylő multinacionális vállalat hasznos, sokkal hasznosabb, mint az úgynevezett szolgáltató központok, amelyek a munkaerő piac egy kiemelt részéből merítenek csupán, de abból jó mélyen. Ha például egy szolgáltató központ csak pénzügyest, közgazdászt, informatikust vagy mérnököt igényel, ehhez sem a munkaerőpiac, sem az oktatási rendszer nem tud igazán igazodni, így súlyos strukturális hiányt okoz a többi cégnél. Azok a szakértők, akik imamalomként szidják az összeszerelő üzemeket, amilyennek a BMW minősíthető, nem egészen értik a gazdaságot. Javaslom nekik a szolgáltató központok tanulmányozását, ott volna keresnivalója a kritikai érzéküknek.
– Mégis elképzelhető, hogy a BMW legfontosabb beszállítói között hazai cégek is legyenek?
– Mint említettem, ahhoz szerintem néhány évnek el kell telnie, és az is valószínűleg először egy ide települt tier 1-es multi beszállító lesz. Egy fokkal jobb lehet a helyzet ha a debreceni BMW-gyárban leginkább elektromos járművek készülnének, mert ott kevésbé kötött a beszállítói piac, az ilyen igény gyorsabban megjelenhet a magyar cégeknél.
– Hogyan zárta az első fél évet a Videoton?
– Az eddigiekhez hasonlóan nyolc százalék feletti árbevétel növekedést értünk el. A hangsúly az üzletszerzésről a bevállalt üzletek hatékony megvalósítására tolódott át. A legnagyobb kihívást a munkaerőhiány adja, ami tovább súlyosbodott. A növekedést hozzávetőleg változatlan létszámmal értük el. A béreket szépen, idén eddig tíz százalék felett tudtuk növelni.
– Honnan tudnák „előteremteni” a szükséges munkaerőt?
– Nem tudtuk növelni a létszámunkat, pedig szükséges volna. Minden út, ami a munkaerőpiac bővüléséhez és a hatékonyság javuláshoz vezet, üdvözlendő. A digitalizálás, automatizálás ma már a hétköznapok része. De segíthet a kormányzati szféra csökkentése is. A felszabaduló munkaerő lélegzetvételt, és egyben lökést adhat a versenyszférának, nyilván egy átmeneti időszak elteltével.