Megkezdődhet az észak-balatoni vasútfejlesztés

A felsővezeték-hálózat mellett megújulnak az állomások, négy megállóban magasperonok épülnek, korszerűsödnek az utastájékoztató rendszerek és a térvilágítás is

Putsay Gábor – 2018.04.16. 00:42 –

Eredményes lehet a mostani tender az észak-balatoni vasútvonal Szabadbattyán és Balatonfüred közötti vonalának villamosítására, így még idén megkezdődhetnek a beruházási munkák. A beruházás állomás- és vágányfelújítást is tartalmaz.

vasút 20180416  A villamos mozdonyokkal és motorvonatokkal csökken a menetidő (Fotó: MH)

Hamarosan eredményt lehet hirdetni az észak-balatoni vasútvonal villamosítására meghirdetett tenderen, ugyanis érkeztek olyan ajánlatok, amelyek a tervezett költségvetésnek is eleget tesznek – értesült lapunk. Mint ismert, a beruházó Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. év elején hirdetett tendert a Szabadbattyán és Balatonfüred közötti 64,5 kilométer hosszú vasútvonal villamosítására. A tender legfontosabb követelménye az volt, hogy a beruházás költsége ne legyen több 75 millió eurónál, vagyis mostani árakon számolva 23 milliárd forintnál.

Az ezt megelőző, és érvénytelenített tenderen ugyanis a jelentkező konzorciumok ehhez képest háromszoros árajánlatot adtak, így a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium vezetése nem engedélyezte a beruházást. Ha a NIF ebben a hónapban vagy május elején eredményt hirdet, akkor szeptemberben megkezdődhet a beruházás. A kivitelezési idő harminc hónap, amely magában foglalja a szükséges tervek elkészítését és az engedélyek megszerzését. A kivitelezési munkák 2021 elején fejeződhetnek be. A beruházást az Európai Unió támogatja, és a „Központi régión kívüli városi és elővárosi közlekedés” című alfejezet részeként valósul meg. Ez egyébként azért jelenthet problémát, mert az unió számára bizonyítani kell, hogy Balatonfüred miért számít Székesfehérvár elővárosának. Dorner Lajos a Balaton Fejlesztési Tanács közlekedési szakértője lapunknak elmondta, ha a Balatont mint régiót belevették volna a projektbe, egyszerűbb lenne az elfogadtatás. A villamosítási munkák mellett 44,6 kilométer vasúti pályán végeznek a kivitelezők szabályozási munkákat, és négy állomás teljesen átépül. Polgárdiban, Balatonkenesén, Balatonfűzfőn és Alsóörsön megújul az állomás, itt a vágányok mentén 55 centiméter magas peronok létesülnek, hét állomás pedig esőbeállót kap. Ezenkívül néhány állomáson kicserélik azokat a kitérőket, amelyek már nem felelnek meg a forgalmi igényeknek. Ugyanakkor korszerűsödnek az utastájékoztató rendszerek, és az állomások térvilágítása is megújul.

A villamos mozdonyok és motorvonatok megjelenésével jelentősen csökkenne a menetidő – Budapest Déli pályaudvar és Balatonfüred között körülbelül egy óra negyven percre –, mivel Székesfehérváron nem lenne szükség a vontatójármű cseréjére, mozdonyos vonatoknál ezt a szerepet Balatonfüred venné át. Így egyelőre Budapest és Tapolca között változatlan maradna a menetidő.

Dorner Lajos véleménye szerint ezen a vonalon Flirt motorvonatok is közlekedhetnének, bár a MÁV-Startnak egyelőre nincs annyi korszerű járműve, így bizonyos szerelvények esetében maradnának a mozdonyos vonatok. Ezzel együtt a NIF tervezi a Balatonfüred–Tapolca–Keszthely vonal villamosítását is.