Kezd magára találni a biztosítási szektor

A tavalyi év slágerbefektetése az állampapír volt, ezt a készpénz követte

Bozlék Krisztina – 2016.03.22. 00:53 –

Átalakulóban a biztosítási piac, egyfajta bővülés már tapasztalható a 2008-as válság szintjéhez képest. A Generali produkálta a legnagyobb díjbevételt hazánkban 2015-ben, így megelőzve az évek óta vezető Allianzot.
A biztosítási piac 871 milliárd forintos díjbevételt ért el tavaly – derül ki a Magyar Biztosítók Szövetsége (Mabisz) adataiból. Ez még mindig elmarad a 2007–2008-as szinttől, azonban legalább 2,5 százalékos növekedést jelent 2014-hez képest. Az életbiztosítások díjbevétele 2,6 százalékkal visszaesett tavaly, a nem életbiztosításoké viszont dinamikusan, 8,3 százalékkal nőtt.

Bár még mindig az életbiztosításoké a nagyobb szelet a teljes piaci tortából, a két üzletág csaknem egyensúlyban van. A nem életbiztosítások növekedése mögött kettős folyamat húzódik meg: a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási (kgfb) üzletágak az átlagdíjak megindult növekedése és a szerződésállomány bővülése hatására jelentős mértékben, 19,6 százalékkal növelték díjbevételüket, de a többi vagyonbiztosítási rész is bővült, átlagosan 5,1 százalékkal. A teljes biztosítási piac 21,4 milliárd forintos éves bővüléséből 17,6 milliárd forint a kgfb-ből származott. A 12 legnagyobb biztosító sorrendjében kisebb változásokat látunk 2014-ről 2015-re: a Generali nemcsak csoportszinten, de egyedi biztosítóként is megelőzte az Allianzot, 664 millió forinttal.

A K&H mint bankbiztosító pedig megelőzte a korábban ipari biztosításaival nagyot ugró Uniont. Mindkét utóbbi biztosító – a Signal mellett – jól szerepelt egyébként az év végi kgfb-kampányban. Abszolút értékben a legnagyobb díjbevétel-növekedést a K&H, a Generali, az NN és az Aegon mutatta fel tavaly.

Kiemelt a szerepük a nyugdíjbiztosításoknak továbbra is a piacon, hiszen 2014 eleje óta húszszázalékos díjarányos adójóváírással jutalmazza az ügyfeleket az állam, és az új értékesítések közel harmadát e termékek adják az életbiztosítási üzletágban. A vonatkozó törvény alapján értékesített nyugdíjbiztosítások díjbevétele a 2,5-szeresére nőtt „az új rendszer” második évében, vagyis tavaly. Míg tavalyelőtt egy hajszállal még a Generali volt a piacvezető ebben az üzletágban, tavaly már egyértelműen az NN vette át a vezetést.

A Magyar Nemzeti Bank adataiból látható, hogy a harmadik negyedév gyászos teljesítménye után az életbiztosítások szépen teljesítettek a pénz- és tőkepiacokon 2015 végén, de nem sikerült kompenzálniuk az előző három hónapban elszenvedett ügyfélvagyon-csökkenést. Tranzakciós (nettó új értékesítések) szempontból nem volt kimagasló a tavalyi év, de legalább pozitív nettó vagyonbeáramlásnak örülhettek a biztosítók. Így is tovább csökkent viszont az életbiztosítások szerepe a lakosság teljes pénzügyi vagyonán belül. Míg egykor 5,5 százalék fölött volt az arányuk, mára ez 4,5 százalék alá csökkent.

A tavalyi év slágerbefektetése 2014-gyel szemben már nem a befektetési alap, hanem az állampapír volt, utána a készpénz következett, a dobogó harmadik helyén pedig a bankbetét állt.

A bankokkal ellentétben ugyanakkor a biztosítók számára eredmény szempontból jól sikerült 2015, hiszen hat éve nem látott, 44,2 milliárd forintos adózás utáni nyereséget értek el – közölte a Mabisz. Az ágazat teljes évi összesített biztosítástechnikai eredménye jelentősen, 89,8 százalékkal meghaladta az előző évit, ami a negyedik negyedévben elért 9,4 milliárd forint összegű biztosítástechnikai eredménynek köszönhető.