Aggodalom a Jobbikban a plakátbotrány miatt

Irreálisan alacsony árat számoltak fel a Simicska-cégek az országot beborító kampányhoz nyújtott felületekért, s ez több százmilliós tiltott pártfinanszírozást jelenthet

MH-összeállítás – 2017.06.19. 20:00 –

Simicska Lajos nem tett szívességet a Jobbiknak – mondta tegnap Apáti István, a párt országgyűlési képviselője. Miközben kiderült, a Simicska-cégek a piaci ár töredékét számolták fel a hirdetésekért, s már a Jobbik elnökségében is aggódnak.

Már egy hete, hogy kiderült: költségvetési csalás gyanúja miatt nyomoz a NAV Simicska Lajos plakátcégeinél. A gyanú szerint a cégek jóval kevesebb, a Jobbiknak biztosított plakáthelyet vallottak be az adóhatóságnak a valóságosnál. Információink szerint a Jobbik elnökségében aggodalmat okoznak a fejlemények, komoly megütközést keltett például, hogy a szokásos piaci árnál jóval alacsonyabb összegért kapták Simicskától a felületeket, s ezt a Jobbik péntek este kiadott közleményében gyakorlatilag elismerte. Szabó Gábor pártigazgató és Schön Péter gazdasági igazgató közleményében ugyanis az áll, hogy „április hónapra vonatkozóan 27 359 917 forintba, május hónapra vonatkozóan pedig 26 797 472 forintba került a közterületi kampányunk”. Ez összesen bruttó 54 157 389, nettó 42 643 613 forint. A Jobbik június 12-én közzétett adatai szerint plakátjainak száma: áprilisban 2468 óriásplakát, 312 city light, 303 hirdetőoszlop, 292 dupla city light, májusban 2470 óriásplakát, 300 city light, 304 hirdetőoszlop, 257 dupla city light. A nettó összeggel és mintegy háromezer plakáttal számolva ez azt jelenti, hogy plakátonként a két hónapra átlagosan összesen 14 214 forintot, napi szinten 233 forintot fizettek. Ez még a laikusok számára is feltűnően alacsony összeg. Vagyis Simicska Lajos több száz millióval támogatta ilyen módon a Jobbikot.

Az irreálisan alacsony árak azért is aggaszthatják a jobbikosokat, mert elképzelhető, hogy áfát sem fizettek utána, s ez törvénytelen. Ráadásul ezek a rendkívüli alacsony árak azt bizonyíthatják, hogy tiltott pártfinanszírozás történt. A vonatkozó törvény szerint gazdasági társaság nem pénzelhet pártot, ellenkező esetben a gazdálkodás ellenőrzésére jogosult Állami Számvevőszék szankcióként az árkülönbözet tízszeresét is kiszabhatja büntetésként.

A Jobbik által nyilvánosságra hozott adatok újabb kérdéseket vetnek fel, ugyanis az eddig kommunikált kétezer-kéteze-ötszáz óriásplakát mellett további, közel ezer, a Simicska-cégek által biztosított plakáthelyre is fény derült. Piaci becslések szerint a Jobbik harmadik hónapja tartó plakátkampányának értéke eléri a két és fél milliárd forintot. A Jobbik ezt cáfolja, ugyanakkor nem tudni, egyáltalán fizetett-e a Simicska-cégeknek az egész országot beborító plakátkampányért. A jobbikosok kitérnek az újságírói kérdések elől: „én ezt nem tudom”, „nálam erről nincs információ”, „ez nem az én feladatom”, „ez üzleti titok”, „erről nem engem kell kérdezni”, „piaci áron állapodtunk meg”, és hasonló nyilatkozatokkal próbálják lerázni a sajtót.

Zavaros a hitelügy is – az elmúlt hetekben több jobbikos politikus állította, hogy a plakátkampányt egy százötvenmillió forintos hitel egy részéből fedezik. Azonban a hírek szerint Vona Gábor pártelnök levelet írt a Magyar Bankszövetségnek amiatt, hogy a Jobbik nem kap hitelt – bár Vona ennek a levélnek a létezését később tagadta.

Tegnapi sajtótájékoztatóján Vona Gábor ismét a pártja által a választásokon kínált „valódi társadalmi szerződésről” beszélt, amely szerinte a kormány „korrupcióra épülő” rendszere helyébe léphet. A plakátbotrányra vonatkozó kérdésekre nem ő, hanem Apáti István, a Jobbik parlamenti képviselője válaszolt. Azt mondta, a plakátkampány sarokszámait nyilvánosságra hozták, annak minden további részlete, például a plakátok egyenkénti ára üzleti titoknak számít, ennek ellenére elérhető az Állami Számvevőszék „sólyomszemű” ellenőreinek. Megjegyezte, Simicska Lajos nem tett szívességet a Jobbiknak.