Derűlátók a kerekasztal résztvevői

Megalakult a köznevelési egyeztető fórum, amely mostantól kéthetente tart ülést, és további tanácskozókat is vár a kormány

Korompay Csilla – 2016.02.10. 02:10 –

Elégedetten nyilatkozott minden résztvevő a köznevelési kerekasztal alakuló ülése után, még Mendrey László, a PDSZ vezetője is. Balog Zoltán miniszter szerint az egyeztetéseken „nem részt venni rossz döntés”. A kéthetente tartandó plenáris tárgyalások között munkacsoportok dolgoznak majd, ezekbe igyekeznek „becsatornázni” a tiltakozó civil szervezeteket is.

kerekasztal 20160210Széles körű egyeztetés (Fotó: Nagy Balázs)

Tizenöt szervezet képviselőivel, több mint háromórás üléssel kezdte meg munkáját tegnap a köznevelési kerekasztal. Balog Zoltán, az emberi erőforrások minisztere a tárgyalás után tartott sajtótájékoztatón hangsúlyozta, azért hívták életre ezt a fórumot, mert azokat a nehézségeket, amelyek a magyar köznevelési rendszert jellemzik, együtt szeretnék megoldani a pedagógusokkal, a szülőkkel, a diákokkal és azokkal a szakemberekkel, akiknek komoly mondanivalójuk van a témában. Ennek érdekében zajlott a napokban az országos konzultáció is, amelynek során mintegy ötezer javaslatot rögzítettek. Ezeket azóta rendszerezték, problémacsoportokat alakítottak ki, mert strukturált munkára készülnek. Kéthetente fog ülésezni a kerekasztal, közben pedig a munkacsoportok egyeztetnek. A miniszter úgy fogalmazott, mindenkit várnak továbbra is, „nem részt venni rossz döntés”.

A legsürgősebb megoldásra váró feladatok közt említette a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ közbeszerzési gyakorlatának megváltoztatását, és az iskolaigazgatók gazdálkodási lehetőségeinek bővítését a kincstári kártyával. Mihamarabb rendezni kell a jövedelemelmaradásokat és a problémás nyugdíjazásokat – sorolta. Idetartozik a tanfelügyeleti és önértékelési rendszer átalakítása, amelyről azonban a közelmúltban már megszületett a döntés. A pedagógusok jövedelmével, illetve munkaterheivel kapcsolatban azt mondta, kétszázharmincnégymilliárd forint többletpénzt kaptak a többletmunkáért, és újabb béremelés lesz az idén szeptemberben, sőt jövőre is. E fölött újabb emelésről már nem lehet szó. Kitért arra is, hogy az ingyenes tankönyvprogram miatt nem nyithatják újra a tankönyvpiacot, mert az újabb drágulást, pluszterheket okozna.

A tárgyaláson részt vett Madarász Péter, a miskolci Herman Ottó Gimnázium igazgatója is. Az ülés után elégedetten és derűlátóan nyilatkozott. „Nagy elvárásokkal érkeztem. A rendezvény elérte a célját, minden fél meghallgattatott, mindenről esett szó. Valóban széles körű egyeztetés indul el, az ágazat stratégiai, rendszerszintű újragondolása” – fogalmazott. Szerinte mivel „a tiltakozásokhoz már nagyon feszült helyzetben a Herman Ottó Gimnázium levele volt az utolsó csepp a pohárban, ezért vállalnunk kell a felelősséget, ami a ránk bízott gyermekekért érzett felelősség”. Bejelentette, Balog Zoltán azzal bízta meg, hogy képviselje a Tanitanek.hu oldalon a tiltakozáshoz csatlakozott összes iskolát. Közreműködésével „minden elkötelezett pedagógust becsatornáznak” az egyeztetési folyamatba.

Horváth Péter, a Nemzeti Pedagógus Kar elnöke szintén azt mondta, elégedetten áll fel a tárgyalóasztaltól, mert mindazok a témák előkerültek, amelyekről az elmúlt hetekben szó volt, „nem volt egyetlen tabutéma sem”.

