Előrelépések a kerekasztal nyomán

Pölöskeiné: a Klik gyors adósságrendezése mellett az intézmények pár héten belül kapnak egy keretet a mindennapi kiadásokra

Korompay Csilla – 2016.03.09. 01:43 –

Már vannak eredményei a köznevelési kerekasztal munkájának, ilyen a Kliknek adott 38 milliárdos kormányzati gyorssegély, a megkezdett struktúraátalakítás vagy a pedagógus-minősítési rendszer egyszerűsítése.

kerekasztal 20160309Zalay Szabolcs, Palkovics László, Pölöskei Gáborné, Szita Károly, Puszter Bernadett és Náray-Szabó Gábor (Fotó: Csudai Sándor)

Vannak nézeteltérések, heves viták is, azonban nincs olyan téma, amelyről ne lehetne tárgyalni, és minden kérdésben keresi a kompromisszumot a kormányzati oldal, figyelembe véve a jelen lévő, gyakorló intézményvezetők tapasztalatait is – erről beszéltek a munkacsoportok vezetői a köznevelési kerekasztal tegnapi ülését értékelő sajtótájékoztatón.

A pedagógushivatás munkacsoport részéről Liptay Kálmán a gyakorlati képzés fontosságát hangsúlyozta, annak során ugyanis kiderülhet a hallgató alkalmassága, illetve segítheti a fejlődését is. A fenntartói munkacsoport álláspontját tolmácsolva Bárányos József kijelentette, az állami fenntartóra szükség van, de az intézményi autonómiát vissza kell állítani a Klik ellenőrző szerepének fenntartásával. A költséghatékonyságot tehát ellenőrizni kell, és koordinálni a szakmai feladatokat. Tapasztalt, jó vezetőkre van szükség, megfelelő fizetéssel. A kulcsszavak szerintük: partnerség, bizalom, érdekeltség.

A pedagógusfoglalkoztatás munkacsoport véleményét Bella Tibor összegezte. A nyugdíjasok továbbfoglalkoztatásának problémáját meg kell oldani, mert a pedagóguskorfa nagyon rossz – szögezte le. A munkaidővel kapcsolatban pedig el kell dönteni, a negyven órából mennyivel rendelkezzen a pedagógus és mennyivel az iskolaigazgató, akinek az erre vonatkozó lehetőségeit növelni kell. A gyermek- és tanulói munkacsoport nevében Zalay Szabolcs azt hangoztatta, változás kell a pedagógus-továbbképzésben a gyermekek érdekében is.

A köznevelés-irányítási munkacsoport megállapította, hogy a Pedagógus Oktatási Központoknak, a POK-oknak „hálót kell szőniük”, vagyis hálózati struktúrát létrehozni bázisintézményekkel, vezető tanácsadókkal és szakmai közösségekkel – mondta el Puszter Bernadett. Kiemelte, megtörtént a valós igények felmérése a továbbképzéseket illetően. A tartalomfejlesztési munkacsoport tagja, Náray-Szabó Gábor akadémikus közölte, „nem akarunk mindent felforgatni”, hanem „áttekintjük a forró pontokat” a NAT felülvizsgálatának előkészítéseként. Alapelvük, hogy „kevesebbet, de alaposabban kelljen tanulni a gyerekeknek”.

Az ülésen részt vett Szita Károly, a Megyei Jogú Városok Szövetségének elnöke, Kaposvár fideszes polgármestere is, aki úgy értékelt: „jó érzéssel megyek haza, mert azt tudom mondani az intézményvezetőknek, kéréseik nyitott fülekre találnak, nagyobb önállóságot kapnak, munkáltatói és gazdálkodási jogköröket”. Emlékeztetett rá, Kaposvár iskolái korábban 48 százalék állami támogatást kaptak, azaz a források több mint felét az önkormányzatnak kellett előteremteni. Nem ennek a visszaállításában, hanem a jelenlegi működtetés hatékonyságának növelésében érdekeltek.

„Rohamléptekkel indultunk el a tartozások rendezésében” – hangoztatta Pölöskei Gáborné, a Klik új vezetője. Az első ütemben 8,6 milliárdot utaltak át a tankerületeknek, amelyek ebből kilencvenezer számlát tudtak kifizetni, főként kis- és középvállalkozások felé fennálló tartozásokat. A gyors adósságrendezés mellett normalizálják a működést, „pár héten belül” az intézmények kapnak egy keretet a mindennapi kiadásokra. A július elsejéig lezajló struktúraátalakításról Pölöskeiné kijelentette, jól meghatározott feladatok és ellenőrzési pontok kellenek, a döntések zöme kikerül az iskolákhoz.

Palkovics László oktatási államtitkár ismertette a témákat, amelyekben már döntések születtek. Megtörtént a jövő évi pedagógusminősítési keretszámok kihirdetése, emellett a hét éven belül nyugdíjkorhatárt elérők automatikusan bekerülnek a Pedagógus I.-ből a Pedagógus II. kategóriába, ami havi harmincezer forintos bérnövekedést jelent 18 ezer tanár számára. Az ideiglenesen a Ped.II.-ben lévők szintén minősítési eljárás nélkül megkapják ezt a fokozatot, ami 12 ezer tanárnak jelent könnyítést.


Tüntetéstámogatás

„Mivel mögöttünk csak a tábla áll, kérjük, ha tudod, támogasd a tüntetés megvalósítását” – írják a Tanítanék Mozgalom által „az oktatás szabadságáért” szervezett március 15-i demonstráció Facebook-oldalán. A pénzt az Alapítvány a Tanszabadságért számlaszámán gyűjtik, ez a HVG Céginfótára szerint egy csömöri székhellyel bejegyzett szervezet, fő tevékenysége „oktatást kiegészítő tevékenység”. „Az adományokat a tüntetés megvalósítására fordítjuk, és a tüntetés után elszámolunk az adományokkal és költségekkel. Ha lesz fennmaradó összeg, azt a Civil Közoktatási Platform munkájára ajánljuk fel” – ígérik.


Egyenlőtlenségek

Az alapkészségek hiányosságait, a szegregációt és a korai iskolaelhagyást kifogásolta, emellett a diplomások arányának növelését is fejlesztendő területként jelölte meg az Európai Bizottság hazánkról szóló országjelentésének oktatáspolitikai fejezete. A tegnap bemutatott tanulmány szerint romlottak a tanulók mutatói az alapkészségek terén, és egybeesés van a PISA-felmérés, valamint az országos kompetenciamérés eredményei között. A jó társadalmi-gazdasági hátterűek felső negyedébe eső tanulók kevesebb mint tíz százaléka teljesít alacsonyan, viszont a rosszabb helyzetben lévőknek az ötven százaléka.


Digitális oktatás

Júniusra készül el az átfogó digitális oktatási stratégia – közölte tegnap Deutsch Tamás, a Digitális Jólét Programért felelős miniszterelnöki biztos. A stratégiát úgy alkotják meg, hogy figyelembe vegye a témában folytatott nemzeti konzultáció eredményeit. Deutsch szerint az emberek akaratnyilvánítása egyértelmű volt, három prioritást fogalmaztak meg: az internet legyen mindenki számára hozzáférhető és megfizethető, kapjon az eddiginél sokkal nagyobb szerepet az oktatásban, és a gyerekek védelmét szolgáló szabályok szigorodjanak. Cél az „egyre drámaibb mértékű” informatikushiány mérséklése is.