Különleges hangzás

Havasi Balázs: Talán a siker egyik kulcsa az, hogy tulajdonképpen lehetetlen meghatározni vagy beskatulyázni azokat, akik kedvelik a zenémet

2017.06.23. 01:15 –

Nem gondolja, hogy a szó szoros értelmében világsztár lenne, de kollégáival azon dolgoznak, hogy a modern kori zene területén létrehozzanak egy széles körben ismert és elismert magyar világsikert. Havasi Balázs szerint magától értetődő, hogy a műveiben, a produkcióikban megjelenik az a kultúra, amelyhez tartozik, amelyben felnőtt. Ezt egyfajta küldetésnek is tekinti.

HAVASI„Valóban inspirálnak a legjobb filmzenék, de jelenleg nem keresem az ilyen lehetőségeket”
– Milyen volt Lisa Gerrarddal együtt dolgozni? Tervez újra közös fellépést a világsztárral valamelyik jövőbeli produkciójában?

– Lisa Gerrard különleges zenei világa évek óta óriási hatással van rám, ezért nagy álmom volt együtt dolgozni vele. Ez először Budapesten valósult meg, az Aréna színpadán. Mára büszkén mondhatom, barátokká váltunk. Mivel a Carnegie Hallban soha nem lépett fel korábban, nagy lelkesedéssel fogadta a meghívásomat az amerikai premierre is. A koncert előtt több interjúban is megemlítette, hogy őszintén tiszteli és saját művészi hitvallásához közel állónak érzi azt az elhivatottságot, ahogy saját kultúránkat népszerűsítjük a világban. Tavaly Ausztriában, Törökországban és Romániában is sikert aratott a közös produk­ciónk, de az idén Lisa Gerrard lesz a nemzetközi sztárvendég Berlinben, a Mercedes-Benz Arena, valamint Krakkóban, a Tauron Arena színpadán is. Művészeti szempontból talán a legizgalmasabb közös fellépésünkre október 1-jén kerül majd sor a sydney-i operaház nagytermében, hiszen ezúttal Lisa szülőhazájában, Ausztráliában állunk majd színpadra.

– Világsztár ön is, és a világ legnagyobb koncerttermeiben káprázatos show-műsorokkal vagy éppen egy zongorával lép fel. Kikből áll a célközönsége, és hogyan befolyásolja ez a támogatóit?

– Nem gondolom, hogy a szó szoros értelmében már a világsztárok közé tartoznék, de kétségtelen tény, a zenémet egyre többen kedvelik a világ számos országában. Kollégáimmal közös ambíciónk, hogy a modern kori zene területén létrehozzunk egy széles körben ismert és elismert magyar világsikert, és erre az eddig elért eredmények alapján minden esélyünk megvan. Ezért a célért azonban nagyon tudatos stratégiával, megfontoltan előrehaladva, kitartóan kell dolgozni. Talán a siker egyik kulcsa az, hogy tulajdonképpen lehetetlen meghatározni vagy beskatulyázni azokat, akik kedvelik a zenémet. Éppen úgy lehetnek kisgyermekek, mint idősek, nők és férfiak egyaránt. A koncertekre sokszor családok jönnek, unokák nagyszülőkkel, s erre nagyon büszke vagyok. Azt gondolom, a zene olyan univerzális nyelv, amelyet a világon mindenki képes – még a beszélt nyelvnél is mélyebben – megérteni. A támogatók is látják ezt a különleges értéket, ezért segítenek bennünket abban, hogy folyamatos innovációval olyan produkciókat hozzunk létre, amelyek a világ legnagyobb és legrangosabb színpadain is megállják a helyüket.

– Képes volt arra, hogy öt év alatt több mint százezer jegyet adjon el az Arénában, három esztendeje egymás után négy telt házas koncertet is adott Lebo M. közreműködésével. Lehet még ezt fokozni, vagy itt meg kell állni?

– Ezt az egészen hihetetlen sikert legalább annyira köszönhetjük a rendkívül lelkes magyar közönségnek, mint annak a több száz tehetséges művésznek és szakembernek, akik a produkció létrehozásában részt vesznek. Talán nincs is rá más példa a világon, hogy egy országban a jegyeladási toplistákat évről évre nem valamelyik popzenei világsztár, hanem egy hazai zeneszerző szimfonikus produkciója vezesse. Számomra ez nem azt jelenti, hogy elérkeztünk egy út végére. Sőt, ennek köszönhetően nyíltak meg előttünk olyan lehetőségek, amelyekről korábban nem is álmodhattunk volna. Az, hogy idén Bécsben, Berlinben, Krakkóban is hatalmas sportarénákban játszunk, elsősorban a magyar közönségnek köszönhető, hiszen azzal, hogy évről évre bizalmat szavaznak a produkciónknak, biztos alapot teremtenek a nemzetközi fejlődéshez.