Bár korábban a kerekasztal bojkottjára szólította fel a többi szervezetet is, a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének elnöke, Mendrey László végül részt vett az ülésen. Mint mondta, a PDSZ „kényes szituációban ült le a kerekasztalhoz”. „Úgy látjuk, ki kell segíteni az országot a közoktatási vészhelyzetből” – hangoztatta. Pozitívumként emelte ki, hogy „mindenről lehetett beszélni”, ráadásul a szakbizottságokban majd a civil szervezetek is bekapcsolódhatnak az egyeztetésbe.

Parragh László, a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara elnöke arról beszélt, ha az oktatás rosszul működik, annak a gazdaság is kárát látja. Szerinte „sok minden elmaradt, amit meg kellett volna tenni”. Hiányoznak például az alapkompetenciák, és a digitális készségek fejlesztésére is nagyobb súlyt kell helyezni. Emlékeztetett arra, hogy a felsőoktatási kerekasztalban is jelentős eredményeket lehetett elérni. A diákok képviseletében Janzsó Ádám, a Nemzeti Ifjúsági Tanács elnöke szintén örömét fejezte ki, amiért „elkezdődött a strukturált problémamegoldás”.

Csépe Valéria, az MTA Közoktatási Elnöki Bizottságának elnöke kijelentette, az akadémia érdeklődésének középpontjában nemcsak a tudás áll, hanem a gyermek maga. Hangsúlyozta az alapkészségek rendkívüli fontosságát, kiemelve, ennek fejlesztése az iskola kezdeti éveiben kell, hogy megtörténjen. Liptai Kálmán, az egri Eszterházy Károly Főiskola rektora, a Magyar Rektori Konferencia alelnöke úgy vélekedett, a párbeszéd elindulása szép jövőt ígér, ehhez azonban az egyetemeknek az „arisztokratikus szemléletüket”, az iskoláknak pedig a „kritikai szemléletüket” kell visszaszorítaniuk.

Argayné Magyar Bernadette a Nagycsaládosok Országos Egyesületének képviseletében lapunknak azt mondta, reménykeltő, hogy végre elindul az érdemi munka. Arról tájékoztatott, hogy hat munkacsoport jön létre, így például a tartalomfejlesztési – amely a tananyaggal, a tankönyvekkel foglalkozik majd –, valamint a tanulói életutakat vizsgáló csoport.


A PSZ mindenképpen megtartja a tüntetést

Az Országgyűlés kulturális bizottságában Palkovics László oktatási államtitkár prioritásként beszélt a Klik átalakításáról, egyfajta menedzsmentszemlélet megjelenítését tartotta szükségesnek. Hoffmann Rózsa (KDNP) korábbi oktatási államtitkár elismerte, vannak bajok az oktatásban, de szerinte a baj korántsem akkora, „amekkora jajgatásnak tanúi vagyunk”. Bírálta a Herman-gimnázium nyílt levelét, mondván, annak megállapításai részben nem valós tényeken alapultak. Galló Istvánné, a Pedagógusok Szakszervezetének elnöke – aki a kerekasztalban nem jelent meg, de a bizottsági ülésen meghívottként részt vett – újságíróknak azt mondta: mindenképpen megtartják a tervezett tüntetést február 13-án.


Reakciók
„Az ellenzék átpolitizálja az oktatást”

Fidesz: A gyermekek felkészültsége a legfontosabb, ehhez jó és motivált pedagógusok kellenek. Vannak problémák, de azt állítani, hogy minden rossz, felelőtlenség. Az ellenzéki pártok át kívánják politizálni az oktatás kérdéseit.

Jobbik: Amíg a kormány nem látja be, hogy alapvető reformok kellenek, a kerekasztaltól sem várható érdemi lépés.

MSZP: Az oktatás ugyanolyan válságban van, mint a kerekasztal előtt. Tudomásul kell venni, további források nélkül nincs hatékony oktatásügy. A kormány csak álmegoldásokat kínál.

LMP: Túlságosan szűk a tárgyalásokba bevontak köre, ám vannak előrelépések.

DK: A kormány többségében hozzá köthető vagy általa gründolt szervezetekkel folytatott látszategyeztetést, nem akar érdemben tenni az oktatásért.