Tarlós István időhúzásra panaszkodott a metrófelújítással és az árvízvédelemmel kapcsolatban

A főpolgármester elképedéssel fogadta KDB döntését

MH/MTI – 2016.10.19. 09:42 –

A főváros a legnagyobb elképedéssel fogadta a Közbeszerzési Döntőbizottság (KDB) szerdán megjelent döntését és csodálkoznak azon, hogy a hatóság ilyen kockázatot vállalt - nyilatkozta Tarlós István Budapest főpolgármestere.

A KDB megsemmisítette a pótlóbuszok tenderét
A Közbeszerzési Döntőbizottság (KDB) megsemmisítette a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) által meghirdetett tendert, amelyben a metrópótlás idején szükséges kapacitást rendelték volna meg. A hatóság megállapította: az ajánlatkérő megsértette a közbeszerzési törvényt, ezért a döntőbizottság megsemmisíti a június 15-e után született előzetes tájékoztatót és valamennyi, a közbeszerzési eljárás során ez után keletkezett dokumentumot és döntést. Emellett a KDB 40 millió forint bírságot szabott ki az ajánlatkérőre.A BKK a tendert azért hirdette meg, hogy a 3-as metró felújításának ideje alatt a buszos pótlás biztosított legyen. 

Tarlós István úgy fogalmazott: "a legnagyobb elképedéssel fogadtuk ezt a mai KDB-döntést". Mint mondta, nem értik, hogy lehet egy panaszt a jogvesztő határidő után 38 nappal beadni, de sokkal durvább az az indok, miszerint a BKK nem írta be a tenderbe, hogy a buszokhoz sofőröket is kell biztosítani, ez "egész egyszerűen példátlan arrogancia".

Mikor fordult elő, hogy külön meg kellett írni, hogy sofőrt is adjanak, hiszen nem buszokat, hanem szolgáltatást tendereztettek - vetette fel Tarlós István, emlékeztetve arra, hogy a BKK már korábban is megpályáztatott buszszolgáltatást. Egy pályázó sem tett fel a sofőrökre irányuló kérdést, hiszen a dolog triviális - mondta.

"Ez egy egészen elképesztő indok, nagyon csodálkozunk, hogy ilyen kockázatot a KDB vállalt" - mondta.

Tarlós István közölte, tudomása szerint a BKK bírósághoz kíván fordulni.
Kiemelte, a főváros ezek után nem tud felelősséget vállalni a történtekért. A 3-as metró helyzetével, veszélyeivel, állapotával a kormány illetékesei tökéletesen tisztában vannak évek óta. Erről számtalan konzultáció, egyeztetés, levél és egyéb dolog tanúskodik - tette hozzá.
Úgy fogalmazott: a kormány kérését ugyan megpróbálták akceptálni, és miután átvállalták a szolgáltatás többletköltségét, a BKV felmondta a lengyel buszokról szóló vásárlási tendert, de "becsapva érezzük magunkat". 
"Most azt mérlegeljük, hogy összeszedjük az összes saját forrást és ha a három kivitelezési szakasz közül csak egyhez is tudunk elég pótlóbuszt biztosítani, akkor esetleg elfelejtjük az egész szolgáltatásmegrendelést, és megpróbáljuk ütemesen saját buszokkal megkezdeni a munkát" - mondta el Tarlós István.

Közölte, ismét Orbán Viktor miniszterelnökhöz fordul, mert tűrhetetlen a kialakult helyzet.
Hozzátette: a KDB részéről ezek nem indokok, hanem "egy nevetségesen átlátszó ürügy"- Nyilvánvaló kezd lenni számukra - tette hozzá -, hogy biztosan nincs megfelelő számú busz és senki nem tudja, hogy mikor lesz.
Tarlós István kitért arra is, hogy egy új tender elképesztően sok időt venne igénybe, de ha sikerül összeszedni megfelelő számú buszt egy szakaszra, akkor nem lesz késedelem a munka elkezdésében.

"Semmi mást nem akarunk, mint megkezdeni a munkát" - hangsúlyozta a főpolgármester, megjegyezve: "nem a miniszterelnök szintjén, hanem valamelyik állami szinten (...) valakinek elgurult a gyógyszere".

Közölte azt is, hogy a 3-as metró utasbiztonságára vonatkozóan szerdán küldött egy megismételt figyelmeztetést a BKV vezérigazgatójának arra vonatkozóan, hogy a legkisebb szakmai vagy szakértői konkrét kétség, tiltó javaslat, baleset- vagy életveszély jelzése esetén - mindenféle politikai következménytől függetlenül - a jogszabályi kötelezettségének megfelelően állítsa le a járatokat.

A főpolgármester továbbá felszólította Bolla Tibort az utasbiztonsággal kapcsolatos ellenőrzések gyakoriságának növelésére és az ellenőrzés kontrolljának biztosítására.

"Borzasztó időhúzás"

A 3-as metróvonal felújításával és az árvízvédelemmel "nem szabadna szórakozni, vacakolni" - hangsúlyozta Tarlós István főpolgármester az M1 szerda reggeli műsorában.

A főpolgármester a 3-as metróvonal infrastrukturális felújításáról azt mondta, hogy a főváros minden szükséges lépést idejében megtett, de folyik "egy borzasztó időhúzás", aminek nem egészen érti, mi a lényege. Ezért is fordult Orbán Viktor miniszterelnökhöz - emlékeztetett, megjegyezve: úgy tűnik, hogy a kormányközeli munkafolyamatok másképp nem képesek felgyorsulni. Tarlós István kiemelte azt is, hogy a felújítást addig nem lehet megkezdeni, amíg nem áll rendelkezésre a metrószerelvények pótlására 150 csuklós busz.

