Előkészítetlen volt a 4-es metró

Kivitelezési szerződéseket kötöttek, mielőtt megkapták az építési terveket

Jobbágyi Zsófia – 2017.02.17. 02:15 –

Egyáltalán nem volt összhangban a 4-es metró beruházás becsült időrendje a projekt műszaki előkészítésének állapotával, noha ezeket az időpontokat belefoglalták a szerződésekbe – derül ki az OLAF (Európai Csalás Elleni Hivatal) jelentéséből, amely az Állami Számvevőszék 2010-es vizsgálatát alapul véve foglalja össze, mi okozta a metróépítés lezárásának hatalmas csúszását.

A dokumentum felidézi, hogy a 2004-es finanszírozási szerződés szerint az átadási határidő 2008 volt, a következő évben már 2009, a 2008-as támogatási szerződés szerint a határidő 2011 vége volt, a 2010-ben módosított támogatási szerződésben pedig már 2013 vége szerepel. Az üzembe helyezés első napja végül 2014. március 31. lett. A jelentés rámutat, hogy az úgynevezett „projektbefektetés” mind költségben, mind időben meghaladta a tervezett értékeket, sőt azt írták: „még az (ÁSZ) ellenőrzés idején sem volt lehetséges a teljes költség, illetve a végrehajtás zárónapjának megbecslése”.

Még 2010-ben sem „adtak engedélyt az illetékes hatóságok a metrószerelvényekre (Alstom-szerződés), ezért a gyártás nem kezdődhetett meg”. A csúszás okaként jelöli meg azt is, hogy számos probléma adódott a földterületek megszerzésekor, a kelenföldi terület birtokbavétele hat hónappal húzódott el, ami hárommilliárd forintos többletköltséget okozott. Az OLAF idesorol olyan gyakorlatokat, amelyek több metróállomásnál is felmerültek: a kivitelezési munkálatokról szóló szerződéseket azelőtt megkötötték, hogy megkapták volna az építési terveket, amelyekhez végül három–nyolc hónappal a dokumentumok aláírása után jutottak hozzá.