Száznyolcvan ország élőben közvetíti az idei NFL-finálét

Amerikaifutball. A jubileumi, félszázadik Super Bowl döntőjére készül több millió ember Amerikában

Burkovits Ferenc, Kiss B. László – 2016.02.06. 00:23 –

A jubileumi, ötvenedik Super Bowl döntőjét a kaliforniai Santa Clarában, a Levi’s Stadiumban, a San Francisco 49ers otthonában rendezik február 7-én (magyar idő szerint hétfőn 0.30 óra, tv: Sport2). A Denver Broncos a Carolina Panthers együttesével találkozik az amerikaifutball profi liga (NFL) döntőjében.

Von Miller 20160206A denveri Von Miller (labdával) játékán akár a döntő kimenetele is múlhat (Fotó: Reuters - Ron Chenoy)

A döntő egyik résztvevője a Carolina Panthers, amely az alapszakaszból az NFC első kiemeltjeként jutott a rájátszásba 15–1-es mutatóval. Erőnyerőként csak a konferencia elődöntőjében játszott először, ahol hazai pályán a Seattle Seahawks gárdáját győzte le. Aztán a főcsoportdöntőben szintén hazai pályán győzött az Arizona Cardinals ellen. A Carolina korábban egyszer tudta azt a bravúrt végrehajtani, hogy bekerült a Super Bowl döntőjébe, de akkor vesztesként volt kénytelen elhagyni a pályát. Most reménykednek, hogy megtörik a jég és nyernek.

A másik részt vevő a Denver Broncos, amely az alapszakaszból az AFC első kiemeltjeként jutott rájátszásba 12–4-es mutatóval. Erőnyerőként csak a bajnokság elődöntőben játszott először, ahol hazai pályán a Pittsburgh Steelerst győzte le. A főcsoportdöntőben hatalmas küzdelemben szintén hazai pályán győzött a korábbi NFL-győztes New England Patriots ellen. A denveriek korábban hétszer játszottak a Super Bowlért, és ebből két alkalommal ők emelhették a magasba a díszes trófeát. A Broncos sztárja, Peyton Manning negyedik Super Bowljára készül, korábban egyet-egyet nyert és vesztett még az Indianapolis Colts játékosaként, illetve két éve is kikapott, akkor a Denverrel. Manning – aki 39 évesen és 320 naposan minden idők legidősebb irányítója lesz a Super Bowl történetében – pályafutása egyik legnagyszerűbb szezonját produkálta, ötödször lett az NFL legértékesebb játékosa, így elsősorban a támadók révén produkált kiemelkedőt a coloradói gárda. Az NFL-ben 18. idényét töltő, Seriffnek becézett Manning játéka azonban már nem a régi, ugyanakkor a védelem a liga egyik legjobbjává fejlődött. Éppen ezért a szakemberek úgy vélik, hogy a Broncosnak akkor van reális esélye nyerni, ha védelme képes lesz megállítani, azaz legfeljebb 20 pont körül tartani a rivális támadóit. A sportág történetének egyik legnagyobb hollywoodi sztorija lenne, ha második bajnoki címét megszerezve a győzteseknek felállított pódiumon vonulhatna vissza, amit a sajtó és a szurkolók is szinte biztosra vesznek, az eredménytől függetlenül.

Változás, hogy korábban római számmal jelölték az aktuális döntő évszámát, ám 2016-ban már arab számmal jelölik, így a döntő hivatalos neve: Super Bowl 50. Jaime Weston, az NFL alelnöke szerint ennek az elsődleges oka, hogy az L (a római ötvenes szám) esztétikailag kevésbé volt alkalmas arra, hogy logónak megtervezzék. A Super Bowl előtt a hatszoros Grammy-díjas Lady Gaga énekli el az amerikai himnuszt, a szünetben pedig olyan világsztárok szórakoztatják majd a szurkolókat, mint a Coldplay, Bruno Mars és Beyoncé. A döntőt száznyolcvan országban közvetítik.

A szakértők és a fogadóirodák szerint egyaránt a charlotte-i gárda a nagy esélyese a meccsnek, a William Hill fogadóirodánál például 1,4-szeres pénzt fizetnek a Panthers és háromszorost a Broncos sikere esetén. A Párducok tizenöt győzelemmel és egy vereséggel megnyerték az alapszakaszt, ráadásul a rájátszásban két rendkívül meggyőző és sima diadalt arattak.


Nagy az étvágy

Egymillió-kétszázötvenezer darab csirkeszárny tűnik el az amerikai gyomrokban a döntő alatt, és 12,5 millió pizzát visznek ki az Egyesült Államokban a döntő estéjén, s ötezer tonna burgonyaszirmot töltenek magukba a rajongók. Hét és fél millió amerikai családban vesznek új tévét a jeles alkalomra.


A parkolásért is borsos árat kérnek a rendezők
Hetvenötezren a stadionban

A Super Bowl Amerika legnézettebb tévéműsora százmillió nézővel. Így érthető, hogy a közvetítő társaságok dollármilliókat kérnek egy rövid hirdetésért. Két éve, amikor a Maserati bevezette az Egyesült Államok piacára az új Ghibli modelljét, még csak négymillió dollárt kellett fizetnie a félperces reklámspotért, ma már ez ötmilliójába (1,39 milliárd forint) kerülne az olaszoknak. A tavalyi döntő alatt 359 millió dollárt költöttek el hirdetésekre a cégek a meccset közvetítő csatornánál. Tíz év alatt 75 százalékkal nőtt egy félperces tévéreklám ára a Super Bowl idejére.

De nem ússzák meg olcsón azok sem, akik a helyszínen akarják megnézni az NFL döntőjét. A jegyárakat elnézve az jut az ember eszébe, hogy ez már nem a sportról, a szurkolókról szól, hanem sokkal inkább az üzletről, a minél nagyobb haszonról. A legolcsóbb belépő 2800 dollárba (778 ezer forint) került, a legdrágább 20 ezerbe (5,56 millió forint), a VIP-bokszokért meg 240 ezret is elkértek. A lelátóra az átlagos jegy ára 4833 dollár volt. Pluszkiadásra készülhet az is, aki kocsival megy a döntőre. A Levi’s Stadium mellett 60 és 330 dollár között kell fizetni a parkolásért.

Az internetes aukciós oldalon csütörtökön még 6000 dollárért (1,668 millió forint) lehetett jegyet szerezni, de ez messze elmarad a tavalyitól, amikor 9700 dollár (2,69 millió forint) volt a feketepiaci ár.