Jobbágyi ZsófiaPech

Álláspont. Tegnap megkezdődött a 3-as metró legalább tizenöt éve esedékes felújítása

Jobbágyi Zsófia – 2017.11.07. 03:29 –

Van egy jó hírem, Budapest, elmondom mindenkinek – így kezdte Horváth Csaba 2010. május elsejei beszédét a Városligetben, cirka ezerfős közönségéhez szólva, néhány nappal azután, hogy az MSZP, nyolc év kormányzást követően, megalázó vereséget szenvedett az országgyűlési választáson. Az ominózus beszéd azért fontos, hogy jobban megismerhessük a mára a szétesés közelébe került szocialisták jelenlegi fővárosi képviselőjének vehemens, már-már bájosan együgyű személyiségét. Ugyanis néhány nappal a csúfos bukta után mindenfajta szégyenérzet nélkül, magabiztosan állt ki a Városligetben a mikrofon elé többek között ingyenes tömegközlekedést ígérni a budapestieknek, ráfordulva az ugyanabban az évben, szeptemberben tartott önkormányzati választási kampányra.

Bár biztosra veszem, hogy a fővárosiak sokat vacilláltak Horváth Csaba és a Duna alatt futó vasút ötletén, a városvezetői székbe mégis Tarlós Istvánt ültették. Többek között ennek is köszönhető, hogy a Széll Kálmán tér felújítása nem merült ki abban, hogy ünnepélyes keretek között kiraktak három láda muskátlit az óra alá – ahogyan annak idején Demszky Gábor tette –, illetve, hogy a tegnap megkezdődött a 3-as metró legalább tizenöt éve esedékes felújítása. A jelenlegi városvezetésnek nem volt könnyű dolga, amikor meg kellett terveznie a vonal kiváltását. A hossza ugyanis több mint tizenhét kilométer, a szerelvények húsz állomáson állnak meg, munkanapokon pedig akár ötszáznegyvenezer utast is szállítanak, ami több, mint amekkora forgalmat a teljes országos vasúti hálózat lebonyolít. Ha valaki józan logikával végiggondolja, a felszínen ekkora kapacitást lehetetlen pótolni, Tarlós pedig jól fogalmazott: ha ez lehetséges lenne, nem is kellene a 3-as metró.

Így a párszázalékos ellenzéki pártok és a média balliberális fele szinte ikszelte a napokat a felújítás kezdetét várva, amikor is ízekre szedheti a botrányos városvezetést és a nemtörődöm kormányt, amiért regnálásuk alatt Budapest élhetetlenné vált. Az ATV, a Hír Tv, az Index és a 444 tenyerét dörzsölve állt élesített kamerákkal a pótlóbuszok megállóiban, ám legnagyobb csalódásukra nem volt káosz vagy bénító dugó, nem lett tömegverekedés a megállókban, és vélhetően mindenki odaért idejében, ahová akart.
A nap legnagyobb égése azonban mégiscsak Horváth Csabáé, aki azok után, hogy a korábbi SZDSZ-es főnöke által beígért 4-es metró majdnem négyszeres áron tíz év késéssel indult el, és a projekt az unió történetének egyik legnagyobb korrupciós botrányává vált, s hogy a 3-as metrót az SZDSZ–MSZP-városvezetés húsz éven át hagyta szétrohadni, és egy szalmaszálat sem tett keresztbe Budapestért, képes kiállni bájvigyorral a képén Újpest-Városkapuhoz a metrópótló megállójába, arról tudósítani az ATV-nek, hogyan fullad botrányba a felújítás.

Csakhogy a képviselő ismét lyukra futott, ugyanis miközben arról beszélt egyenes adásban, hogy a buszok nem bírják el a rájuk szakadt utasszámot, és komoly fennakadásokra lehet számítani, ami miatt „sokan úgy fogják érezni, hogy az út szélén hagyja őket a főváros”, a műsorvezető, Vujity Tvrtko halkan megjegyezte, hogy a háttérben az látszik, sehol nincsenek feltorlódva az utasok, a buszok gond nélkül beállnak a megállóba, az emberek pedig a le- és felszállást követően problémamentesen utazhatnak tovább. Nem történt ez másként a csatorna riporterével sem, aki a többi, gigantikus káoszt vizionáló médium munkatársához hasonlóan, semmi mást nem tapasztalt, csak azt, hogy a beígért armageddon elmaradt, a budapestiek pedig zavartalanul eljutottak á pontból bébe. Pech.