Befejeződött a NAV informatikai rendszerének ellenőrzése

A számvevőszék négy javaslatot fogalmazott meg a vizsgálatot követően

MH/MTI – 2017.05.17. 12:06 –

Lezárult a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) informatikai rendszereinek 2015. január 1. és 2016. június 30. közötti időszakra vonatkozó ellenőrzése. A vizsgálat egyebek mellett kiterjedt az e-kereskedelemmel összefüggő általános forgalmi adó (áfa) megfizetésével, a kutatás-fejlesztési kedvezmények érvényesítésével, valamint az adók módjára behajtandó köztartozások beszedésével összefüggő tevékenységekre is - közölte az Állami Számvevőszék (ÁSZ) szerdán.

A számvevőszék vizsgálata megállapította, hogy a NAV-nál kialakított belső kontrollrendszer az informatika területén nem gondoskodott a kockázatkezelési, nyomon követési és kontrolltevékenységekre vonatkozó elemek működtetéséről. Az informatikai tárgyú szerződéseknél a beszerzésekre és kötelezettségvállalásra vonatkozó szabályzatokat a NAV betartotta, azonban nem a belső szabályzatokban foglalt előírások szerint járt el a szerződések informatikai szakmai követelményeinek meghatározásánál, a kapcsolódó teljesítéseknél, illetve az informatikai fejlesztéseknél - olvasható az ÁSZ közleményében.

Kiemelték: a hivatal ellátta az e-kereskedelemmel összefüggő adóhatósági feladatok magyarországi e-kereskedőkre vonatkozó ellenőrzési feladatait. A számvevőszék vizsgálata azonban azt is megállapította, hogy a NAV a kockázatkezelését és ellenőrzéseit a más európai uniós tagállamban letelepedett, távolról is nyújtható szolgáltatást nyújtó adózókra nem terjesztette ki.

A kutatás-fejlesztési kedvezményekkel kapcsolatos feladatokat a NAV a társasági adóztatással összefüggő folyamatain belül szabályszerűen, megfelelő informatikai támogatás mellett látta el - tették hozzá.

Az adók módjára behajtandó köztartozásokkal összefüggő feladatait az adóhivatal ellátta, a végrehajtásnál azonban a NAV nem tartotta be a jogszabályban előírt határidőket. A NAV szakmai feladatellátását és a belső kontrollok működését informatikai rendszerek támogatták, de azok nem biztosították teljes körűen a határidők és a feldolgozás kontrollját.

A számvevőszék az ellenőrzést követően négy javaslatot fogalmazott meg a NAV vezetőjének, akinek a javaslatokra a jelentés kézhezvételét követő harminc napon belül intézkedési tervet kell készítenie - közölték.