– Hogyan tudják összetartani ezt a nagy összművészeti show-t?

– Minden koncert hatalmas kihívást jelent, az előkészítésen sok ember hosszú hónapokig dolgozik együtt. Az Aréna-show több év művészeti és kreatív fejlesztési munkájának az eredménye. Az előadások előtt egész évben rengeteget dolgozunk azon, hogy az év végén a közönségnek tökéletes élményben lehessen része. Az utolsó héten már több mint ötszáz ember dolgozik a háttérben egyszerre. Nemcsak művészeti, de lebonyolítási szempontból is óriási kihívás színpadra állítani egy ennyire összetett műsort, amelyben felbecsülhetetlen szerepe van a producernek, Marjai Csabának is. Azért vagyunk képesek elérni a legnagyobb nemzetközi produkciók színvonalát, mert minden egyes területen olyan magyar szakemberekkel dolgozunk, akik a maguk területén a világ élvonalába tartoznak.

– Említette egyszer, mekkora hatással volt önre a Gladiátor zenéje. Tervez filmzene-komponálást a jövőben?

– Valóban inspirálnak a legjobb filmzenék, de jelenleg nem keresem az ilyen lehetőségeket. Gyakran érkezik megkeresés, hogy a szerzeményeimet zenei aláfestésként felhasználják, például az amerikai Gazdagok és szépek című tévésorozatban rendszeresen hallani tőlem egy-egy tételt. Az igazság azonban az, hogy jelenleg minden kreatív energiámat leköti az a szinte robbanásszerű növekedés, ami külföldön történik velünk. A távolabbi jövőben talán elképzelhető, hogy kapok felkérést egy inspiráló mozifilmre, és a pályafutásomnak abban a szakaszában lesz elég időm is arra, hogy kifejezetten filmhez komponáljak.

– Ritkán nyilatkozik a sajtónak, nem él a népszerűség növelésének ezzel az eszközével. Nem furcsa ez a huszonegyedik században?

– Ez érdekes kérdés. Számomra az a természetes, hogy zeneszerzőként és zongoraművészként a zene nyelvén kommunikáljak. Nem érzek késztetést arra, hogy megmutassam a magánéletem pillanatait és szavakban fejezzem ki, hogy éppen mit érzek, vagy megmutassam, hogy aznap mit reggeliztem, hol napozom. Megragadhatnak az élet egészen profán pillanatai, de az ilyen gondolataimat és érzelmeimet is jobban ki tudom fejezni a zene nyelvén. Már több mint egymillióan követik a munkásságomat a közösségi médiában, ami szerintem nagyban annak köszönhető, hogy századunkban is létezik egy hatalmas közönség, akit kizárólag a zene érdekel igazán. Tisztában vagyok vele, hogy rengeteg egyéb eszközzel lehetne még tömegesebb népszerűséget szerezni, de számomra sokkal fontosabb, hogy azokhoz szóljak, akik valóban a szerzeményeimre kíváncsiak.

– A Tavaszi szél vizet áraszt című népdal átdolgozásának klipje néhány nap múlva eléri a kétmilliós nézőszámot. Tervez hasonló feldolgozásokat?

– Számomra magától értetődő, hogy a műveimben, a produkcióinkban megjelenjen az a kultúra, amelyhez tartozom, amiben felnőttem. Ugyanakkor egyfajta küldetésnek tekintem azt is, hogy a népzenénket, táncainkat, költészetünket és általában a magyar kultúrát a világon mindenütt érthető, modern, befogadható és ezáltal élvezhető formában tudjuk bemutatni. Erre építettük fel annak idején az egész produkció művészeti koncepcióját, és ma már látszik, hogy ez tesz minket izgalmassá a nemzetközi porondon is, ahol a különleges hangzás segít kiemelkednünk abban a közegben, ahol mindenki hallatni szeretné a hangját. A Tavaszi szél mellett számos más tétel, például a Szülőföldem vagy a Hazatérés nemcsak a magyar, de a távoli kultúrák közönségének is megdobogtatja a szívét. Úgy érzem, ilyenkor minden tekintetben sikert aratunk, és ez boldoggá tesz.