Nem csökken a fuvarozási díj

Az olajáresés sokat hoz a gazdasági társaságoknak, közúton és vasúton mégsem mérséklődnek a tarifák

MH-összeállítás – 2016.02.19. 01:08 –

A kutaknál tankolható üzemanyag ára meg sem közelíti azt az értéket Magyarországon, mint amennyibe a nyersolaj kerül. Az utóbbi időben tapasztalható jelentős olajáresés nem jelenik meg sem a közlekedési díjszabásban, sem a termékek árában.

10 20160219

Alig egy hatodát teszi ki egy liter benzin esetében a jelenlegi nyersolajár. A háromszáz forintos üzemanyag csaknem kétszázötven forint egyéb költséget tartalmaz Magyarországon, vagyis ennyi rakódik a nyersolajra, amíg a hordókból eljut a járművek tankjába. Az üzemanyag árának változását alapvetően az olaj világpiaci, hordónkénti (egy hordó 159 liter) ára és a dollár árfolyamának változása határozza meg. Az utóbbi azért lényeges, mert a világpiacon az olajért dollárban kell fizetni, vagyis ha gyengül a forint a dollárhoz képest, akkor emelkedik az ár – függetlenül az olajár változásától –, ha pedig erősödik, akkor csökken. Másrészt az olaj hordónkénti árának változása nem feltétlenül befolyásolja rögtön a magyar árak változását, hiszen a vásárlásokat nem naponta, hanem tágabb intervallumokban bonyolítja a Mol Nyrt. Emellett a hordónkénti ár csak viszonyítási alap, ugyanis a nyersolajat el kell hozni hazánkba, és finomítani szükséges, aztán a kutakhoz kell eljuttatni, tehát jelentős a szállítási költség is.

A kész, már a kutaknál kapható üzemanyag legnagyobb részét ugyanakkor az állami adó teszi ki, a jelenlegi, 300 forintos literenkénti benzinárból körülbelül 180 forint kerül közvetlenül az államkasszába. A feldolgozott üzemanyagok közül a benzint 120, a gázolajat 110 forint jövedéki adó terheli. Ehhez jön hozzá a Magyar Szénhidrogén Készletező Szövetség egy százaléka az üzemanyag kilencvennapos tárolási kapacitásának fenntartásáért, illetve a kiskereskedelmi és a nagykereskedelmi árrés: vagyis amennyiért a Mol és a kutak adják az üzemanyagot. Ezt az egészet terheli az általános forgalmi adó. Így az állam az adót is újból megadóztatja.

A Mol legutóbb szerdán csökkentette bruttó két forinttal a 95-ös benzin és három forinttal a gázolaj literenkénti nagykereskedelmi árát. A mérsékléssel a benzin átlagára 298-299 forintra, a gázolajé pedig 296-297 forintra csökkent. A vásárlók azonban az egyes kutaknál ezektől akár több forinttal eltérő árakkal is találkozhatnak. A nyersolaj világpiaci ára háromnegyed év alatt a felére csökkent. Mindez a gazdasági társaságoknál jelentős többletbevételt eredményez, a végfelhasználói árakban, így például a szállításban azonban ez nem jelenik meg.

A nemzetközi olajárak tartós mérsékelt szintje ellenére a közúti fuvarozók sem csökkentették áraikat. Mint azt a MÁV Zrt. lapunk érdeklődésére közölte, a csoport gazdálkodásában mintegy 1,9 milliárd forint megtakarítást eredményezett a 2014-ről 2015-re bekövetkezett árcsökkenés. A vasúti társaság évente 43 millió köbméter üzemanyagot vásárol vontatási célra. A menetjegyek árát ugyanakkor önállóan nem lehet csökkenteni, ugyanis mind a vasúti, mind az autóbuszos közlekedésben az állam által meghatározott hatósági ár érvényes.

Az Országos Taxiszövetség elnöke, Metál Zoltán lapunknak úgy nyilatkozott, hogy az üzemanyagár nem igazán befolyásolja a tarifaképzést. Az elmúlt tíz évben nem emeltek árat, pedig hetente-havonta megtehették volna. Maximált, rögzített áron dolgoznak – húzta alá az elnök. Az üzemanyagár mindössze tíz százaléka a költségeknek, de a rárakódó adó emelkedett az évek alatt, ezért nem jelentkezik a különbség. Kérdésünkre, miszerint mikorra várható, hogy nyereségesek lesznek, úgy válaszolt: a tarifa tízszázalékos nyereséget jelent a bevételben. Most érték el azt a határt, hogy ez közelítsen az üzemanyag árához. Hasonlóan tíz százalékra becsüli az elnök az üzemanyagárakat a taxisok összes költsége között.

A Magyar Pékszövetség jövő hétre ígért választ ebben a témában.


Remekül teljesített az elmúlt évben a Mol

Az olajár csaknem negyvenszázalékos esése ellenére is kiemelkedően teljesített a Mol-csoport tavaly – közölte a Concorde Értékpapír Zrt. Vágó Attila elemző elmondta: a 2015 negyedik negyedévi eredmény 147,5 milliárd forint volt, ami szinte megegyezik a 2014. negyedik negyedéves 147 milliárddal, tehát az olajkonszern közel azonos teljesítményt ért el mindkét évben, miközben az olaj ára 76 dollárról 44-re csökkent. Az osztrák OMV viszont 34 százalékkal kevesebb bevételt ért el, és egy részvényre jutó nettó nyereség 48 százalékkal csökkent – közölte az MTI. A román Petrom tizenegy év után tavaly zárt először veszteséggel.


Jól járnak a közép-európai országok

Az olaj- és nyersanyagárak mélypontra zuhanása egész szektorokat tehet tönkre, viszont az alacsony olajárral a nyersanyag- és energiafüggő közép-európai piacok most éppen jól járnak a Pioneer Alapkezelő részvénybefektetési vezetője szerint. Pálinkás Ervin tegnap a távirati irodához küldött elemzésében hangsúlyozta: Közép-Európa az unió legdinamikusabban növekvő térsége lett, ez pedig komoly felértékelődési potenciált jelenthet az általános idegesség elmúlásával. Ezen belül a magyar kilátásokat tovább javítja, hogy a térséghez képest pozitívan teljesít a Budapesti Értéktőzsde, ami többek között a közelgő felminősítés kilátásával magyarázható.