Cselekvési koncepció a szegregáció ellen

Kiterjeszthetik a nehéz körülmények között végzett munkáért járó pedagóguspótlékot, egyebek mellett ez is szerepel az antiszegregációs cselekvési tervben – tudtuk meg

Kacsoh Dániel – 2017.12.06. 01:52 –

Cselekvési tervet, a hátrányos helyzetű, köztük roma tanulók iskolai sikerességét támogató beavatkozásokat, illetve a deszegregáció előmozdítása érdekében tett intézkedéseket magába foglaló Road Mapet dolgoztak ki az Emberi Erőforrások Minisztériumában (Emmi) – értesült lapunk.

A kapcsolódó intézkedéseket tételesen, határidőkkel és felelősökkel tartalmazó dokumentum az oktatási és a felzárkózási terület közös munkája. Ismeretes, az iskolai szegregáció vádjával a párbeszédes Jávor Benedek, illetve a Soros-féle Esélyt a Hátrányos Gyermekeknek Alapítvány feljelentése nyomán uniós kötelezettségszegési eljárás indult hazánk ellen. És bár a parlament azóta konszenzusos törvénymódosítást fogadott el, a procedúrát még nem zárták le.

A fejleményekre reakcióként született az úgynevezett Road Map, amelyben szerepel is az említett jogszabályi tisztázás, továbbá a nehéz körülmények között végzett munkáért járó pedagóguspótlék kiterjesztése, a tervek szerint 2018 januárjától. Rögzítik, hogy a Klebelsberg Központ fontosnak tartja, hogy minden szegregációval érintett, illetve fenyegetett intézmény számára legyen elérhető antiszegregációs szakértő, és kezdje meg működését helyi szinten egy olyan munkacsoport, amely az érintettek, így a szakma, valamint a fenntartó bevonásával helyben képes hatékonyan orvosolni a nehézségeket. Bár vannak „előfutárok”, a munkacsoportok várhatóan a következő tanév elején kezdik meg működésüket.

Az antiszegregációs szempontokat az új Nat kidolgozása során is figyelembe veszik, például felülvizsgálják a tankönyvek romákról szóló tartalmát. Külön soron szerepelnek a deszegregációt, illetve a korai iskolaelhagyás megelőzését szolgáló szervezeti és módszertani fejlesztések. Utóbbi téren kiemelt szerep jut az évi mintegy kétmilliárd forintos támogatásban részesülő Tanoda-hálózatnak, továbbá külön program indult a roma lányok végzettség nélküli iskolaelhagyásának megelőzésére.

Az Antiszegregációs Kerekasztal minapi ülésén a felek egyetértettek abban, hogy egy peres eljárás, a jogi útra terelés önmagában nem oldja meg az adott iskola problémáját. Ismert, a nyíregyházi görögkatolikus iskola – sikertelen – bezáratási kísérlete mellett Kaposváron történt hasonló eset. A szaktárca szerint már láthatjuk az eredményét egy közel két éve tartó helyi antiszegregációs munkának. A 2015 májusában létrehozott munkacsoport a helyi együttműködés kialakításával, szakemberek bevonásával a működtethető megoldást kereste, előkészítve ezzel az iskola felmenő rendszerben való bezárását. Tavaly a közgyűlés elfogadta a Pécsi Utcai Tagiskola körzetéből beiskolázandó tanulók beilleszkedéséhez szükséges, hét elemből álló intézkedési tervét. Az Emmi a szükséges anyagi és szakmai segítséget biztosítja a szegregációval küzdő intézmények számára.