Diákok a pénzügyi tudatosságért

Újszerű, kreatív és megvalósítható javaslatok érkeztek az ötletpályázatra

Gazsó Rita – 2017.04.21. 02:39 –

Ötvenhét egyedi és új szemléletű pályázat érkezett be a Magyar Nemzeti Bank (MNB) „Pénzügyek felsőfokon – Légy kreatív!” címmel meghirdetett ötletpályázatára. A jegybank fel is használná a pályaműveket.

A jegybank a pénzügyi tudatosság fejlesztését megcélzó lépéseinek részeként hirdette meg ötletpályázatát egyetemi hallgatók számára január elején. A hallgatóktól olyan pénzügyi szemléletformálást segítő, újszerű javaslatokat vártak, amelyekkel a fogyasztók ismeretei költséghatékonyan fejleszthetők – ismertette a pályázat eredményhirdetésén tegnap Szeniczey Gergő. Az MNB Fogyasztóvédelemért és piacfelügyeletért felelős igazgatója azt mondta, a szakmai zsűri közülük választotta ki és részesítette pénzjutalomban az első három helyezettet. Hozzátette: a „Pénzügyek felsőfokon – Légy krea­tív!” pályázat keretében beérkezett javaslatok egy részét fogyasztóvédelmi tevékenysége során is fel kívánja használni az MNB. Horváth Dóra, a Budapesti Corvinus Egyetem docense szerint azért érdekesek a pályázatok, mert az „Y generáció” tagjai nemcsak megoldották, de felül is bírálták a kiírásban megadott szempontokat. Így például a megcélzott korosztály életkorát. Ditz Ferenc, a Budapesti Gazdasági Egyetem kancellárja szerint az oktatók megtaníthatják a hallgatókat az elméletre, de mindez akkor ér valamit, ha a gyakorlatban is kipróbálhatják magukat. Erre volt jó lehetőség ez a pályázat – tette hozzá.

A Budapesti Gazdasági Egyetem egyik nyertes pályázói, Kiss Adrienn és Varga-Sebestyén Benjámin fejlesztési ötletükkel a legifjabb, utolsó éves gimnazista korosztályt célozták meg. Mint mondták, „Nyiss számlát okosan” programjuk egy virtuális játék, amelyben a fiatalok a valóságot szimulálva öt fiktív bank számlavezetési ajánlataiból választhatnak. A diákok így játékosan felkészülhetnek azokra a helyzetre, amellyel a felnőttéletbe kilépve rögtön szembesülnek.


Impulzusvásárlóknak ad tanácsot a program
2 perces interjú: Bőthe Fruzsina, a kecskeméti Pallas Athéné Egyetem műszaki menedzser szakos hallgatója
legy-kreativBőthe Fruzsina és Végh Nikoletta (Fotó: Varga Imre)
– Végh Nikolettával közösen indultak az ötletpályázaton, és nyertek. Hogy jött az ötlet?

– Barátnők vagyunk, duális képzés keretében ugyanannál a cégnél dolgozunk, és szabadidőnkben sokszor veszünk részt különböző megmérettetéseken. Legutóbb nemzetközi esetmegoldó versenyen indultunk, sikerrel. Ezután kaptunk kedvet ahhoz, hogy elinduljunk ezen a pályázaton is.

– Egy hitelfelvételhez használható kockázatelemző gyorskalkulátort alkottak. Miért ezt választották?

– Úgy gondoltuk, hogy ma Magyarországon kiemelt figyelmet kap a hitelfelvétel. Nap mint nap ezt halljuk mindenhol. Úgy gondoltuk, érdemes kielemezni, a kockázatok kiszűrésére megoldást találni.

– A kalkulátor használata szándékosan lett ennyire leegyszerűsítve?

– Csak egy perc a kitöltése. Úgy találtuk, hogy hosszú időt nem áldoznak szívesen az emberek ilyesmire. Így mindössze hét kérdést teszünk fel a jövedelmek, kiadások, meglévő hitelek terén. Erről egy százalékos értéket ad a rendszer, amelyet a kalkulátor összesít. A fogyasztók ez alapján hatféle értékelést kaphatnak, aszerint, mennyire kockázatos az újabb hitelfelvétel.

– Mennyire értelmezhetőek a feltett kérdések az átlagember számára?

– Szándékosan egyszerűen, közérthetően fogalmaztunk. Azt szerettük volna, ha minél többek által, az úgynevezett impulzusvásárlók körében is használható lenne a kalkulátor.

– Valami tendencia megállapítható a felvitt adatokból?

– A kalkulátort úgy találtuk ki, hogy az adatokat a háttérben egy táblázatban összegyűjtse, és ez alapján vissza lehessen mérni. Hiszen alapvetően ez volt a cél, hogy megvalósítható ötletet tegyünk le az asztalra.

– Okozott-e valami nehézséget a fejlesztés során?

– Mindketten műszaki menedzserek vagyunk, az informatika nem tartozik az erősségeink közé, ezért rengeteg továbbképzéssel járt mindazt megtanulni, amire szükség volt ahhoz, hogy létre tudjuk hozni ezt a fejlesztést.