Indul a szakmai vita az új alaptantervről

A kormány célja, hogy „a magyar diákok versenyképes, a munkaerőpiacon és az életben is értékes, valamint a nemzeti kultúrát korszerűen átadó tudást szerezzenek az iskolapadban”

Korompay Csilla – 2018.08.07. 03:52 –

Augusztusban zárt körű szakmai egyeztetést tervez a humántárca az új Nemzeti alaptanterv tegnap átvett tervezetéről, amit szeptemberben társadalmi vitára bocsátanak.

iskolaA diákok jövő ősztől tanulhatnak az új alaptanterv szerint (képünk illusztráció) (Fotó: Hegedüs Róbert)
Átadták tegnap az új Nemzeti alaptanterv (Nat) tervezetét Kásler Miklósnak, az emberi erőforrások miniszterének. Minden korábbi híreszteléssel ellentétben a dokumentum időre elkészült, az Emmi pedig közölte: „a munka ezzel nem ért véget, a minisztériumi véleményezést követően széles körű társadalmi és szakmai egyeztetés indul, majd annak lezárultát követően kerül a kormány elé. A tárca célja, hogy a magyar diákok versenyképes, a munkaerőpiacon és az életben is értékes, valamint a nemzeti kultúrát korszerűen átadó tudást szerezzenek az iskolapadban”.

Korábban Kásler Miklós a készülő tervezetről a Magyar Hírlapnak azt mondta, „a létező legjobb szakemberekből álló, Csépe Valéria által vezetett munkacsoport rendkívül professzionálisan dolgozik”, s a társadalmi vitát követően be lehet majd vezetni 2019 szeptemberében az új Nat-ot. Bódis József oktatási államtitkár pedig a szintén lapunknak adott interjúban arról beszélt, hetente egyeztettek a Nat-on dolgozó szakértői csapattal, az eredeti határidő október vége volt, de ezt a miniszter előrébb hozta augusztus elejére, ezért megfeszített munka folyt. Mint elmondta, augusztusban szakmai körökkel egyeztetnek majd a dokumentumról, és várha­tóan szeptemberben bocsátják társadalmi vitára, a fő cél a jövő szeptemberi bevezetés felmenő rendszerben.

A tervezet várható fogadtatásával és a társadalmi vitával kapcsolatban Bódis József megjegyezte: „az oktatás olyan, mint a foci, mindenki ért hozzá. Nincsenek illú­zióim, bármennyire jó anyag is készül, egészen biztos, hogy politikai támadások célpontja lesz, az ellenzék politikai érdekekből előszeretettel hergeli a pedagógusokat, diákokat, szülőket, ezt az elmúlt években számos alkalommal láthattuk.” Az államtitkár beszélt arról is, a tanulói tehercsökkentést az új Nat a tananyagrészek súlyozásával szolgálja. „A fontos, nélkülözhetetlen információkat meg kell tanítani, de összességében az adathalmazt mindenképpen mérsékelni kell” – jelentette ki Bódis.

A 2012-től hatályos Nemzeti alaptanterv felülvizsgálatáról 2016-ban a Köznevelési Kerekasztalnál indult egyeztetés. Tavaly, a köznevelés tartalmi megújításáért felelős miniszteri biztossá kinevezett Csépe Valéria akadémikus vezetésével kidolgozták az új Nat koncepcióját, majd a professzorasszony mintegy százfős csapata dolgozott a részleteken. Csépe nyilatkozataiban radikálisan új szemléletű, korszerű és időtálló alaptantervet ígért. A tartalomszabályozáshoz kapcsolódik egyébként a kilencosztályos általános iskola kérdése is.