Három keréken gördült ki a csoda

A világ első automobiljából, illetve annak továbbfejlesztett változataiból huszonöt példányt adtak el 1886 és 1894 között

Lázin Miklós András – 2016.01.29. 01:20 –

Napra pontosan százharminc esztendeje, 1886. január 29-én kapott szabadalmi védettséget Karl Benz első benzinmotoros gépkocsija. A német mérnök által összeállított automobil új korszakot hozott az emberiség történetében.

Jeles ünnepként tartják nyilván az autózás szerelmesei január 29-ét ugyanis 1886-ban Karl Benz e napon jelentette be a német Szabadalmi Hivatalnál gázmotorhajtású járművét. A mérnök álmában sem gondolta, hogy az átvett szabadalmi okirattal tulajdonképpen az automobil születési bizonyítványát tartja a kezében.

Benz – eredeti nevén Karl Friedrich Michael Vaillant – 1844-ben született Karlsruhéban. Figyelme már fiatalon a mechanika felé fordult, s 1878-ban egy újfajta kétütemű gázmotort szerkesztett, majd 1883-ban saját műhelyt rendezett be Mannheimben. Itt szerkesztette 1885-ben első 290 kilogrammos önjáró, háromkerekű kocsiját, amelyet elektromos gyújtású, 0,9 lóerős, egyhengeres négyütemű, csaknem ezer köbcentiméteres Otto-féle motor hajtott.

A szerkezet már hűtővel és differenciálművel is bírt, míg az erőátvitelről szíjhajtómű, az előrehaladásról pedig tömörgumi kerekek gondoskodtak.

Egy esztendő múlva gördült ki a műhelyből a Benz Patent-Motorwagen, amelyet a technikatörténészek a világ első autójának tekintenek. Fontos közbevetni, az ugyancsak német Gottlieb Daimler és Wilhelm Maybach szintén 1886-ban építette első gépjárművét, de egy kismértékben átalakított lovas kocsiba szerelte a motort. Az automobilok ősének tekinthető háromkerekű járgány óránként tizenhat kilométert tudott leküzdeni, s megépítése mai pénzen hétmillió forintba került. A költségeket a feltaláló felesége állta.

Hatalmas feltűnést keltett, amikor Benz hitvese 1888 augusztusában két fiukkal egy Patent-Motorwagen járművel Mannheimből Pforzheimbe hajtott – Bertha Benz az úton a karburátort a hajcsatjával pucolta ki, benzint egy patikában vett, a rossz féket pedig egy cipésszel javíttatta meg.

A világ első automobiljából, illetve továbbfejlesztett változatából huszonöt példányt értékesítettek 1886 és 1894 között. Az első autót 1906-ban Benz egy müncheni múzeumnak ajándékozta. Benz első autóinak hazai vonatkozása is van, hiszen a 375-ös alvázszámú, Velo típusú négykerekűt 1896. július 20-án adták el Budapesten.