Kultúra
Leleplezett kulisszatitkok
A Pesti Vigadó egyik új tárlata a színházi illúzióteremtés eszközeit mutatja be a díszletektől a jelmezeken át a kellékekig – Rendezvénysorozat is kíséri a hiánypótló kiállítást

A teátrumi világ képzőművészeti hátterét először mutatják be ekkora válogatásban (Fotó: Hegedüs Róbert)
Honthy Hanna éppen nyolcvan évvel ezelőtt, 1938-ban lépett fel a Pesti Vigadóban, a Belvárosi Színház gálaestjén: a százhuszonöt éve született primadonnára emlékezve így a színház került középpontba az intézmény galériájában július 29-ig látható, Kulisszatitkok – Színház kívül-belül című tárlattal. A Magyar Művészeti Akadémia Iparművészeti és Tervezőművészeti Tagozata, a Petőfi Irodalmi Múzeum Színháztörténeti Múzeum és Intézete, a Magyar Belsőépítész Egyesület együttműködésében, Turnai Tímea kurátor rendezésében megvalósult kiállítás több termen át, színházi enteriőrben mutatja be az előadások hátterét. Maszkok, jelmezek, különleges plakátok, díszletfalak, látványtervek és makettek, ékszerek, bőr- és üvegművészeti alkotások láthatók, bevezetve az érdeklődőket a színházcsinálás ipar- és képzőművészeti vonatkozásaiba, a színpadkép és a látvány varázslatának titkaiba. A rendkívül jó elrendezésnek köszönhetően kicsit úgy érezzük, mintha egy színház átriumából lassan haladnánk a nézőtér, a színpad, majd a kulisszák felé, illetve be is kukkanthatnánk utóbbiak mögé. Ráadásul a hatalmas gyűjtemény darabjainak nagy része a színházak által „élesben” használt tárgy: a Nemzeti Színház kölcsönadta például Nagy-Kálózy Eszter Halál-jelmezét és maszkját Az úr komédiásai című darabból, amelyet Berzsenyi Krisztina tervezett, és Kovács Yvette Alida zseniális steampunk kalapjait is közelről megcsodálhatjuk, amelyeket a nyíregyházi Móricz Zsigmond Színház Sherlock Holmes-musicaljéhez készített. Olyan izgalmas gyöngyszemeket is tartogat a tárlat, mint Bagossy Levente és Kentaur (Erkel László) aprólékosan kidolgozott díszletmakettjei, valamint Tóth-Vásárhelyi Réka színházi környezetbe helyezett, öltöztetős japán fababái, vagyis kokeshijei. További érdekességek Király Fannitól, a Vígszínház és a Pesti Színház ötvösművészétől a textilmentő kollekció darabjai, ezüst ékszerekbe foglalt nép szövetmintákkal, Szűcs Edittől, az Oscar-díjas Saul fia jelmeztervezőjétől pedig a Nagyvárosi magány – Autonómzóna testmaszkjait láthatjuk. Az Erkel Színház, valamint a ma Új Színházként ismert Parisiana Mulató eredeti terveit is megtekinthetjük a tárlaton, ahol helyet kaptak Szenes István Operaháznak szánt, az Eiffel Műhelyház kialakításához készült belsőépítészeti rajzai, valamint a sokáig a Szegedi Nemzeti Színház előcsarnokát díszítő, a Magyar Művészeti Akadémia idei Nagydíját kiérdemlő, Kótai József ötvösművész által készített sorozat japán no-maszkja.
Turnai Tímea kurátor elmondása szerint hatalmas logisztikai munka volt a kiállítás létrehozása, nemcsak azért, mert többéves kutatómunka után óriási merítésből dolgozott, hanem mert a bemutatott alkotások, tárgyak az évad végéig folyamatosan szerepeltek a színházak előadásaiban, és szeptemberre vissza is kell oda térniük, ezért tervezték a tárlatot a szezonzáró Pécsi Országos Színházi Találkozó és az új évad kezdete közé. Mint lapunknak elmondta, a tárlat nem egyszerűen csoportos seregszemle, hanem a színházi, valamint a színházi ihletésű iparművészet első magyarországi kiállítása, amelyen az 1945 óta a szakmában dolgozó művészek közösen vesznek részt, a Jelky Iparművészeti Szakgimnázium tanulóitól kezdve a legnagyobb alkotókig.
A tárlat azonban jóval túlmutat a hagyományos múzeumi kereteken, ugyanis komplex rendezvénysorozat kíséri, amelynek célja, hogy az érdeklődők ne csak távolról csodálhassák az alkotásokat, hanem igazán beavatottak legyenek. Ennek jegyében lesz öltözékbemutató és szelfizés színházi kellékekkel, könyvbemutató, konferencia a díszletfestő szakmáról, valamint több alkalommal az alkotók maguk mesélik el műhelytitkaikat.