Kormánybiztos kell Sármellékre

A repülőtér slendrián eladása miatt, egyben a fejlesztések érdekében felelős személy kijelölése szükséges Széles Gábor szerint

Kacsoh Dániel – 2014.07.19. 05:54 –

Mivel a probléma elég komplex, kormánybiztos kinevezését kéri a Miniszterelnökségtől a sármelléki repülőtér eladása kapcsán, illetve a térség hosszú távú fejlesztése érdekében Széles Gábor nagyvállalkozó. Szándékát levélben jelezte Orbán Viktor kormányfőnek, akit egyebek mellett a Belügyminisztérium által indított vizsgálatról is tájékoztatott.

sarmellekA repülőtér hamarosan lejáró hatósági engedélyének megtartásához rövid időn belül milliárdos fejlesztéseket kell eszközölni (Fotó: MTI/Varga György)
Kormánybiztos kinevezését kéri a Miniszterelnökségtől a sármelléki repülőtér eladása kapcsán Széles Gábor nagyvállalkozó, aki ezt az Orbán Viktor kormányfőnek írt levelében jelezte. Indoklása szerint ugyanis a „probléma elég komplex”, továbbá az ügyben többen is „cinkelt kártyával játszhatnak”, így megbízható és felelős személy kijelölésére van szükség.

Széles Gábor úgy látja, a kormánybiztos feladata lehetne az ügyben érintett három önkormányzat, Zalavár, Sármellék és Hévíz érdekeinek összehangolása, a felszámoló által kiírt pályázat ellenőrzése, illetve az akörül lévő anomáliák megszüntetése. Hozzá tartozna a reptér üzemeltetésével kapcsolatos magán- és állami érdekek összehangolása, mégpedig akár olyan kormányzati döntés vagy törvénymódosítás segítségével, amellyel a létesítményt fenntartható növekedési pályán lehet tartani. A döntéshozói pozícióval is bíró kormánybiztos uniós vagy állami forrásból megvalósítható fejlesztési terv előkészítését is koordinálná, beleillesztve az egész repülőtér megújítását a Zala megyei hosszú távú fejlesztési tervbe. E szerepvállalás nélkül „nincs tisztességes megoldás a jelenlegi zűrzavaros tulajdonviszonyok között a fejlődés biztosítására” – mutatott rá a nagyvállalkozó.

Megírtuk, a Hévíz-Balaton Airport – azaz: sármelléki – repülőtér bizonyos vagyonelemeinek eladására a közelmúltban került sor, a felszámolási eljárást a Vectigalis Zrt. folytatta, illetve folytatja le. Széles Gábor szerint azonban a cég az értékesítést „olyan szinten kezeli, mintha a sarki fűszeres utolsó megmaradt zsák lisztjét kellene eladni”, a kiírást és az ártárgyalást is slendriánnak tartja. Azért is – folytatja –, mert egyáltalán nem tükrözi a nemzetgazdasági érdekeket, ahogy azt sem, hogy első osztályú reptérről, sőt, schengeni határátkelőről van szó, amelyet a kormány kiemelt fontosságúnak minősített.

A folyamat jelen állása szerint a tendert Linusz Imre magánszemélyként, egyedül nyerte meg, az állítólag mögötte álló befektetők kilétét azonban egyelőre sűrű homály fedi. Linusz későbbre ígért tájékoztatást. Így viszont igencsak kérdéses, az általa ajánlott nyolcszázmillió forintos vételárat honnan keríti majd elő, illetve nem kerül-e pénzmosás gyanújába. Hiszen magánszemélyként kell szerződnie, s kifizetnie a jelentős pénzösszeget.

Péter Márta, a Vectigalis Zrt. képviselője a minap a Népszabadságnak el is ismerte: a kiírás alapján felszámolóként a vevő kilétét nem kell vizsgálnia, a lényeg csupán az, hogy a hitelezők minél több pénzhez jussanak a cég vagyonából. Vagyis: az ismeretlen üzletembereket képviselő, a versenytárgyaláson indiai partnerekkel megjelenő magánszemély minden további vizsgálat nélkül, kvázi „bemondásra” juthat a nemzetgazdaságilag és biztonságpolitikailag is kiemelten fontos repülőtér egyes részeihez. Céginformációs adatok alapján Linusznak eddig öt kisvállalkozása volt, melyek közül négyet felszámoltak vagy felszámolás alatt állnak. Az ötödiket márciusban hozta létre. Továbbá „nincs semmiféle angol, vagy más nemzetiségű cég, amely részt vett volna a pályázaton”.

A mostani vevőnek ugyanakkor még meg kell állapodnia Sármellék és Zalavár önkormányzatával is, hiszen a terület, akárcsak az irányítótorony épülete, az önkormányzatok tulajdonában van. Széles Gábor a kormányfőnek írt levelében rámutat: ha a felszámoló által kiírt pályázatban szereplő vagyonelemek ellenőrizhetetlen tulajdonba kerülnek, könnyen belecsúszhat az ország egy olyan helyzetbe, amilyenbe a Gyurcsány-kormány alatt a Malévval került.

A felmerülő aggályok miatt ezért a nagyvállalkozó Pintér Sándor belügyminiszterhez is fordult, aki állítása szerint már el is indította a szükséges vizsgálatokat. Egyebek mellett annak feltárását kéri a szaktárcától – mivel a felszámolónak napokon belül szerződést kell kötnie – soron kívüli eljárás keretében, hogy valóban lehet-e nemzetbiztonsági kockázatra számítani a Linusz által beadott pályázattal kapcsolatban, illetve szükséges-e vagyonosodási vizsgálat indítása is.

Széles Gábor Seszták Miklós nemzeti fejlesztési miniszterhez is fordult, javasolva, szakmailag vizsgálják meg, „hogyan lehetett ilyen slendrián módon kiírni a pályázatot, és valószínűleg szintén slendrián módon, hogyan lehet szerződést kötni a közeljövőben egy magánszeméllyel”. A vételár előteremtése mellett ugyanis kérdéses az is, honnan lesz az azonnal szükséges, legalább egymilliárd forintos fejlesztésekre pénze a nyertesnek – mutatott rá. A repülőtér hatósági engedélyének megtartásához például rövid időn belül rendbe kellene tenni az elavult technológiával készült kifutópályát is, valamint a nem szakszerűen elhelyezett, hibás, tűzoltáshoz szükséges rendszert.