Izgalmas eredményeket hozott a T-Ceti csillag megfigyelése

Két bolygó a lakhatósági zónán belül van, s akár víz is lehet a felszínén

Lázin Miklós András – 2017.08.15. 03:18 –

Egy új tanulmány eredményeképpen négy, Földhöz hasonló méretű bolygót leltek a hozzánk legközelebbi napszerű csillag, a T (tau)-Ceti körül. A csillag nagyjából tizenkét fényévnyire található tőlünk, és szabad szemmel is viszonylag könnyedén megfigyelhető.

T-CetiAlig tizenkét fényévnyire keringenek a felfedezett objektumok (képünk illusztráció) (Forrás: NASA.GOV)
A maguk becsült 1,7 földtömegnyi súlyával az eddig felfedezett legkisebb tömegű bolygók közé tartoznak azok az objektumok, melyeket a közelmúltban találtak a hozzánk legközelebbi napszerű csillag, a T-Ceti körül amerikai kutatók. Mint kiderült, a négy közül kettő szuperföld és a csillag lakhatósági zónáján belül helyezkedik el, azaz akár folyékony állapotban is található víz a felszínén.

A bolygókat az úgynevezett radiálissebesség-mérési technikával fedezték fel, azaz a T-Ceti parányi és periodikus sebességváltozásait mérték ki, amelyeket a bolygók gravitációs ereje okoz a csillag körüli keringésük során. Ez a másodpercenként durván harminc centiméteres mozgás detektálását jelenti. Különböző független mérésekből származó nagyszámú adat kombinációjából bonyolult modellezési folyamatok révén különválasztottuk a csillag aktivitását és a bolygók gravitációjától származó kicsiny mozgásokat – nyilatkozta az eset kapcsán Steven Vogt. A kutatócsoport vezetője, Fabo Feng (University of Hertfordshire) szerint a tudósok már nagyon közel járnak ahhoz, hogy akár tíz centiméter/másodperces változást is képesek legyenek detektálni.

A T-Ceti külső két bolygója ugyan a lakhatósági zónán belül van, a csillag körüli nagy tömegű porkorong csökkenti az esélyét annak, hogy valóban élet is kialakulhatott. Ugyanez a kutatócsoport 2013-ban is vizsgálta a csillagot, amikor is a Mikko Tuomi (University of Hertfordshire) vezette kutatás során már használták a csillag ada­tait, hogy az analízisüket fejlesszék. Akárhogy is nézzük ezt a csillagot, legalább négy bolygó található körülötte – nyilatkozta Mikko Tuomi professzor.

A kutató hozzátette, lassan képesek vagyunk megkülönböztetni a csillagfelszín aktivitásából és a bolygók okozta sebességvátozásból származó jeleket, így tudtuk kimutatni a két új külső, potenciálisan lakható bolygó létezését.