Az egykori Gyepsor mindennapjairól

Molnár Edit fényképei egy már rég letűnt világot idéznek meg a Vigadóban

Hrecska Renáta – 2014.07.16. 06:08 –

Megfoghatóvá válik a múlt Molnár Edit fotográfus, érdemes művész, a Magyar Művészetért díj elismertje és a Magyar Művészeti Akadémia irodalmi tagozatának rendes tagja kiállításán. Gyepsori emberek című sorozata a Pesti Vigadó Galériájában, amellett, hogy dokumentumértékű, beszél a múltmentés felelősségéről és jelentőségéről, az emlékektől való megfosztottság veszélyeiről is.

foto„Könnyebb a devianciát fényképezni, mint a valódi életet” (A szerz felvétele)
A gyepsori emberek egy eltűnt, falusi nemzedék képviselői, akikről Molnár Edit már a képek készítésekor tudta, hogy olyan embereket, mint akikkel ott még találkozhatott, többé nem láthatunk Magyarországon.
A művész magát olyan fotósnak tartja, aki nem a meghökkentőt, hanem az élet igazi drámáit, a sorsok változásának mozgatórugóit keresi és mutatja meg. „Manapság könnyebb a devianciát fényképezni, mint az életet a maga valóságában, esendőségében” – fogalmazott egy korábbi interjújában.

Megragadó végigkísérni azt a művészi küzdelmet, amellyel az alkotó törekedett megtalálni a lényegeset, az elmondhatót – és az elmondhatatlant.

A Randevú presszó előtt igyekvő idős asszony, a Kossuth téri fórumra összegyűlő férfiak, a téli napokat kártyával vagy dohánysodrással töltő falusiak olyan Magyarországot képviselnek, amely még mindig létezhetne, ha a vidéknek megfelelő rangja lehetne.

Molnár Edit a hatvanas–hetvenes években tagja volt egy olyan szellemi körnek, amelybe beletartozott mások mellett Kondor Béla festő, grafikus vagy Németh Lajos művészettörténész.

Rendszeres találkozókat tartottak a belvárosi Quint presszóban. Kondor Béla az egyik ilyen összejövetelen hívta fel Molnár Edit figyelmét Veres Péter Gyepsor című írására, akinek novellás- és verskötete szülőföldjének, Balmazújváros szegényeinek sorsáról szól. A könyv elolvasása után Molnár Edit minden évszakban a helyszínre utazott és dokumentálta az ott élő embereket, szokásaikat és életkörülményeiket.
A fotóművész ekkor már ismert volt, 1961-ben Balla Demeterrel és Tillai Ernővel közösen rendezett első tárlata komoly visszhangot váltott ki. Ettől fogva több egyéni és csoportos kiállításon mutatta be munkáit Magyarországon és külföldön egyaránt. Az 1970-es évektől írással is foglalkozik: visszaemlékezései kezdetben folyóiratokban, majd önálló kötetekben jelentek meg.

A jól válogatott fekete-fehér képkockák a kiállításon filmmé állnak össze, amelyen megelevenedik az egykor egysornyi házként létrejövő, majd saját határait egyre kijjebb toló Gyepsor vályoggödreivel, viskóival, földjeivel és lakosaival. A kiállítás szeptember 20-ig látogatható.

Molnár Edit: Gyepsori emberek
Pesti Vigadó Galéria
Látogatható: szeptember 20-ig, H-V: 10.00-19.30