"Amerikai médiumok beavatkoztak orosz belügyekbe"

Leonyid Levin az Amerika Hangját, a Szabadság Rádiót és a CNN-t vádolta

MH/MTI – 2017.05.19. 15:35 –

Olyan információkat közvetített az Amerika Hangja, a Szabadság Rádió és a CNN a 2016-os orosz alsóházi parlamenti választások idején, "amelyek kétségbe vonták Oroszország választási rendszerének demokratikus természetét", amivel beavatkoztak az ország belügyeibe - jelentette ki Leonyid Levin, az Állami Duma tájékoztatáspolitikai bizottságának elnöke.

Levin az általa vezetett testület egyik jelentését ismertette, amely azt volt hivatott megállapítani, hogy az oroszországi jogszabályokkal összhangban tevékenykedik-e a Szabadság Rádió, az Amerika Hangja és a CNN orosz nyelvű szolgálatai, valamint más amerikai sajtóorgánumok. 

A képviselő kifogásolta, hogy az említett amerikai médiumok a legtöbb esetben ellenzéki forrásokra támaszkodva, kizárólag a rendszeren kívüli ellenzék pártjait, a Parnaszt és a Jablokót tüntették fel pozitív színben, azt állítva emellett, hogy a választás előre lefutott, és hogy a hatalom az adminisztratív befolyásolás eszközéhez folyamodott. A kedvező hangnemű választási tudósítások aránya nem haladta meg a 2 százalékot, 43 százaléknyi nyíltan negatív tartalom mellett.

A bizottsági elnök szerint a három médiaorgánum részese "az Egyesült Államok Oroszország belpolitikáját befolyásoló kiterjedt rendszerének", és tevékenységét idegen ügynökségeknek minősülő nem kormányzati szervezetekkel és alapokkal koordinálja. Mint mondta, sikerült kimutatni, hogy a vizsgált médiumok egyeztetve terjesztettek az amerikai védelmi és a külügyi tárca alá tartozó intézmények által előállított tartalmakat. 

Levin, anélkül, hogy megnevezte volna, kiket vádol, azt állította, hogy az orosz információs térben aktív jelentősebb médiastruktúrák mintegy 30 százalékát külföldről irányítják. Sérelmezte, hogy a külföldre irányuló amerikai állami műsorszórást felügyelő igazgatótanács (Broadcasting Board of Governors, BBG), amely tavaly 160 millió dollárból gazdálkodott, egyformán kezeli az Iszlám Állam elnevezésű terrorszervezet és az Oroszország információs befolyásával szembeni fellépést. 

Az orosz parlamenti alsóház a témakörben, várhatóan júniusban, zárt ülést tart majd, amelyre meghívják Alekszandr Bortnyikovot, a Szövetségi Biztonsági Szolgálat (FSZB) igazgatóját. Az amerikai médiabeavatkozás kivizsgálására különbizottságot állítanak fel. Az ülésen javaslatként fogalmazódott meg, hogy az orosz nyelven sugárzó külföldi médiumokat ne a külügyminisztériumnál akkreditálják, hanem a tömegkommunikációs és távközlési hatóságnál (Roszkomnadzor). 

A kormányzó Egységes Oroszország párt azt követően kezdeményezte a parlamenti eljárást, hogy Jeanne Shaheen amerikai demokrata párti szenátor márciusban törvénytervezetet nyújtott be, amely megengedné a washingtoni igazságügyi tárca számára, hogy a külföldi ügynökök bejegyzését előíró jogszabály alapján vizsgálatot indíthasson az orosz RT televízió ellen. Az eljárás célja annak megállapítása lenne, hogy a társaság befolyásolta-e a tavalyi amerikai elnökválasztási kampányt. Az angol nyelvű, az orosz kormány által finanszírozott RT (korábban Russia Today) egyik csatornája műsorait Washingtonból sugározza.

Shaheen korábban azt állította, "jó okunk van azt hinni, hogy a csatorna az orosz kormánnyal egyeztetve hamis híreket terjeszt és aláássa demokráciánkat".