Gazdaság

Hosszú távon hasznos a BMW megjelenése

Sinkó Ottó: A makrogazdasági paramétereket jelentősen befolyásolhatja a német autóipari vállalat, de rövid távon a helyi beszállítókra nem lesz hatása

Akkor lesz igazán előnyös a hazai gazdaságnak egy BMW típusú és nagyságrendű gyártó megjelenése, ha az autóipari cég beszállí­tóit is magyar vagy ide települt cégek adják jelentős részben – mondta el lapunknak Sinkó Ottó, a Videoton Holding társ-vezérigazgatója.

Sinkó Ottó 20180822
„Kedvező lenne, ha az új gyárban  elek­t­romos járművek készülnének” (Fotó: MH)

–  Az elmúlt napok egyik legfontosabb híre volt, hogy a BMW összeszerelő üzemet létesít Debrecenben. Önök beszállítanak a cégnek?

–  Közvetlenül nem, mert mi tier 2-es beszállítók vagyunk – a tier 1-esek az autógyáraknak szállítanak komplett funkcionális egységeket, a tier 2-esek pedig a tier 1-eseknek kisebb egységeket –, de áttételesen igen, már régóta.

–  Milyen súlyt képvisel a járműipari beszállítás a Videoton portfóliójában és az árbevételben?

–  Tavaly 46 százalék volt a ré­szesedés.

–  Milyen változásokra számít makrogazdasági szinten amikor a BMW beindítja a magyarországi termelését?

–  Rövid távon a munkaerő piacén kívül a Videotonhoz hasonló tier 2-es beszállítókra nem lesz hatása. A makrogazdasági paramétereket nyilván jelentősen befolyásolhatja, nő az export és az import, nő a bruttó hazai termék (GDP), de nem sokat emelkedik a bruttó nemzeti termék (GNP), vagyis a magyar tulajdonú vállalatokban és magyar állampolgárok által előállított termék.

–  Mennyire lendíti mégis előre egy adott térség gazdaságát egy ilyen beruházás?

–  Akkor lesz mindez igazán jó a hazai gazdaságnak, ha az autóipari cég beszállítóit is magyar vagy ide települt cégek adják jelentős részben. Ez viszont évek, sőt évtizedek kérdése, ennek érzékeltetéséhez célszerű tanulmányozni a már itt levő nagy német autógyárak beszállítói láncát. Egy ilyen, a foglalkoztatás teljes palettáját, azaz diplomást, szakmunkást, és operátort arányosan igénylő multinacionális vállalat hasznos, sokkal hasznosabb, mint az úgynevezett szolgáltató központok, amelyek a munkaerő piac egy kiemelt részéből merítenek csupán, de abból jó mélyen. Ha például egy szolgáltató központ csak pénzügyest, közgazdászt, informatikust vagy mérnököt igényel, ehhez sem a munkaerő­piac, sem az oktatási rendszer nem tud igazán igazodni, így súlyos strukturális hiányt okoz a többi cégnél. Azok a szakértők, akik imamalomként szidják az összeszerelő üzemeket, amilyennek a BMW minősíthető, nem egészen értik a gazdaságot. Javaslom nekik a szolgáltató központok tanulmányozását, ott volna keresnivalója a kritikai érzéküknek.

–  Mégis elképzelhető, hogy a BMW legfontosabb beszállítói között hazai cégek is legyenek?

–  Mint említettem, ahhoz szerintem néhány évnek el kell telnie, és az is valószínűleg először egy ide települt tier 1-es multi beszállító lesz. Egy fokkal jobb lehet a helyzet ha a debreceni BMW-gyárban leginkább elektromos járművek készülnének, mert ott kevésbé kötött a beszállítói piac, az ilyen igény gyorsabban megjelenhet a magyar cégeknél.

–  Hogyan zárta az első fél évet a Videoton?

–  Az eddigiekhez hasonlóan nyolc százalék feletti árbevétel növekedést értünk el. A hangsúly az üzletszerzésről a bevállalt üzletek hatékony megvalósítására tolódott át. A legnagyobb kihívást a munkaerőhiány adja, ami tovább súlyosbodott. A növekedést hozzávetőleg változatlan létszámmal értük el. A béreket szépen, idén eddig tíz százalék felett tudtuk növelni.

–  Honnan tudnák „előteremteni” a szükséges munkaerőt?

–  Nem tudtuk növelni a létszámunkat, pedig szükséges volna. Minden út, ami a munkaerőpiac bővüléséhez és a hatékonyság javuláshoz vezet, üdvözlendő. A digitalizálás, automatizálás ma már a hétköznapok része. De segíthet a kormányzati szféra csökkentése is. A felszabaduló munkaerő lélegzetvételt, és egyben lökést adhat a versenyszférának, nyilván egy átmeneti időszak elteltével.