Jelentősen csökken az állami bürokrácia

Jelenleg az engedélyezési eljárások átalakítása zajlik, hogy azok a jövőben az ügyfelek számára lényegesen kevesebb adminisztratív terhet jelentsenek

Kacsoh Dániel – 2017.07.13. 03:52 –

Az idén lezárul a minisztériumi háttérintézmények átszervezése, valamint megszüntetése – erősítette meg lapunk megkeresésére a Miniszterelnökség.

HivatalKét év alatt harmincnégy százalékkal nőtt a kormányhivatalokban a nyolc napon belüli ügyintézés aránya (Fotó: MH)
Míg 2016. január 1-jén – egyes szervezeteket nem számítva – hetvenhat központi költségvetési szerv működött az államigazgatás központi szintjén, az átalakítások eredményeként, 2017. július 1-jével ezek száma csaknem a felével, negyvenegyre csökkent – közölte lapunkkal a háttérintézmények átszervezése kapcsán a Miniszterelnökség. Tudatta: a megszűnt szervek feladatait – változatlan színvonalon – a jogutód központi költségvetési szervek, egyes igazgatási területeken a minisztériumok, illetve a területi közigazgatás megerősítése jegyében a fővárosi és megyei kormányhivatalok látják el. Az átalakítási folyamat egyébként az év végével zárul. Utalt arra is, hogy az előkészítésben az érintett központi hivatalok felett irányítói jogkört gyakorló minisztériumok, az Emberi Erőforrások Minisztériuma, a Nemzetgazdasági Minisztérium, valamint az Országos Nyugdíjbiztosítási Főigazgatóság vettek, illetve vesznek részt.

A tavaly januári állapot szerint, tizenegy nemzetbiztonsági és rendvédelmi, valamint három intézményfenntartói feladatokat ellátó költségvetési szervvel együttesen, kilencven központi hivatal és minisztériumi háttérintézmény működött az államigazgatás központi szintjén, ám a 2016 szeptembere és idén november között, több szakaszban megvalósuló átalakítás a külön említett költségvetési szervekre nem terjedt ki. Ami a többi intézményt illeti: 2016. augusztus 31-ével tizennégy, december 31-ével huszonöt, 2017. március 31-ével három és június 30-ával további egy költségvetési szerv jogutódlással, illetve egy jogutódlás nélkül szűnt meg.

Kitértek arra is, hogy az állami rezsicsökkentés első üteme tavaly január 1-jétől lépett hatályba, s ennek eredményeként húsz hatósági eljárási díjat eltöröltek. A jogszabályalkotást egy, a fővárosi és a megyei kormány-, továbbá a járási hivatalok közreműködésével lebonyolított lakossági konzultáció előzte meg, ahol a magánszemélyek és vállalkozók javaslatokat tehettek az egyes hatósági eljárásokért fizetendő igazgatási szolgáltatási díjak, illetékek csökkentésére, vagy akár a megszüntetésére. Két hónap alatt csaknem négyszázezren töltötték ki a kérdőíveket. Ennek köszönhető többek közt, hogy ingyenessé vált a személyi igazolvány, a lakcímkártya kiadása, a felsőoktatási felvételi eljárás, az erkölcsi bizonyítvány kiállítása, a vállalkozók számára pedig térítésmentes lett például a vállalkozói igazolvány.

A második ütemmel, valamint a közigazgatási bürokráciacsökkentéssel kapcsolatos, 2016 nyarán lebonyolított hathetes lakossági konzultáción aztán mintegy kétszáznegyvenötezer kérdőívet töltöttek ki, s az ebből fakadó intézkedések idén március 16-ától hatályosak, így újabb húsz hatósági eljárás díját törölte el a kormány. Ingyenessé vált az anyakönyvi kivonat kiállítása, a csok igényléséhez szükséges egészségbiztosítási jogviszony igazolása és az elektronikus tulajdoni lap lekérdezése, évente két alkalommal. A vállalkozások számára is kedvező változásokat fogadott el az Országgyűlés, mivel ingyenes eljárás lett a cégalapítás és az alapítással kapcsolatos egyéb költségek megszüntetése egyéni cég, bt., kkt., kft. esetén – részletezte a Miniszterelnökség. A két ütemmel összességében éves szinten 14,4 milliárd forint „megtakarítás jelentkezik a magánszemélyeknél és vállalkozásoknál”.

Mindezt kiegészítette két év alatt három csomagban kétszázhatvanöt törvény módosítása, amelynek eredményeként jelentősen, a korábbi évekhez viszonyítva negyvennégyről hetvennyolc százalékra nőtt a nyolc napon belül elintézett ügyek aránya. Most már nincs lehetőség az eljárások felfüggesztésére, a határidők meghosszabbítására.

Jelenleg az engedélyezési eljárások átalakítása történik, hogy azok az ügyfelek számára lényegesen kevesebb adminisztratív terhet jelentsenek – ismertette a tárca. Hozzátették, a hatósági eljárási szabályok tételes áttekintését is el kell végezni, s ez még további egyszerűsítéseket is eredményezhet. Emellett az adózás rendjéről szóló törvény előkészítése is zajlik.