Arról, hogy a magas ajánlattételi árak miatt lehet, nem újítják fel teljesen a 3-as metró állomásait, a főpolgármester kifejtette: a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium hivatalos levele szerint 137,5 milliárd forintnál nem lesz több metrófelújításra. "Ami ebbe nem fér bele, arra nem vállalhatunk kötelezettséget" - mondta Tarlós István. Kitért arra, sokan az hiszik, hogy ezek a közbeszerzési eljárások a végtelen biztonságot adják, a tisztességes verseny letéteményesei, miközben nincs olyan komoly állami cég, amely ilyen közhasznú beruházások kivitelezési munkáit mérnökáron elvégezné. Emellett iszonyú károkat lehet okozni azzal az időhúzással, amit a jelenlegi közbeszerzési szabályok lehetővé tesznek - tette hozzá a főpolgármester. Közölte azt is, hogy a túlzó mértékű árak akkor sem érvényesíthetők, ha "az állomások kiglancolása elmarad". Ha az állomásokon kívül a többi megmaradó feladat árai nem alátámaszthatóan magasak, akkor a dolog éppúgy nincs rendben - jegyezte meg.

Tarlós István a Világgazdaságnak szerdán azt mondta: ha a BKK, illetve a BKV "házon belül" talál annyi autóbuszt, amellyel egy szakaszon elkezdhetik a 3-as metró felújítását, akkor mérlegelik annak lehetőséget, hogy "elfelejtik" a szolgáltatásvásárlást. Ehhez körülbelül hatvan-hetven autóbuszra lenne szükség.
A főpolgármester hangsúlyozta, hogy figyelembe akarják venni a kormány autóbuszgyártási stratégiáját, de miután egyelőre ennek nem látszik az eredménye, és nem lehet tudni, mikorra lehetnek magyar buszok, miután a 3-as metró felújítása nem elodázható a végtelenségig - a megfelelő kapacitás megléte esetén - inkább az előbbi megoldást választanák - áll a cikkben.
A vg.hu oldalon megjelentek szerint a főpolgármester azt sem érti, hogy a BKK a közbeszerzési törvény melyik paragrafusát sértette meg. A KDB ugyanis azt kifogásolta, és azért szüntette meg az eljárást, mert a pályázatban nem szerepelt a sofőrök "beszerzése". Ez azért nem érhető Tarlós István szerint, mert a BKK pályázata nem autóbuszok beszerzésére vonatkozott, hanem az autóbuszos személyszállításra, amelybe értelemszerűen a járművezetők is beletartoznak.
Tarlós István szerint egyébként a KDB-nek alaki érvényesség miatt el kellett volna utasítania Seszták Miklós nemzeti fejlesztési miniszter beadványát, az ugyanis a törvényes lehetőségnél 38 nappal később érkezett.
A főpolgármester nem érti, hogy a KDB döntésével miért vállalta fel a 3-as metró "felújításának kockázatát".

Tarlós István a Kossuth Rádió 180 perc című műsorában a metrófelújításról azt mondta, "most már egyenesen kissé kétségbeejtőnek" látja a helyzetet, hiszen 2012 óta vesződik a főváros azzal, hogy előkészítse 3-as metró felújítását. Ha jövő márciusban elkezdődnek a munkálatok, akkor még az sem kizárt, hogy 2019 végére befejeződik a 3-as metró felújítása - közölte.

A római-parti mobilgáttal kapcsolatban Tarlós István elmondta, hogy még egy tanulmánytervet készíttetett a Nánási úti - Királyok útjai nyomvonalon történő védekezés lehetőségeiről, arról, hogy ez "mi minden miatt nem egy kezelhető változat". Januárban a végleges tervet engedélyeztetik - közölte. Hangsúlyozta: "az árvízvédelem a másik olyan projekt Budapesten, amivel nem szabadna időt húzni, gáncsoskodni és aktuálpolitikai kérdéseket gyártani".

DK: A miniszterelnök várba költözéséből fizessék a 3-as metró felújítását! 
A Demokratikus Koalíció (DK) szerint a kormánynak mindenféleképpen találnia kellene pénzt a 3-as metró felújítására, amit ha másból nem lehet, a miniszterelnök 200 milliárd forintba kerülő várba költözéséből kellene fedezni.

Gy. Németh Erzsébet, az ellenzéki párt fővárosi képviselője szerdán, Budapesten tartott sajtótájékoztatóján úgy fogalmazott, Orbán Viktor kormányfő mellett a Miniszterelnökséget vezető Lázár Jánost és Tarlós István főpolgármestert terheli felelősség, amiért a metrófelújítás várhatóan még egy éven belül nem kezdődik el.     
Kiemelte, a rekonstrukció csúszására utal, hogy Molnár Csaba, a DK EP-képviselője azt a választ kapta az illetékes uniós biztostól, hogy a magyar hatóságok -  a kormány és a városvezetés állításával szemben - továbbra sem nyújtottak be Brüsszelben támogatási igényt a metrófelújításra. Emellett szerdán a Közbeszerzési Döntőbizottság megsemmisítette a metrópótlásra kiírt tendert, ami miatt újra kell kezdeni az egész "másféléves huzavonát" -tette hozzá.     
Gy. Német Erzsébet szerint a kormánypárti politikusok a késlekedéssel napi 473 ezer utas biztonságát veszélyeztetik és csak remélni tudják, hogy nem történik majd baleset, illetve a főpolgármester a vonal biztonságának kritikussá válása esetén leállítja majd a metrószerelvényeket.